תדיראן במגעים לרכישת סופרגז מעזריאלי בכ-200 מ' ש'

חברת המזגנים מחפשת לרכוש פעילות בתחום האנרגיה בעוד שבעלת סופרגז, קבוצת עזריאלי, נמצאת במהלך למכירת פעילויותיה שאינן בתחום הליבה ■ סופרגז, המעסיקה 350 עובדים, פועלת בעיקר בתחום של שיווק ואספקת גפ"מ ■ מתדיראן לא נמסרה תגובה

תדיראן הולדינגס, שבשליטת משה ממרוד, מנהלת מגעים לרכישת חברת סופרגז מידי קבוצת עזריאלי בסכום של יותר מ-200 מיליון שקל. כך נודע ל"גלובס". תדיראן עוסקת כיום בעיקר בייבוא ושיווק של מזגנים ומערכות מיזוג אוויר. בפברואר השנה דיווחה החברה על מתווה ליציאה מתחום שיווק מוצרי החשמל הביתיים (שאינם מזגנים) ללקוחות קמעונאיים ולצרכנים סופיים, ועל כוונה למקד את פעילותה, לצד פעילות המזגנים המסורתית, גם בתחום ההתייעלות האנרגטית. דובר תדיראן סירב להתייחס לנושא.

קבוצת עזריאלי מחזיקה בסופרגז באמצעות החברה הבת גרנית הכרמל, שבנוסף מחזיקה גם בחברת הדלק סונול ובחברת התשתיות GES. מניות גרנית הכרמל נמחקו מהמסחר בבורסה בת"א באוקטובר 2012 ומאז פועלת קבוצת עזריאלי למכירת החזקותיה, בנפרד או כמקשה אחת, מאחר שהם אינם חלק מליבת פעילותה בתחום הנדל"ן המניב.

כחלק ממהלך המימוש מכרה אשתקד גרנית את חברת הצבע טמבור לידי קוסטו מסינגפור תמורת כ-500 מיליון שקל. בנוסף, נחתמה ובוטלה עסקה למכירת סונול ליד שלמה שמלצר המנוח תמורת 450 מיליון שקל, ונחתם הסכם, שטרם הושלם, למכירת החזקותיה של GES במתקן ההתפלה "דרך הים" בחוף פלמחים לידי קרן תש"י, תמורת 430 מיליון שקל.

סופרגז, המעסיקה 350 עובדים, פועלת בעיקר בתחום של שיווק ואספקת גפ"מ (גז המשמש לתעשייה, חימום, בישול והסקה). בנוסף, היא פועלת בהקמה והפעלה של רשתות חלוקת גז טבעי, באמצעות חברה בת המוחזקת בשותפות עם שפיר הנדסה. אשתקד מכרה סופרגז פעילות בתחום המערכות הסולאריות תמורת 174 מיליון שקל וברווח נטו של כ-30 מיליון שקל.

מדוחות קבוצת עזריאלי עולה כי לסופרגז ישנה התחייבות בהיקף של כ-450 מיליון שקל בגין הנפקת אג"ח שביצעה למשקיעים מוסדיים ביולי 2007. האג"ח (שזכו לדירוג Aa1 של מידרוג) הונפקו לתקופה של 18 שנה והן נושאות ריבית שנתית של 4.9%. קבוצת עזריאלי, באמצעות החברה הבת גרנית הכרמל, התחייבה כי אם היא תחדל להיות בעלת השליטה בסופרגז, היא תציע למחזיקי האג"ח הצעת רכישה בהיקף של 45 מיליון שקל לפחות בערכן המתואם של איגרות החוב. מנכ"ל סופרגז הוא אייל חנקין, שנהנה אשתקד משכר בעלות של 2.8 מיליון שקל.

תדיראן הולדינגס, בה מחזיק משה ממרוד ב-79% מהמניות, נסחרת בשווי של 220 מיליון שקל. החברה סיימה את הרבעון הראשון של 2015 עם רווח נקי של 3.5 מיליון שקל על מחזור של כ-130 מיליון שקל - שיפור לעומת הרבעון המקביל. בשנת 2014 כולה רשמה תדיראן הולדינגס רווח של 21 מיליון שקל על מחזור של 612 מיליון שקל.

פעילותה של תדיראן נמצאת כאמור תחת שינוי מהותי, שכולל יציאה מהתחום ההפסדי של שיווק מוצרי חשמל ביתיים והתמקדות ביבוא ושיווק מזגנים, במקביל להרחבת הפעילות בתחומיי ההתייעלות האנרגטית, מוצרי התאורה ותחומים משיקים נוספים. כחלק מכך, תדיראן השלימה לאחרונה מכירה של זכויות היבוא והשיווק של מוצרי המותג בלומברג (Blomberg) למתחרה ראלקו תמורת 24 מיליון שקל. בנוסף, היא מנהלת מגעים עם מספר גורמים בקשר להתקשרותה בעסקה למתן זכות שימוש במותגים "אמקור" ו"קריסטל" בתמורה לתמלוגים.