כפי שנחשף ב"גלובס": ביקושים קשיחים במכרז בראש-העין

בשורה התחתונה, שיווקה המדינה קרקע לבניית 1,585 דירות חדשות, שמותכן עתידות להיבנות 953 דירות במחיר המוזל בכ-20% ממחיר השוק

בנייה בראש העין / צילום: יוסי כהן
בנייה בראש העין / צילום: יוסי כהן

פורסמו התוצאות של מכרז "מחיר מטרה" הראשון בראש-העין. כפי שנחשף ב"גלובס" השבוע, למכרז ניגשו שורה ארוכה של חברות מהבולטות בענף, ולמכרז הוגשו 14 הצעות שונות. בשורה התחתונה, שיווקה המדינה קרקע לבניית 1,585 דירות חדשות, שמותכן עתידות להיבנות 953 דירות במחיר המוזל בכ-20% ממחיר השוק.

כך, דירת מחיר מטרה חדשה בשטח 100 מ"ר עם 10 מ"ר מרפסת וחניה אחת תשווק לזכאים במחיר 987 אלף שקל. מפרט הדירה נקבע מראש, ונזכיר כי לא ניתן יהיה לעשות בו שינויים.

לכל מי שמתכונן כבר עכשיו לגשת ולהירשם לרכישת הדירות חשוב להדגיש כי שיווק הדירות על-ידי הקבלנים או היזמים שזכו ייעשה רק אחרי קבלת היתר הבנייה מהרשות המקומית. על-פי ההערכות מדובר בתקופה של כ-8 חודשים עד קבלת ההיתר, כך שההגרלה ושיווק הדירות ייעשו רק בתחילת 2016. נזכיר כי במסגרת הסכם הגג שנחתם בין המדינה לבין ראש-העין התחייבה הרשות המקומית למתן היתרי בנייה תוך 90 יום מהגשת הבקשה.

מכירת הדירות המוזלות תעשה בהגרלה בין הזכאים - חסרי דיור ומשפרי דיור, כאשר תינתן עדיפות לחסרי דירה ביחס של 3 ל-1 בהגרלה לעומת משפרי הדיור. הדירות שאינן דירות מחיר מטרה ישווקו על-ידי הקבלנים והיזמים בשוק החופשי.

על-פי ההודעה שנשלחה ממשרד הבינוי: "עד סוף 2015 ישווקו רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי עוד אלפי יחידות דיור במסלול מחיר מטרה ברחבי הארץ לצד שיטות שיווק מוזלות נוספות במטרה להשפיע על השוק כולו". נזכיר כי על-פי ההסכם הקואליציוני בין כולנו לליכוד מתכנן שר האוצר החדש משה כחלון לזנוח את תוכנית מחר מטרה ולפרסם את כל מכרי הקרקע בשיטת "מחיר למשתכן", אולם ייתכן שלאחר תוצאות המכרז הנוכחי, ולאור ההודעה שנשלחה ממשרד הבינוי, ימשיך משרד הבינוי להפעיל גם את תוכנית מחיר מטרה בהמשך".

בחודש הבא צפוי להיסגר מכרז נוסף של מחיר מטרה, והפעם בעיר מודיעין-מכבים-רעות. מכרז לבניית 697 יחידות דיור מתוכן 524 דירות חדשות במחיר מטרה.

על-פי תוצאות המכרז בראש-העין, במתחם אחד זכתה חברת תדהר שתוכל לבנות 157 יחידות דיור מתוכן 94 יחידות דיור מוזלות. הצעתה של החברה בעבור הקרקע עמדה על 8.19 מיליון שקל.

במתחם שני זכתה חברת אדור א.ד. פרויקטים שתוכל לבנות 63 יחידות דיור, 38 מהן במחיר מטרה. הצעתה של החברה על הקרקע עמדה על 2.56 מיליון שקל.

חברת י.ח. דימרי זכתה במגרש מאפשר בניית 341 יחידות דיור, 205 מתוכן במחיר מטרה, ותשלם בעבור הקרקע 1.8 מיליון שקל בלבד.

חברת אורתם מליבו יזמות זכתה במגרש המאפשר בניית 276 יח"ד מתוכן 166 יח"ד במחיר מטרה. הצעתה של החברה עמדה על 13.3 מיליון שקל.

חברת פרשקובסקי השקעות ובניין זכתה במגרש הגדול ביותר המאפשר בניית 422 יח"ד סך הכל, מתוכן 253 יח"ד במחיר מטרה. הצעתה של החברה עמדה על 23.6 מיליון שקל בעבור הקרקע.

חברת גיא ודורון לוי הנדסה זכתה במגרש המאפשר בניית 326 יח"ד מתוכן 196 יח"ד במחיר מטרה ותשלם עבור הקרקע 9.05 מיליון שקל.

בעוד שישה מתחמים נסגרו עם תוצאות, ארבעה נוספים נכשלו כאשר שניים מהם לא זכו להצעות כלל ובשניים אחרים ההצעות שהוגשו נפסלו בשל העובדה שרק הצעה אחת הוגשה. מדובר ב-463 יחידות דיור שנותרו על המדף, 269 מתוכן יחידות דיור במחיר מטרה.

"התוצאות משמחות אותנו מאוד", אמר היום שר הבינוי החדש יואב גלנט, "משרד הבינוי מוכיח שאפשר לרתום את ענף הנדל"ן לבנות דירות איכותיות במחיר מוזל והקבלנים בהחלט נענו לאתגר. אנחנו נלמד את התוצאות ונמשיך לשווק מכרזים שיבטיחו מחיר שפוי יותר לדירות, ומתן קורת גג לאזרחי המדינה, זו חובה שלנו ולשם כך הגעתי למשרד. התחלנו עם אזורי הביקוש, אבל אנחנו נמשיך עם דרך שתבטיח הנחות משמעותיות בפריפריה, ותביא להאצת הבנייה ולמשיכת תושבים חדשים. יש להודות ולשבח לצוות המקצועי שפעל ללא לאות במשרד הבינוי כדי שתירשם הצלחה שכזו כבר במכרז הראשון".