הורדת הריבית העבירה את מגדל להפסד כולל של 86 מ' ש'

הקבוצה הפרישה מעל 1.2 מיליארד שקל לעתודות בביטוח חיים

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

הירידה בגובה הריבית הביאה את קבוצת הביטוח מגדל , שבשליטת שלמה אליהו, להציג ברבעון הראשון של 2015 הפסד כולל לאחר מס של כ-86 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-267 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ללא שקלול רווחי השקעה שנזקפו להון, החברה הציגה ברבעון הראשון של השנה הפסד נקי של 264 מיליון שקל לעומת רווח נקי של 249 מיליון שקל ברבעון המקביל.

הסיבה המרכזית לתוצאות הללו הינה הירידה בריבית. בשל השפעות הירידה בריבית, מגדל, שמחזיקה בתיק ביטוחי החיים הגדול בשוק, הגדילה ברבעון הראשון השנה את העתודות בביטוחי החיים בכ-1.2 מיליארד שקל לפני מס, אליהם התווספה הפרשה נוספת של כ-40 מיליון שקל. הגדלת העתודות כאמור, הפחיתה מרווחי מגדל כ-774 מיליון שקל לאחר מס, וזאת לעומת הפרשות בהיקף של 46 מיליון שקל "בלבד" ברבעון המקביל.

אגב, הריבית הנמוכה גם תורמת לתוצאות חברות הביטוח, דרך עליו שערים בשוקי ההון ובשוויים ההוגנים של נכסי חוב לא סחירים - שתרמו ברבעון להכנסות מהשקעות, שקיזזו את הפגיעה מחיזוק העתודות.

לריבית הנמוכה יש עוד השפעה ישירה - שפוגעת בעמיתי קרנות הפנסיה ובחסות האוצר, שמתעלם ביודעין מבעיית הפער בין הריביות בפועל לריבית התעריפית. במגדל מציינים בדוחות כי משום ש"מקדמי ההמרה לקצבה של המבוטחים הפורשים מחושבים על בסיס הנחת תשואה (ריבית תעריפית) כפי שנקבעה בהסדרים התחיקתיים", "ההתחייבות כלפי עמית שפורש גבוהה מהיתרה בחשבונו במועד הפרישה וההפרש מועמס על כלל מבוטחי הקרן כגירעון אקטוארי".

עוד עולה מהדוחות כי ההסכם הקיבוצי שחתמה מגדל עם עובדיה במהלך הרבעון הראשון השנה הגדיל את הוצאות החברה במהלך הרבעון בכ-30 מיליון שקל , מתוכם 23 מיליון שקל בהוצאות חד פעמיות.

משטר הפירעון האירופי עשוי להשפיע מהותית על רווחיות מגדל

בנוסף, מגדל מבארת בדוחותיה כי התוצאות בתרגילי היערכות רעיוניים שחברות הביטוח ביצעו בהוראת הפיקוח על הביטוח, כהיערכות לקראת אימוץ הוראות דירקטיבת סולבנסי, "יצריכו את מגדל ביטוח בביצוע שינויים משמעותיים בתמהיל ההשקעות שלה, או לחילופין לבצע פעולות גידור משמעותיות כנגד הסיכונים המוגדרים במודל סולבנסי, ובמקביל לפעול לגידור הסיכונים הביטוחיים החל מרכישת ביטוחי משנה בהיקפים משמעותיים ו/או מכירת תיקי ביטוח ו/או העלאת תעריפים וביטול הנחות".

בעוד שהפניקס ציינה בדוחות לרבעון הראשון כי יישום הסולבנסי 2 עשוי להביא להגדלה משמעותית של דרישות ההון, לצד גידול משמעותי בהון הקיים וכן להשפיע על דפוסי הפעילות העסקית וההשקעתית בענף", והראל פירטה הרבה פחות, במגדל מוסיפים ואומרים שהחלת משטר הסולבנסי "עשוי להשפיע מהותית ביותר על הרווחיות העתידית של מגדל ביטוח".

הוראות הסולבנסי של האיחוד האירופי, מגדירות דרישות הון נרחבות במטרה להבטיח את כושר הפירעון של חברות ביטוח. לפי שעה, חברות הביטוח המקומיות יידרשו לעמוד במשטר ההון של הסולבנסי החל מהדוחות הכספיים לשנת 2016. במגדל מציינים בדוחות היום כי "היעדר היערכות מתאימה עלול להביא לחוסר משמעותי ביותר בהון בהיקף של מספר מיליארדי שקלים בודדים". לאור זאת דירקטוריון החברה הנחה בין היתר לפעול לגיוס הון משני ושלישוני.

כך או אחרת, מגדל, שהתאפיינה בעבר באי-מינוף, ממשיכה במהלך להגדלת המינוף שלה, תחת הבעלים אליהו. דירקטוריון הקבוצה אישר לה לפעול לגיוס אג"ח בהיקף של עד 2 מיליארד שקל, בהון משני מורכב.

גידול בערך הגלום

במקביל לדוחות הרבעון פרסמה קבוצת מגדל, שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-5 מיליארד שקל, כי הערך הגלום (ה-EV) בתיקי ביטוח החיים, הפנסיה והבריאות שלה, עמד בסוף 2014 על 13.55 מיליארד שקל. מדובר באמת מידה לבחינת שווי החברות, שלא זוכה לאמון מצד המשקיעים. ה-EV של מגדל גדל ב-2014 בכ-4% ביחס ל-2013. ערך העסקים החדשים (VNB) שמכרה מגדל ב-2014 בתחומי הפעילות האמורים, הסתכם בכ-655 מיליון שקל.