"קובי מימון הוא הבן אדם הכי עשיר בישראל, פנומן וגאון"

מימון, חברו של שר האוצר משה כחלון ומאנשי העסקים המסתוריים בארץ, מנהל אורח חיים צנוע למרות שהונו מוערך במיליארדים, מתנהל תחת מעטה כבד של חשאיות, דורסני בעבודתו וכנראה אחד האנשים הכי מקושרים בארץ

קובי מימון / צילום: שלומי יוסף
קובי מימון / צילום: שלומי יוסף

הוא טס במחלקת תיירות בלבד, אוכל סנדוויצ'ים מהגזלן ליד המשרד, ישן לא פעם על הספה במשרד ומנהל אורח חיים צנוע לכאורה, למרות שהונו מוערך במיליארדים. ואם תשאלו אותו - או יותר נכון את עורכי דינו ומקורביו, כיוון שהוא מסרב בתוקף להתראיין - הוא בכלל לא טייקון, "לא עשיר, ואפילו לא אמיד". העובדה שהוא הופיע בעבר במקום 19 בקרב 100 מעשירי ישראל, עם רכוש ונכסים מוערכים של כ-3 מיליארד שקל, היא בעצם "טעות", וגם מגוריו בכפר שמריהו לא מעידים על שום דבר.

הוא נחשב לאחד האנשים הכי מקושרים בארץ, עם חברים מכל רחבי הקשת הפוליטית, חברים בשלטון המקומי, בזירה העסקית ובפסגת זירת הספורט הישראלית, אבל נדמה שאף אחד מחוץ למעגל המאוד-קרוב שלו לא באמת מכיר אותו.

קובי מימון, מאנשי העסקים המסתוריים בארץ, בורח מתקשורת ומברנז'ה כמו מאש, אבל בכך דווקא מאפשר לדמיון הקולקטיבי-הציבורי לפרוש כנפיים למחוזות שלא ברור מה הקשר ביניהם לבין המציאות. וכמה שהוא מנסה להתחבא, שמו עולה לכותרות כל פעם מחדש במסגרת פרשות משפטיות, כלכליות וחברתיות שונות. הפעם הייתה זו הודעתו של שר האוצר משה כחלון שלשום (ג'), על כך שהוא גוזר על עצמו שלא לעסוק בנושא משק הגז, עקב יחסי החברות שלו עם מימון, "שהינו אחד מראשי הקבוצות שלהן החזקות בתחום". אבל מימון עצמו מכחיש קשר לקבוצה, וכשבוחנים את מבנה ההחזקות של החברות הללו, שמו אינו נקוב כבעל שליטה בהן.

האגדות שאופפות את איש העסקים רבות, והניסיון להתיר את הפלונטר סביבו נתקל באמירות סותרות מצד מקורביו ומכריו. האם מדובר בסיפור סינדרלה של טייקון שצמח מהמעברה אבל לא מסונוור מההצלחה, או שמדובר באיש עסקים פשוט, מצליח-מינוס? האם מדובר במיליונר שמנסה להסתיר את נכסיו מבת זוג לשעבר או מרשות המסים או באדם שאין לו נכסים רבים ואין לו גם מה להסתיר? תלוי את מי שואלים.

"הכול בשקט ובשושו"

"מדובר באיש עשיר, אך כזה המדבר עם כולם בגובה העיניים. הוא לא פלצן", אומר מכר של מימון. אותו מכר מספר שבאחת הפגישות שלו עם מימון וגורמים העובדים איתו, לאחר שמימון שב מחו"ל, שאל את מלוויו של מימון האם מימון טס בביזנס, אך אלה הסתכלו עליו בפליאה וענו: "נראה לך שהוא טס בביזנס? אם היה מקום במחלקת המזוודות מאחור הוא היה נוסע שם". סיפורי החסכנות שלו בטיסות הפכו לשם דבר בקרב חבריו. עוד מקורב למימון סיפר ל"גלובס" כי "קובי פעם אמר לי 'אם היה כרטיס ב-100 דולר בעמידה, אז הייתי קונה גם אותו'".

מכריו וגורמים שעבדו מול ועמו מתארים אדם שמסור בצורה יוצאת דופן לעבודתו, Self-made man, איש חריף, מהיר מחשבה, חד, עם אינטואיציה מאוד טובה ואף עסקי.

"בעסקים הוא אוכל גוויות. הוא דורסני. מוריד את כל מי שמנסה להתמודד מולו על רכישות של עסקים", אומר איש עסקים ומכר של מימון, "הוא עובד עד 3, 4 ו-5 לפנות בוקר. כל הזמן במשרד. בשעות הכי קטנות של הלילה הוא שולח אנשים שעובדים איתו שיביאו לו אוכל מהגזלן בגרושים או פלאפל או אפילו מהבית שלהם, מבקש שיכינו לו סלט או משהו".

על הקשרים שיש לו דובר רבות, ובין היתר ידוע כי הוא חבר קרוב של אברהם גרנט, אייל ברקוביץ', עופר עיני, חיים כץ, אריה דרעי, רוני לוי, אלי גוטמן, אשר אלון, דני באומן ורבים אחרים. עם אבי לוזון הוא גדל בשכונה, והם נותרו חברים עד היום. הוריהם התפללו באותו בית כנסת, והם המשיכו להתפלל יחד גם לאחר מותם. את החבר המפורסם משה כחלון הוא מכיר שנים ארוכות, לטענת כחלון עוד לפני שהוא נכנס לפוליטיקה. ההיכרות בין השניים נעשתה בנסיבות חברתיות - מכרים משותפים "שידכו" ביניהם.

"הוא אלוף עולם בלטוות קשרים, אבל הכול בשקט ובשושו, הכול במסתורין ובאפלה", אומר מכר של מימון. לדבריו, "קובי שולט בחלק נכבד מרשימת הליכוד ובעוד פוליטיקאים, אבל לא ניתן למצוא את טביעות האצבע שלו על המהלכים הפוליטיים, כי הוא איש סוד מהרמה הגבוהה ביותר".

מימון, כאמור, מתנהל תחת מעטה כבד של חשאיות, ומי שנחשב ל"פנים" ול"פה" שלו ברוב עסקיו הוא שותפו וחבר ילדותו, חיים צוף. צוף ומימון גדלו יחד בפתח תקוה, ודרכיהם כמעט ולא נפרדו. צוף הוא זה שרשום כבעל השליטה באימפריה שמיוחסת לשניים.

לכאורה יש למימון במה להתגאות. הדרך שעבר מילד במעברה ובפתח תקוה לאימפריה עסקית לא תבייש דרמה הוליוודית משובחת. מימון גדל להורים יוצאי לוב שעלו לארץ מעט אחרי קום המדינה והתגוררו במעברת מחנה ישראל (ששכנה סמוך למתחם איירפורט סיטי, שכיום הוא נחשב לבעליו). אביו של מימון היה פועל במפעל "קרגל" ופעיל בתנועת החירות (לימים הליכוד, ומכאן החיבור של מימון הבן למפלגה), ואילו אמו הייתה עקרת בית.

את דרכו העסקית החל מימון בגיל צעיר, עוד כשהיה תלמיד תיכון. מימון נטש את לימודיו התיכוניים ופתח עסק למכירת תמונות שמן מדלת לדלת. במהלך שירותו הצבאי בחיל המודיעין המשיך לנהל את העסק, ולאחר שהשתחרר, וחבר שוב לצוף, הרחיב את העסק מחוץ לגבולות ישראל והקים את מטהו הראשי בהולנד, שבה התגורר במשך לא מעט שנים. לפני כמה שנים עזב מימון, בעל אזרחות הולנדית, את ישראל וחזר להתגורר בחו"ל, ובהמשך חזר שוב ארצה.

את דרכו בשוק ההון הישראלי החל לקראת סוף שנות ה-90 כשרכש בנזיד עדשים את אשכול החברות "יואל" מיובל רן, שברח מהארץ בעקבות פרשת קווי אשראי. המפרקים שמונו לחברה, עו"ד יצחק מירון ורו"ח חיים רבינוביץ', הגישו נגד קבוצותיהם של אנשי העסקים חיים צוף וקובי מימון ונגד קבוצת משפחת לבנת תביעה בטענה לאחריותם לקריסת החברה, ותביעה זו הניבה פשרה שהכניסה לקופת הפירוק של קווי אשראי יותר מ-60 מיליון שקל.

עיקר הטענות בפרשה זו היו שבכירים בקבוצות מימון-צוף ולבנת העבירו לכאורה "מתחת לשולחן" כספים לבכירים בחברות ציבוריות, תמורת הסכמתם למכירת מניות תאגידי נפט שהיו בבעלות קווי אשראי לחברותיהם במחיר הנמוך ממחיר השוק. הפרשה כאמור הסתיימה בפשרה ולכן טענות אלה לא נדונו ולא הוכחו.

למימון מיוחסת שליטה בחברת אקויטל, בשותפות עם משפחת לבנת. אקויטל נחשבת לחברה האם של כל נכסיו של מימון, החל בנדל"ן וכלה בנכסי אנרגיה. דרך אקויטל ודרך יואל, החברה הבת, מיוחסת למימון פעילות ב-3 מגזרים עיקריים - הראשון, נדל"ן מניב בישראל ובאירופה (דרך איירפורט סיטי, ודרך נצבא החזקות, חברה בת של איירפורט סיטי); השני, נפט וגז בארץ ובארה"ב (דרך נפטא ודרך השותפות המוגבלת ישראמקו); והשלישי, נדל"ן למגורים דרך נצבא החזקות.

כל אחת מחברות אלה מחזיקה בנכסי מקרקעין ואנרגיה מסועפים ומגוונים. איירפורט סיטי מחזיקה, בין היתר, ב-16 תחנות מרכזיות של תחבורה ציבורית, שבעה קניונים ומרכזי מסחר וכמובן, פרויקט איירפורט סיטי שליד נתב"ג, כמו גם מבני משרדים בצרפת.

פעילותה של איירפורט סיטי, וכן זו של נצבא החזקות, מתגמדת על רקע שווי פעילות האנרגיה שמיוחסת למימון, ומתנהלת תחת המטרייה של החברות נפטא וישראמקו - אחת מהשותפות בשתי תגליות הגז הגדולות ביותר של ישראל: "תמר" ו"דלית". אבל את המעורבות שלו בכל אלה הוא כאמור מכחיש.

"אין טייקונים ברמה שלו"

"הלוואי עליי ועל כל בית ישראל שבריר ממה שיש לו", אומר איש עסקים ישראלי המכיר את מימון היטב. "זה פשוט הזוי שהוא מכחיש את הרכוש שלו. הוא חותם ויודע על כל צ'ק שיוצא מהחברות שלו. הוא פנומן, גאון אנליטי, משהו מטורף, הוא מחזיק את כל החברות שלו דרך שרשורים בחו"ל ומבנים מורכבים, והוא מכיר כל פרט ופרט בכל עסק ועסק ובכל מבנה ומבנה שיש לו, באתיופיה, ברלין, אמסטרדם ותל אביב. הוא מחזיק עסקים חובקי עולם ברמות מטורפות שהלוואי על כולנו. הוא הבן אדם הכי עשיר במדינת ישראל ביי-פר. אין עוד טייקונים ברמה שלו בארץ".

מנגד, לדברי אותו איש עסקים, למרות שכולם יודעים מה יש לו, יהיה קשה מאוד לייחס למימון את רכושו. "הוא צובר יותר ויותר הון, אבל הוא לא נהנה מהכסף שלו. גם אם יעקבו אחרי ההוצאות שלו לא יצליחו לחשוף שבריר מההון שצבר, כי הוא חי כמו מישהו שמרוויח 5,000 שקל בחודש. מימיו לא טס ביזנס, מימיו לא ישב במסעדה, הוא לא מוציא כסף על כלום כמעט. זה פשוט מוזר".

במסגרת משפט שמתנהל בין מימון לבת זוגו לשעבר, כרמלה וילנסקי-מימון, טוען מימון שמנסים לכתור לו כתרים שלא לו וכי היקף פעילותו העסקית קטן באופן משמעותי ממה שמנסים לייחס לו; ומנגד טוענת בת זוגו לשעבר כי הוא מנסה להסתיר את נכסיו הרבים.

במסגרת אותו משפט, המתנהל בפני שופט בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, יהורם שקד, העיד לטובת מימון לא אחר מאשר שר האוצר כחלון, רגע לפני שנכנס לתפקידו. גם מימון עצמו ושותפו לשעבר, חיים צוף, מעידים במשפט שמתנהל מאחורי דלתיים סגורות, ולכן תוכן העדויות חסוי. "גלובס", באמצעות עוה"ד יורם מושקט ואוריין אשכולי, פנה לבית המשפט והגיש בקשה לפרסם את החלקים בעדותו של שר האוצר שראוי כי הציבור הרחב ייחשף אליהם. מבלי לחשוף פרטים אסורים בפרסום, ניתן לומר כי אותם חלקים בעדותו של כחלון חושפים טפח מהחברות האמיצה בינו לבין מימון, ואת יחסו של כחלון אל חברו הטייקון. בית המשפט טרם הכריע בבקשה.

שמו והכחשתו של מימון לבעלות על חברות מובילות במשק עלו פעם נוספת לכותרות במסגרת ההליך הפלילי שנוהל נגד דוד ואנונו, לשעבר ראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות ברשות המסים, שהורשע בלקיחת שוחד במאות אלפי שקלים מנישומים תמורת סיוע בבעיות המס שלהם ונשלח ל-6 שנות מאסר בפועל. ב-2011 העיד מימון בתיק ואמר: "יש לי כל הזמן עניינים עם מס הכנסה, אבל דרך רואי החשבון שלי. מעולם לא התנהלה נגדי חקירה במס הכנסה, ואין כל ספק באשר לחלוקת הבעלויות בחברות שבהן אני מעורב".

מדובר היה בתיעוד נדיר של מימון מדבר על נכסיו, לאחר שניאות, בחוסר חשק, לבקשת הפרקליטות להגיע לביהמ"ש. במהלך החקירה הנגדית בתיק, נשאל מימון על הפרסומים שלפיהם הוקם צוות חקירה ברשות המסים לבחינת היחסים בינו לבין שותפיו בנושא הבעלויות על חברות ישראמקו ונצבא, ומימון השיב: "אין ספק באשר לבעלויות. זה קשקוש".

לפי כתב האישום נגד ואנונו, התוכנית שלו ושל איש העסקים, רן הדר ז"ל, הייתה שהאחרון יפנה נישומים עם בעיות מס לטיפול מקל של ואנונו, תמורת שוחד שיתחלק ביניהם. בכתב האישום נגד ואנונו נטען כי באוגוסט 2010, משהתחוור לואנונו כי היועץ הפוליטי של מנכ"ל מפלגת קדימה, יואל מוגמי, הוא חבר קרוב של מימון, הנחה ואנונו את מוגמי למסור למימון כי יש לו בעיות במס הכנסה, וכי יש נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ - הכול כדי להטיל אימה על מימון ולהפחידו. עוד נטען כי ואנונו אמר למוגמי להציע למימון שהוא יטפל בענייני המס שלו תמורת 125 אלף דולר. זאת, תוך שואנונו מציין כי מימון הוא עשיר, וכי אין לו בעיה לשלם את הסכום. ואולם, מימון דחה את הצעת השוחד של ואנונו.

מעוה"ד פנחס רובין וירון אלכאוי ממשרד גורניצקי ושות', המייצגים קובי את מימון, נמסר בתגובה: "למר קובי מימון אין כל כוונה להתייחס לאמירות מופרכות של דוברים אשר לא בכדי נותרו עלומי שם ופנים. ככל שנטען על ידי מאן דהוא בכתבה כי קובי מימון הינו בעל השליטה בקבוצת אקוויטל, נבקש להבהיר בשם מרשנו, וכפי שהודע לא פעם בעבר, קובי מימון אינו בעל שליטה בקבוצת אקוויטל. בעל השליטה בקבוצה הוא מר חיים צוף. הקשר של מר מימון לקבוצת החברות הללו נובע מהעובדה שהוא שימש משך שנים ארוכות יו"ר דירקטוריון בחברות בקבוצה. כיום משמש מר מימון יועץ לחלק מהחברות בקבוצה. דא ותו לא. מבנה השליטה בחברה הינו מידע פומבי המפורסם על ידי החברות הציבוריות בקבוצה במשך שנים ארוכות".