החשש ממס רכישה הביא להסתערות על המשכנתאות במאי

במערכת הבנקאית מעריכים שהיקף המשכנתאות במאי עשוי לחצות את רף ה-5 מיליארד שקל - 10% יותר מההיקף החודשי הממוצע בשנה האחרונה • מדריך משכנתא

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

חודש מאי מסתמן כחודש חזק במיוחד בשוק המשכנתאות: החששות מהעלאת מס הרכישה תרמו את שלהם והביאו לגידול בפעילות המשקיעים. במערכת הבנקאית אומרים שהיקף המשכנתאות עשוי לחצות החודש את רף ה-5 מיליארד שקל, כלומר גבוה בכ-10% מההיקף החודשי הממוצע בשנה האחרונה, הנחשב אף הוא גבוה ביחס לשנים קודמות. "החודש האחרון היה ממש היסטרי בבנקים למשכנתאות, וגם קבלנים מעידים שהם נתקלים בביקושים אדירים", אומר גורם בכיר במערכת הבנקאית.

כל החודשים האחרונים היו חזקים בשוק המשכנתאות. בחודש מארס, לדוגמה, נלקחו משכנתאות בהיקף של 5.6 מיליארד שקל. הסנטימנט החיובי נבע מביטול תוכנית מע"מ 0%, שהוריד מהגדר זוגות צעירים רבים שהמתינו לתוכנית. גלי ההדף של ביטול התוכנית עדיין נמשכים, שכן משך הזמן מהחלטת הלווה הממוצע על נטילת משכנתה ועד שהוא חותם על העסקה נמשך כמה חודשים. עם זאת, זו לא הסיבה היחידה לנתונים הגבוהים בחודש מאי. גורמים במערכת הבנקאית אומרים שלהרגשתם המשקיעים הגדילו את הפעילות בחודש האחרון בעקבות הפרסומים על תוכניתו של שר האוצר החדש משה כחלון להגדיל את מס הרכישה למשקיעים בשוק הנדל"ן.

"המשקיעים מבוהלים מהיוזמה. הם מסתערים על השוק ורוצים להספיק לבצע את הרכישה לפני שהמס יעלה", אומר בנקאי. גורם בשוק הנדל"ן מוסיף: "ההתנפלות מורגשת בעיקר בדירות באזורים היקרים, שכן כל שינוי של אחוז במס הרכישה באזורים אלה עלול לייקר את העסקה בעשרות אלפי שקלים". גם הריבית הנמוכה והעובדה שלא קיים צפי להורדה נוספת תורמות לסנטימנט החזק בשוק.

גורם נוסף שהוביל לנתונים הגבוהים הוא המבצע למיחזור משכנתאות לזכאים מהמדינה, שהשיקו משרד הבינוי ובנק ישראל לפני כמה חודשים. המבצע מכניס כספים חדשים לבנקים, ועם זאת לא מדובר במספרים דרמטיים. נכון לאפריל מוחזרו כ-840 מיליון שקל מתוך שוק של 17 מיליארד שקל.

בבנקים מעריכים שההתנפלות על הדירות תימשך כל עוד כחלון לא יציג תוכנית מסודרת לטיפול בשוק הנדל"ן. כמו כן הם מעריכים שלאחר שתוצג תוכנית כזאת ייכנס השוק למצב של קיפאון שבו משקיעים רבים יישבו על הגדר, עד שיראו כיצד התוכנית מיושמת ואת השפעותיה על המחירים.

בחמשת החודשים הראשונים של השנה נלקחו משכנתאות בהיקף של כ-25 מיליארד שקל. אם אכן קצב המשכנתאות יוסיף להיות גבוה בחודשים הקרובים, כפי שמעריכים בבנקים, יש סיכוי טוב ששנת 2015 תהיה שנת שיא בענף המשכנתאות, וזאת על אף המגבלות שהטיל בנק ישראל בשנים האחרונים על ההלוואות בתחום, ועל אף שהבנקים בלמו את מגמת שחיקת המחירים והגדילו מרווחים. נראה שהגאות בשוק הנדל"ן בתוספת הריבית הנמוכה בשוק מנצחים הכול.

משכנתאות חדשות
 משכנתאות חדשות