ניצחון לאובמה: הסנאט אישר "מסלול מהיר" להסכמי סחר

הסכם ה-TPP צפוי להגדיל את התוצר של ארה"ב בכ-77 מיליארד דולר ואת זה של יפן בכ-104 מיליארד דולר ■ הסכם נוסף, ה-TTIP צפוי להגדיל את ה-GDP האמריקאי בכ-130 מיליארד דולר ובכ-162 מיליארד דולר את התוצר של אירופה

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב ברק אובמה השיג אתמול ניצחון בסנאט שעשוי להקפיץ את היקף היצוא של ארה"ב בשנים הקרובות.

הסנאט אישר לאובמה לנוע "במסלול המהיר" לצורך אישור הסכם ה-Pacific Rim trade בין 12 מדינות השוכנות לחופי האוקינוס השקט. כעת ההחלטה עוברת לאישור הקונגרס, שם יש התנגדות מוצקה יותר לאישור מהסוג הזה.

אובמה זקוק לאישור כדי להשלים את הסכם ה-Trans-Pacific Partnership , ה-TPP, הסכם שמהווה למעשה ברית בין כלכלות המהוות כ-40% מהכלכלה העולמית ואמור להקפיץ את היקפי הסחר ביניהן.

ההסכם אושר בסנאט ברוב גדול של 62 תומכים מול 37 מתנגדים.

עד לא מזמן האפשרות שארה"ב, בהובלת הנשיא אובמה, תחתום על הסכמים מסוג זה הייתה מתקבלת בלעג וחוסר אמונה. אולם אובמה החליט כבר ב-2010 להכפיל את הייצוא האמריקאי, והדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות הסכמי סחר גדולים. עסקים קטנים ובינוניים בארה"ב יוכלו לקבל גישה קלה יותר לשווקים בינלאומיים אם הסכמי הסחר החדשים יחתמו בקרוב.

הסכם ה-TPP צפוי להגדיל את התוצר של ארה"ב בכ-77 מיליארד דולר ואת זה של יפן בכ-104 מיליארד דולר. הסכם נוסף, ה-TTIP צפוי להגדיל את ה-GDP האמריקאי בכ-130 מיליארד דולר ובכ-162 מיליארד דולר את התוצר של אירופה.

לפי הערכות, הסכם ה-TTIP יגדיל את הכנסת משקי הבית בארה"ב בכ-865 דולר לשנה בממוצע ליחידה וייצור כ-750 אלף מקומות עבודה חדשים וה-TPP יגדיל הכנסת משק הבית הממוצע בארה"ב בכ-1,230 דולר לשנה עד 2025. אם ההסכמים אכן ייחתמו, תהיה זו תוספת נכבדה לכהונתו של אובמה, שסבלה מלא מעט מכשולים ובעיקר לשנתיים האחרונות שלו בתפקיד.