מטבע השמש העולה

האם יש לדולר עוד מהלך עולה מול הין, לפני שכל הדבר ישנה כיוון?

ין יפני ודולר אמריקני / צילום: רויטרס
ין יפני ודולר אמריקני / צילום: רויטרס

זה שנים שאני מנסה להעביר מסר אחד, עיקרי, בכל הקשור להתייחסות של המשקיע-סוחר מול שוק ההון, והוא שעדיף לו, לאותו פעיל, לסחור על פי המגמה, מאשר לנסות לפעול על פי דעה, או על פי ניסיון לתפוס סכינים נופלות. ולאורך אותן שנים, ישנם תמיד מגיבים המוצאים זמן להטיל ספק ביכולת של המגמה לעזור לנו, במיוחד כאשר יש בה הפסקות בדמות של תיקונים טכניים.

לא אנסה להיכנס לסוג של קורס מזורז כאן, אבל מספיק אם אומר שהתיקונים הטכניים הם ההזדמנות שלנו לתפוס מחסה מן הסכנות הכרוכות בלהיות בשוק, לנתח את המצב, ולהכין את עצמנו להזדמנות הבאה, במסגרת אותה מגמה.

אני חושב שהדולר-ין, במצבו הטכני הנוכחי, יכול להוות דוגמא מובהקת לסיטואציה כזו.

כזכור, יפן היא מדינה שבה מתנהלת אחת מן ההרחבות הכמותיות האגרסיביות ביותר, ואשר בה אחת מן המטרות הגלויות של הממשלה היא להחליש את המטבע על מנת לתת דחיפה לייצוא, לצריכה, ועל ידי כך, לייצור התעשייתי, אשר כבר אינו כשהיה. ואם בנוסטלגיה עסקינן, אנו עדיין זוכרים את שנות השמונים, בהם חשבו שהיפנים "יקנו" את אמריקה כולה, ויהוו את המודל הכלכלי העולמי האופטימלי, כולל התעמלות הבוקר במפעלים.

ובכן, לפניכם גרף שבועי של מטבע מדינת השמש העולה:

משה-שלום-יין-26-05
 משה-שלום-יין-26-05

לא ארחיב על התוצאות מעוררות המחלוקת של מה שקרוי Abenomics עד עכשיו. את זה נשאיר לזמנים אחרים. מה שניתן לומר הוא שלפחות אלמנט אחד של אותה מדיניות, דהיינו החלשת הין מול המטבעות העיקריים בעולם, אכן הושג. בסוף 2011 היינו רגילים לין חזק סביב 75, ועכשיו אנו מדברים על ין חלש סביב 120!

אבל, וזה מה שמעניין - האם יש לדולר עוד מהלך עולה אחד, או יותר, מול הין, לפני שכל הדבר ישנה כיוון? לדעתי, כן, וזו הסיבה לסקירה זו. הבה נבחן את המצב:

■ מן הסוף של הרגל העולה האחרונה בזוג המטבעות המוצג, דהיינו מאז אמצע 2014, ראינו את הזוג מבצע דשדוש בדמות משולש ישר זווית, עם תקרה אחידה סביב 121, ותחתיות עולות.

■ הדשדוש הגיע עכשיו למפגש מעניין עם קו המגמה מספר 2, שנוצר מן השפלים סביב תחילתה של הרגל העולה שציינתי לעיל (1 סגול).

■ סיום הרגל העולה האחרונה הביא את אינדיקאטור המומנטום לשיא דומה לזה שהיה כאשר הזוג עלה מ-77.3 ועד אזור ה-104, בתחילת שנת 2013 (3 סגול).

■ הדשדוש האחרון הוריד את המומנטום משיאו, ויצר תאוצה שלילית מספיקה על מנת לגרום לתיקון של שני שליש פיבונצי באינדיקאטור, כמו ש-4 סגול מראה לנו היטב.

■ הרקע הפונדמנטלי שהזכרתי דוחף כל הזמן להמשך חולשה של המטבע היפני מול הדולר, ולפסיכולוגיה שלילית מתמשכת כלפי המטבע היפני.

■ סיום אפשרי של הירידות הארונות בדולר האמריקאי יחזקו עליה בזוג שלפנינו.

ומה היעד ההגיוני שיש לצפות מפריצה מעבר ל-121.9?

על פי הספרים הטכניים, יש לנו יעד מובנה הנובע מן התבנית של הדשדוש, והוא עומק אותה תבנית. מדובר כאן ב-620 פיפסים, וזה לא מעט, כפי שכל מי שעוסק בפורקס יודע היטב (2 סגול). אבל, וכאן ארחיק ואתנבא, שיש סיכוי טוב שעל פי מה שראינו ברגלי העלייה הקודמים, לפנינו סיכוי לתנועה הרבה יותר רחבה מעלה.

בכל מקרה, כל דבר נוסף, מעבר ל-620 הפיפסים הראשוניים, יהווה בונוס בפוזיציה, שאנו כבר נהייה בה עקב ההחלטה הבסיסית לפעול על פי המגמה, במקרה וכל התנאים לכך אכן יתקיימו בפריצה מעל סביבות 122.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.