עובדי ארנסט אנד יאנג מתאגדים: "מרוויחים 25 שקל לשעה"

מאות עובדים בפירמת רואי החשבון המובילה רוצים להצטרף לוועד ■ יוזמי המהלך: "תוך מספר ימים נגיע ל-30% מהעובדים" ■ "אין לנו ספק שהמשרד מגלגל מיליונים אם לא מיליארדים, ואנחנו מרוויחים שקל וחצי"

טקס הסמכה של רואי חשבון / צילום: אוריה תדמור - למצולמים אין קשר לכתבה
טקס הסמכה של רואי חשבון / צילום: אוריה תדמור - למצולמים אין קשר לכתבה

עובדי פירמת רואי החשבון המובילה והגדולה בישראל, ארנסט אנד יאנג ישראל - קוסט פורר גבאי את קסירר, פתחו ביממה האחרונה בצעדים להקמת ועד עובדים, תוך העלאת טענות חמורות כנגד הנהלת הפירמה בנוגע לשכר הנמוך ולתנאי העבודה המחפירים, לטענתם.

אתמול (ד') בשעות הצהריים שוגר מייל אנונימי למרבית עובדי המשרד, ובו נקראו העובדים להביע תמיכה בהקמת ועד עובדים, על-ידי שיגור מייל לתיבה ייעודית שנועדה לצורך גיוס קולות העובדים.

עד שעות הערב אתמול התקבלו בתיבה כ-300 מיילים, והיום בשעות הצהריים המוקדמות כבר נרשמה היענות של מעל 400 עובדים המבקשים להצטרף לוועד.

"מדובר בהיענות של כרבע מהעובדים בפירמה תוך פחות מיממה", אמר ל"גלובס" ב', אחד מרואי החשבון הצעירים שהניעו את המהלך, "מה שמחזק את התחושה שהתסכול והטענות שנשמעות במסדרונות הפירמה על התנאים הגרועים והשכר הנמוך הם נחלת הכלל".

"מגלגלים מיליארדים - על גבנו"

בישראל 2014 פירמות רואי החשבון המובילות עדיין אינן מוכנות לחשוף את הכנסותיהן, אך בעולם נתון זה חשוף לציבור. Ernst & Young - אשר הסניף הישראלי שלה (EY ישראל - קוסט פורר גבאי את קסירר) מוביל מדי שנה בכל הפרמטרים של הגודל והאיכות - פרסמה בשנת 2013 הכנסות של 27.4 מיליארד דולר.

המשרד בישראל מגלגל מאות מיליונים, אם לא מיליארדים בשנה, אך לטענת העובדים, זה נעשה על גבם.

"אין לנו ספק שהמשרד מגלגל מיליונים אם לא מיליארדים, ואנחנו, שמרוויחים את השקל וחצי, סובלים בעבור השאת הרווחים", אומר ב', ומספר: "השותף שלנו, זה שקוצר את הרווחים, אירח אותנו בווילה עם הבריכה שלו, ומספר לנו מדי פעם על הבונוס של ה-100 אלף דולר שהמשרד קיבל על ההנפקה המוצלחת שעשינו. הוא פשוט מנותק מתחושות העובדים. יש נתק מוחלט בין השותפים לעובדים".

המהלך החל בפגישת קפה יומית בין 3 חברים, רואי חשבון בפירמה, שלשום (ג') בשעות אחר-הצהריים, במהלכה התלוננו, בפעם המי יודע כמה, על שכרם הנמוך (מתחת ל-5,000 שקל) ועל העובדה שאין להם מקום ישיבה קבוע, מחשב נייח ותנאי עבודה נוחים - כל זאת כאשר הפירמה גורפת רווחי-עתק מעסקאות שהם שותפים לגיבושן.

אז הוצת בראשם של השלושה רעיון להתחיל להניע תהליך של הקמת ועד עובדים, שיטפל בבעיות הללו. לצורך כך הקימו השלושה אתר מיוחד שנקרא "ועד עובדים - EY ישראל" וניסחו את המייל שהפנו לעובדי הפירמה.

ועד עובדי ארנסט אנד יאנג
 ועד עובדי ארנסט אנד יאנג

"הגעתם לטופ - אבל..."

"עובדי EY היקרים", נכתב במייל, "אתם יכולים להרגיש טוב עם עצמכם - הגעתם לטופ! בתחום החשבונאות אין פסגה גבוהה יותר מ-EY, גם ברמה הבינלאומית ועל אחת כמה וכמה בישראל. אתם עובדים בפירמה בינלאומית (מעל 150 מדינות) עם מחזור מכירות שנתי 27 מיליארד דולר, שמופיעה באופן קבוע ברשימות המעסיקים הטובים בעולם (ראו קישורים בתחתית הדף).

"אבל... אתם מרגישים שכל זה רלוונטי עבורנו, עובדי הסניף הישראלי של EY? התנאים שלנו דומים לתנאים שעובדים מקבלים בחברות המובילות בעולם? או אפילו בחברות המובילות בישראל? כנראה שלא, אפילו רחוק מזה".

במייל מפרטים יוזמי המהלך את הטענות הקשות שליקטו מהעובדים במהלך התקופה האחרונה, אשר יוצרת אצלם תחושת תסכול וניצול, וכותבים: "האם בחברות המובילות בעולם קורים הדברים הבאים? עובדים מביאים מביתם ציוד משרדי כגון מסכי מחשב ומחשבונים פיננסיים; לעובדים עם ותק של מעל שנתיים אין מקום ישיבה; שכר הבסיס (עליו מחושבות השעות הנוספות והתשלומים הסוציאליים) של מתמחה מתחיל הוא 4,700 שקל (25.13 שקל לשעה), כאשר השכר הכולל הוא 5,300 שקל;

"חלק ניכר מהעלאת השכר הולך לנסיעות, עליהן לא מחשבים שעות נוספות ותשלומים סוציאליים; עובדי המשרד אינם זכאים לקרן השתלמות; ימי הגיבוש מסתכמים לטיולים של יום אחד בארץ, לעומת טיולים של מספר ימים ברחבי העולם בחברות אחרות; המטבחונים 'מאובזרים' ברמה מינימלית (על תן-ביס ודומיו כלל אין מה לדבר...), והרשימה עוד ארוכה...".

לטענתם, "הקמת ועד עובדים ב-EY ישראל תסלול את הדרך למספר שינויים שישפרו את חיי העובדים במשרד. רבים מאיתנו נותנים את הנשמה וכשנדרש עובדים ימים כלילות, גם בסופי שבוע וחגים. אז בואו לפחות נקבל את מה שמגיע לנו!".

יוזמי המהלך מבטיחים לעובדים שישלחו מייל תמיכה בהקמת ועד, כי פרטיהם יישארו חסויים במקרה שהרישום יהיה נמוך מ-50%.

על-פי הקבוע בחוק ההסכמים הקיבוציים, הקמת ועד עובדים דורשת הסכמה של לפחות 33.3% מעובדי המשרד, אך היוזמים מבקשים להגיע לרישום של יותר מ-50% מעובדי המשרד כדי להתחיל בתהליך הקמת הוועד, שראשיתו בעריכת בחירות דמוקרטיות כדי לבחור את נציגיו.

25 שקל לשעה

בשיחה עם "גלובס" מספרים יוזמי המהלך, אשר מעדיפים להישאר אנונימיים בשל החשש כי הפירמה תפעל כנגדם, כי "הנושא מתבשל כבר הרבה מאוד זמן, על רקע התסכול המתגבר מתנאי העבודה בפירמה. עובדים יושבים אחד עם השני ומתמרמרים על מר גורלם וחולקים 'צרות' ושואלים למה אי-אפשר לשנות, אז אנחנו ננסה לשנות".

לדברי א', אחד מיוזמי המהלך, "עיקר הכעס והתסכול אצל העובדים נובע מזה שמצד אחד EY הוא המשרד הכי גדול, הכי מצליח, הכי משגשג בארץ ובעולם, בפער גדול מהאחרים - ומצד שני התנאים של העובדים בארץ הם תנאים של עובדי קבלן במקרה הטוב. הם מגייסים את האנשים המבריקים ביותר בתחום הזה ולא מעניקים להם את המינימום הנדרש", הוא אומר.

ב', יוזם נוסף, מוסיף: "אנחנו המצטיינים של התחום מאוניברסיטת תל-אביב, שזו נחשבת הפקולטה המובילה בארץ בתחום, ומרוויחים 25 שקל לשעה. זה אבסורד. מדובר במאבק על שכר נמוך, תנאים גרועים והכול בעצם".

רוצים מסך או מקלדת? תביאו מהבית

לדבריו, "ואין שום דבר שמפצה על העובדה שהשכר נמוך. ממש לא. להיפך - יש כשל על כשל ביחס לעובדים: אין לנו מקומות ישיבה נורמליים, אנחנו לא מקבלים מסכי מחשב, רק לפטופ, ואנשים שלא רוצים להרוס לעצמם את העיניים בגלל בהייה במסך לפטופ כל היום מביאים מחשב מהבית. זו הגישה של המשרד - את רוצה מסך או מקלדת, תביאי מהבית. אפילו מחשבונים פיננסיים, שזה משהו בסיסי שדרוש לעבודה היומיומית שלנו - כמו שפטיש דרוש לנגר - הם לא נותנים לנו, ואנחנו מביאים מהבית".

היוזמים עדיין מופתעים מההיענות המהירה שנוצרה למייל ששלחו, ומקווים להתחיל במהלך הקמת הוועד בהקדם. "קשה לנו עדיין לעכל את ההיענות הזאת. הרבה אנשים הביעו תמיכה ורצון להצטרף לוועד, ומספר יפה הביע רצון לקחת חלק בהובלת הוועד בפועל. ככל הנראה אנחנו לא נוביל את הוועד, אלא יוקם וועד מהעובדים שיביעו רצון וייערכו בחירות", הם אומרים.

לדבריהם, "תוך מספר ימים אנחנו נגיע ליעד של 30% מהעובדים בפירמה, אבל אנחנו רוצים שתהיה לנו לגיטימציה יותר נרחבת, ולכן אנחנו רוצים להגיע ל-50% לפחות מהעובדים - ואנחנו מניחים שנגיע לזה תוך שבועיים".