פרשת הרפז: היועמ"ש גנז את התיק נגד אביחי מנדלבליט

מנדלבליט, ששימש כפצ"ר בזמן פרשת הרפז, היה חשוד בכך שהעביר מידע לגבי אשכנזי ובכך שלא עדכן את הרשויות מיד כשגילה שהמסמך המזויף נמצא בידיו

אביחי מנדלבליט / צילום: אבי אוחיון - לע"מ
אביחי מנדלבליט / צילום: אבי אוחיון - לע"מ

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הודיע היום (ג') כי החליט לאמץ את עמדת פרקליט המדינה ולגנוז את תיק החקירה נגד מזכיר הממשלה, אלוף (במיל') אביחי מנדלבליט, בשל חלקו בפרשת הרפז - ללא הגשת כתבי אישום.

מנדלבליט שימש כפרקליט הצבאי הראשי בזמן שהתפוצצה "פרשת הרפז" - חשיפת המסמך שהכיל הנחיות לקידום תדמיתו החיובית של יואב גלנט, שהיה מועמד לתפקיד הרמטכ"ל הבא, ובמקביל פגיעה בשמו של הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי. רק לאחר שהמסמך פורסם, התגלה כי היה מזויף.

ביוני 2014 נחקר מנדלבליט מספר פעמים בחשד שידע כי המסמך נמצא בידי אשכנזי, אך עדכן את הרשויות רק יממה לאחר מכן, וכן בחשד כי העביר לאשכנזי ולעוזרו ארז וינר מידע מישיבות שהתקיימו בלשכת היועץ המשפטי לממשלה.

עשה את הדבר הנכון למחרת"

בספטמבר אותה שנה הסתיימה החקירה, ובמשטרה אמרו כי הממצאים העלו תשתית ראייתית נגד מנדלבליט לביצוע עבירות של שיבוש הליכי משפט ומירמה והפרת אמונים.

יחד עם זאת, בפרקליטות הוחלט להמליץ על גניזת התיק - המלצה שכאמור התקבלה היום על-ידי היועמ"ש.

וינשטיין התייחס לעובדה שמנדלבליט העביר מידע לאשכנזי ולווינר בזמן שהשניים נחקרו כעדים, וקבע: "הגם שיש בראיות לגלות התנהגות בעייתית, מצויה היא ברף הנמוך ואינה מצדיקה העמדה לדין פלילי". בין היתר התבססה ההחלטה על העובדה שבאותה עת לא היו אשכנזי ווינר חשודים בפרשה.

בכל הנוגע לעובדה כי מנדלבליט לא דיווח לרשויות מיד כשגילה שהמסמך נמצא בידי אשכנזי אלא המתין עד ליום המחרת, אמר וינשטיין כי ההחלטה לגנוז את החקירה התבססה על קשיים ראייתיים, על "מכלול הנסיבות כולו" ו"בעיקר על העובדה שעשה את המעשה הנכון כבר למחרת ולא נגרם נזק קונקרטי לחקירה".

למרות זאת הדגיש וינשטיין כי נמצאו סתירות בדברים שאמר מנדלבליט במסגרת עדותו בפני מבקר המדינה ובמסגרת חקירתו במשטרה.