סל המטבעות נושק לקו השחור

אם בנק ישראל לא יתעורר, המשק ישראלי יחזור לסגת

שטרות, שקלים, כסף ישראלי / צילום: שאטרסטוק
שטרות, שקלים, כסף ישראלי / צילום: שאטרסטוק

בשבוע שעבר התחזק השקל לעומת סל המטבעות באחוז נוסף. מתחילת השנה כבר נחלש סל המטבעות לעומת השקל ב-6%. אם נדבר במונחי מפלס הכנרת אפשר לומר כי אם בתחילת השנה דגדגנו את הקו האדום הרי שהיום אנחנו מתקרבים במהירות לקו השחור. צריך ללכת לאחור למעלה מעשור על מנת למצוא מתי היה סל המטבעות בנקודה כה נמוכה. אם תשאלו את זקני צפת הם יאמרו לכם שאינם מבינים איך מחשב בנק ישראל את סל המטבעות. לגביהם החישוב פשוט - מחברים דולר/שקל ואירו/שקל. נכון ליום שלישי - 3.875+4.232=8.107. נסו למצוא מתי נסחר הצמד ברמה כה נמוכה!

מי שעקב אחר המסחר השבוע לא יכול היה שלא להיות נדהם מעוצמת הפעילות הספקולטיבית, במיוחד בתחילת השבוע. בניגוד מוחלט למגמה העולמית החליטו כאן השחקנים הפעילים שהדולר לא יתחזק ויהי מה. וכשבנק ישראל עומד פתאום מן הצד ולא עושה מאומה, כשבאוצר מגלגלים עיניים לשמיים וטוענים שאין ספקולנטים וכשיש בתעשייה הישראלית סנגורים כל כך טובים, לא נותר לספקולנטים, בעיקר הבנקים הזרים, אלא לתפוס את הבטן ולהתגלגל מצחוק.

כל זה קורה רק שבוע לאחר שהוטל קנס חסר תקדים בגובה 5 מיליארד דולר על מספר בנקים מובילים שסוחריהם הואשמו בהטיית שערי מט"ח. הבנקים האלו, כמה לא מפתיע, הם גם השחקנים הגדולים אצלנו. החקירה החובקת עולם לא נגעה כמובן במסחר בשקל. עם כל הכבוד לנו השקל עדיין מהווה קמצוץ קטן מנפח המסחר העולמי. לכן את החגיגה כאן אפשר להמשיך.

בנק ישראל, באופן די תמוה, לא עשה שום צעד על מנת להתמודד עם מה שקרה כאן בשבוע שחלף. אולי הוא מכין לנו הפתעה בהמשך, אולם הימנעותו מהפחתת ריבית, שהייתה צעד נכון לטעמי, היעדרותו מהשוק בימים כה קריטיים של סוף החודש והקביעה הכה מוזרה של שער יציג נמוך אליו כיוונו הספקולנטים ביום פקיעת האופציות, מצטיירים בשוק המקומי כחולשה וככניעה למצב.

כל שחקני השוק ראו והבינו כבר מיום שני שהספקולנטים ושחקני האופציות חותרים לשער 3.875 בפקיעה. בנק ישראל לא הפחית את הריבית וזה היה צפוי (צריך להבין שהלחץ של הזרים על בנק ישראל להפחית את הריבית הוא בבחינת הפוך על הפוך וזה חלק מהמשחק - הפחתת הריבית תגדיל משמעותית את רווחיהם באג"ח השקלי והתחזקות הדולר תאפשר להם, כמו לפני שלושה חודשים, למכור דולרים שוב בשער גבוה ולפעול משם ואילך לחיזוק השקל).

בעולם הדולר התחזק מול רוב המטבעות בשיעורים שבין 2%-3%, אולם על השחקנים בארץ זה לא עשה כל רושם וכשבנק ישראל לא התערב היה קל מאוד להביא את הדולר בדיוק ליעד הרצוי. יותר תמוה מבחינתי היה תהליך קביעת השער היציג באותו יום. קביעה זו נמצאת לחלוטין בידיו של בנק ישראל ובמהלך השעות בהן נקבע היציג הייתה למשך מספר דקות התחזקות משמעותית של הדולר. במקום לנצל אותה ולפגוע פגיעה לא קטנה בשחקנים העדיפו בבנק ישראל לקבוע את השער היציג אליו שאפו הספקולנטים, וחבל.

ולחברים היקרים באוצר, יש לי חדשות בשבילכם. אני, כמו רבים מהקולגות שלי מייצגים יצואנים ויבואנים. ביצענו הרבה הגנות השנה כך שהקטנו למעשה את שטף הדולרים המומרים בחודשים האחרונים. בנוסף אנו מנצלים את השערים הנמוכים על מנת לרכוש ולהגן עבור היבואנים כך שמעשית אין עודף היצעי מט"ח במסחר מצדו של המגזר העסקי. אלו שכן ממירים לא עושים זאת באופן קבוע ותמוה בשעות הלילה, בסופי השבוע או אחרי פרסום השער היציג. את זה עושים ספקולנטים ואינטרסנטים. באוצר משום מה לא רואים את כל המהלכים האלו ושוב מתחילים לגלגל עיניים לשמיים ולטעון שאין ספקולנטים ומדובר בעודף בחשבון השוטף.

בנוסף לכך נשיא לשכות המסחר שמייצג אינטרס צר מאוד טוען שהכול בסדר ולא צריך להתערב בשוק וכשאנליסטים טוענים שאין לבנק ישראל תחמושת להתמודד, מה הפלא שהשחקנים מתפקעים מצחוק וממשיכים לפעול ביתר שאת.

חשוב לציין כי הפגיעה במשק בשלב זה אינה גדולה ויסלחו לי יצואני גוש האירו, היות ומרבית היצוא מתומחר בדולרים והדולר עקב עוצמתו בעולם נסחר ביציבות יחסית. יצואני גוש האירו חווים כעת לראשונה את מה שחוו יצואני הדולר כמה פעמים בשנים האחרונות. הפגיעה מורגשת היטב כבר עתה אצל הקטנים ואם לא יהיה שינוי דרמטי נראה את השלכותיה גם על היצואנים הגדולים יותר. בשערים כאלו יקשה עלינו להתחרות באירופה. נכון שאין לנו שליטה על מצב האירו בעולם אולם אם סל המטבעות היה נסחר כמתחייב מפעילות בנק ישראל שדואג לספוג את כל העודף בחשבון השוטף, ברמתו מתחילת השנה היה הצמד אירו/שקל נסחר סביב 4.50 וזה משפר משמעותית את המצב.

אולם מה יקרה אם יגיעו להסכם עם יוון? כולנו ראינו השבוע את הנתונים העגומים של הצמיחה, מדד מנהלי הרכש וסנטימנט הצרכנים בארה"ב. הדולר החזק היה אחד הגורמים המשמעותיים לנתונים אלו. ארה"ב לא תשלים עם זה ותפעל. מזה בנק ישראל חייב לחשוש יותר מכל מכיוון שברור לכולנו שברגע שהדולר ייחלש הסל יחטוף ונחצה את הקו השחור בדרך לשפל כל הזמנים. את זה כלכלת ישראל תתקשה כבר לעכל והפגיעה תורגש בכל מקום.