עידן עופר חפץ ביקרו: עובדיה עלי יקבל 4.4 מ' ש' כיו"ר בזן

עלי, שכיהן בעבר כח"כ מטעם הליכוד וכיום מכהן בתפקידים שונים בחברות המוחזקות ע"י החברה לישראל, יהנה בין היתר ממענק שנתי של מיליון שקל, חבילת אופציות בשווי של 3.7 מיליון שקל ורכב "מסוג ההולם את תפקידו ומעמדו", כולל נהג

עובדיה עלי על רקע בתי הזיקוק / צילומים: איל יצהר
עובדיה עלי על רקע בתי הזיקוק / צילומים: איל יצהר

אחרי 12 שנות היעדרות, עובדיה עלי חוזר לראשות דירקטוריון חברת הזיקוק בזן, וזה לא עומד להיות זול. בשבוע שעבר זימנה בזן אסיפת בעלי מניות שתתבקש לאשר לעלי תנאי העסקה מפנקים כיו"ר הכוללים עלות שכר שנתית של 4.4 מיליון שקל. התגמולים לעלי, שנכנסל תפקידו בפברואר האחרון, מורכבים משכר בהיקף שנתי של 2.2 מיליון שקל, מענק של מיליון שקל, ותגמול מנייתי של 1.2 מיליון שקל.

בזן, שבשליטת החברה לישראל של עידן עופר והפטרוכימיים, מבקשת מבעלי המניות לאשר ליו"ר עלי שכר חודשי של 145 אלף שקל, צמוד למדד, בנוסף לשורה ארוכה של הטבות ובהן רכב "מסוג ההולם את תפקידו ומעמדו", כולל נהג. בנוסף, עלי יהיה זכאי כאמור גם למענק של מיליון שקל בהנחה שהחברה תעמוד ביעד ה-EBITDA שלה, בהתאם למדיניות התיגמול של בזן.

בנוסף מבקשת בזן להעניק לעלי חבילה של 12 מיליון אופציות (כ-0.4% מהונה) שערכן הכלכלי עומד על 3.7 מיליון שקל. מחיר המימוש לאופציות יהיה 1.5 שקל - גבוה בכ-9% משווי המניה הבוקר. זאת, לאחר שמניית בזן - בגיבוי צניחת מחירו של הנפט שהעלתה את מרווח הזיקוק - זינקה מתחילת השנה בקרוב ל-40%, ומשקפת כעת לחברה שווי של 4.5 מיליארד שקל.

דירקטוריון בזן, שאישר את תנאי ההתקשרות לתקופה בלתי קצובה הניתנת לביטול בהודעה של חצי שנה מראש, סבור כי הם "ראויים וסבירים", וזאת "לאור ניסיונו רב השנים של עלי בניהול ברמה הבכירה ביותר בתאגידים רבים ומגוונים במשק, לרבות כהונה בעבר כיו"ר דירקטוריון החברה, וכישוריו המקצועיים, ולאור העובדה כי תנאי העסקתו המוצעים תואמים למדיניות התגמול של החברה, ולאור המידע שהוצג לוועדת התגמול ולדירקטוריון במסגרת חוות דעת כלכלים של יועצים חיצוניים".

"בונוסים עדיפים על תשלום קבוע"

לאחרונה, בראיון למוסף G של "גלובס" התייחס עלי לשכר המנהלים הבכירים ואמר: "אני תמיד מעדיף לתת תוספות שכר בבונוסים שמותנים בהתייעלות בעבודה ובעמידה ביעדים, כי אני חושב שזה מתמרץ, מעודד, וזה לא תשלום קבוע שמתקבל בכל מקרה".

כשנשאל לגבי שכר הבכירים העצום בחברת כיל, גם היא בשליטת החברה לישראל, שבה הוא משמש כדירקטור, השיב כי "המשכורות בחברות האלה מאוד גבוהות ביחס לחברות אחרות. אלה חברות גלובליות שיש להן מפעלים בכל העולם וחלק גדול מיכולת ההצלחה של חברות כאלה זה ניהול טוב של חברה. המנכ"ל של כיל הוא תושב שוויץ בעל ניסיון בינלאומי אדיר, וכדי שאחד כזה יעבוד כאן צריך לתת לו שכר ראוי".

בנוסף לבזן ולכיל משמש עלי בארבע השנים האחרונות עלי כיו"ר חברת IC Power, המשתייכת גם היא לקבוצת החברה לישראל של עופר, ופועלת בתחום ייצור חשמל בדרום אמריקה ובישראל, וכדירקטור בחברת הספנות צים, הנשלטת אף היא על-ידי החברה לישראל וכן בשורה של חברות נוספות.

עלי (70) מונה כאמור לתפקידו בבזן בפברואר האחרון, והוא החליף את דיוויד פדרמן, שכיהן בתפקיד יו"ר בזן מאוקטובר 2013. פדרמן מחזיק את חלקו בשליטה בבזן באמצעות חברת הפטרוכימיים שבשליטתו (כשבחלק השני מחזיקה כאמור החברה לישראל). לאחרונה נדרש פדרמן לקצץ 25% בדמי הניהול השנתיים שביקש לאשר לעצמו כיו"ר החברה הבת של בזן, כאו"ל (כרמל אולפינים), ל-1.5 מיליון שקל.

היה מסוכסך עם פדרמן

בקדנציה הקודמת שלו מונה עלי כיו"ר בזן ב-1996, על-ידי אריאל שרון ז"ל, שהיה אז שר התשתיות. הוא כיהן בתפקיד במשך 8 שנים, כשהחברה הייתה בבעלות ממשלתית, ונפרד ממנה ב-2003.

במהלך כהונתו הקודמת בבזן מערכת היחסים שלו עם פדרמן הייתה רחוקה מלהיות אידיאלית, לאחר שפדרמן הגיש תביעה לביהמ"ש בדרישה להפסיק מיידית את כהונתו של עלי כדירקטור בכאו"ל. פדרמן טען כי עלי ביצע פעולות שלא כדין וגרם לחברה נזקים כבדים. עלי טען מנגד כי פדרמן ושותפיו ביקשו לפגוע בו בשל ניסיונותיו למנוע מהם "לרוקן את קופתה של כאו"ל, ולהשיג לעצמם טובות הנאה אישיות".

עלי, שהחל את הקריירה שלו כמחנך וכמנהל בית ספר בעפולה, ונבחר בהמשך לראש עיריית עפולה, כיהן עד לפני כמה חודשים כיו"ר רשות שדות התעופה (רש"ת). במהלך הקריירה שלו כיהן גם כחבר כנסת מטעם הליכוד ומילא בחלק משנותיו הפרלמנטריות את תפקידי סגן יו"ר הכנסת וסגן שר הביטחון. בתפקידו כיו"ר רש"ת כיהן במשך 8 שנים (2006-2014).

הצטרפותו המחודשת של עלי לבזן נעשית בתקופה עסקית טובה מבחינת חברת הזיקוק ממפרץ חיפה, שבימים האחרונים הציגה תוצאות כספיות חיוביות לרבעון הראשון של השנה, בסיכומו נהנתה מעליית מרווחי הזיקוק, ורשמה רווח נקי של 69 מיליון דולר. זאת, לעומת רווח של פחות מ-4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי המנוטרל לרבעון הראשון קפץ פי 5 ל-185 מיליון דולר.

בימים הקרובים מתכננת בזן לגייס עד חצי מיליארד שקל בהנפקת אג"ח, ולקראת המהלך העלתה S&P מעלות את דירוג החוב שלה מ-BBB ל-BBB פלוס. בחברת הדירוג הסבירו כי "העלאת הדירוג משקפת את השיפור המתמשך בתוצאות התפעוליות וביחסי הכיסוי".