איטליה חוזרת לעמוד על הרגליים - אבל זו רק ההתחלה

האיטלקים אולי עדיין לא מרגישים זאת, אבל לראשונה זה שלוש שנים, כלכלת איטליה, השלישית בגודלה בגוש האירו, מראה סימני חיים של ממש עם זאת, עדיין נדרשות לא מעט רפורמות כדי שהשינוי הזה יהיה בר קיימא

הקולוסיאום ברומא / צילום: רויטרס
הקולוסיאום ברומא / צילום: רויטרס

כלכלת איטליה נחלצה סוף סוף ממיתון של שלושה שלבים, אבל כל תחושה של הבראה מתקבלת בחוסר אמון באוהל הלבן הגדול של פסטיבל ברושטה השנתי בלריאנו, עיירה של 13,000 תושבים באזור הגבעות מדרום לרומא.

פרנצ'סקו אלברטי, בן 19, פוטר זה עתה מעבודתו כחשמלאי בשכר נמוך, והוא בוהה בצלחתו העמוסה בפטוצ'יני עם פטריות פורצ'יני בייאוש. זוהי המנה הראשונה מתוך ארוחה מסובסדת שעולה לו 8 אירו. "הם רוצים שתאמין שזו הבראה, אבל כל זה אשליה", הוא אומר.

בסמוך כועס פינו רוסיני, בן 53, בעל דוכן גבינות ביריד, על אשה שביקשה רק 100 גרם גבינת עיזים. "הכלכלה האיטלקית מסריחה וכל אחד יודע את זה. ההבראה היא רק פטפוט בטלוויזיה כדי לגרום לאנשים להיות רגועים", לדבריו.

פסימיות עמוקה כזו לגבי הכלכלה הפכה לחלק בלתי נפרד מהמנטליות האיטלקית, אחרי יותר מעשור של קיפאון כלכלי ושש שנים של משבר כלכלי ופיננסי. אבל מצב הרוח הקודר בפסטיבל מסתיר אולי את השינוי במצב באופן אחר. לראשונה זה שלוש שנים לפחות, יש תקוות שהמחזור הכלכלי באיטליה משתנה לטובה, ושהשינוי יכול להיות בר קיימא. אם זה יקרה, ההשקפות הקודרות של אלברטי ורוסיני יהיו לכל הפחות נדירות יותר, ולכך יהיו השלכות עמוקות על איטליה ועל אירופה כולה.

בתחילת חודש זה, איסטט, רשות הסטטיסטיקה האיטלקית, דיווחה שהתמ"ג בכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו עלה ב-0.3% ברבעון הראשון של 2015. שיעור כזה היה מאכזב במדינות רבות שרגילות לצמיחה מהירה יותר, אך באיטליה מדובר על הביצוע הכלכלי הטוב ביותר בשלוש שנים.

"ההבראה החלה, אם כי בקצב איטי יותר ביחס לגוש האירו כולו", אמר בשבוע שעבר איגנציו ויסקו, נגיד הבנק המרכזי האיטלקי. "התוצר אמור להתרחב גם ברבעון הנוכחי וברבעונים שאחריו".

גורמים חיצוניים

להערכה הזו שותפים גם כלכלנים מהשורה הראשונה וארגונים בינלאומיים. הנציבות האירופית מאמינה שאיטליה תצמח השנה בקצב של 0.6% ובשנה הבאה בקצב מואץ יותר של 1.4%. לקרן המטבע הבינלאומית יש תחזיות דומות, של 0.7% השנה ו-1.2% בשנה הבאה.

"היינו במצב הזה בעבר, ולכן אנחנו תוהים אם הפעם זה אמיתי, ואני חושב שיש כמה אינדיקציות לכך שהפעם זה על באמת", אומרת פטיה קואבה ברוקס, ראש משלחת קרן המטבע לאיטליה. "אבל אנחנו עדיין מדברים על הבראה צנועה יחסית בהתחשב בכמות התוצר שהפסדנו בחמש השנים האחרונות. זו בהחלט לא הבראה שהולכת לשנות משמעותית את שיעור האבטלה ואת רמות החוב הגבוהים", היא מוסיפה.

ובכל זאת, רק ההגעה לנקודה הזו של צמיחה תקל מאוד על כלכלת גוש האירו ואפילו על הכלכלה העולמית. איטליה נחשבת זה זמן רב לאחת החוליות החלשות של איחוד המטבע בגלל צמיחתה המדשדשת ורמות החוב הגבוהות שלה. החוב הציבורי האיטלקי מגיע ליותר מ130% מהתמ"ג שלה.

למשקיעים ולקובעי מדיניות רבים, תרחיש של משבר חובות איטלקי מקפיא דם הרבה יותר ממשבר החובות היווני, בהתחשב בגודלה של הכלכלה וברמת החוב יחסית לשכנה הים תיכונית. זיכרונות שנת 2011, שבה נסקו תשואות האג"ח הריבוניות והסיכויים לחדלות פירעון איטלקית עלו מהותית, עדיין פוקדים בלילות פקידים ברומא, בריסל ו-וושינגטון.

אבל אפילו עם קמצוץ של צמיחה, איטליה תוכל להתחיל להנמיך את הר החובות שלה במונחי התוצר, לחזק את מצבה התקציבי ולהתרחק מהסיכון לחדלות פירעון. כדי שזה יקרה, ההבראה שנמצאת בחיתוליה תצטרך להוכיח שהיא לא רק הבלחה חד פעמית אלא מגמה מתמשכת יותר. כל זה ייבחן מקרוב בחודשים הבאים.

עד כה, ביצועיה הכלכליים המשופרים של איטליה נבעו במידה רבה מגורמים חיצוניים. ההקלה הכמותית של הבנק המרכזי האירופי, שהושקה בינואר השנה, הובילה לירידה חדה בערך האירו, שחיזקה את היצואנים האיטלקים ושמרה על עלויות מימון כמעט אפסיות. ממזון עד יינות, דרך מוצרי היוקרה כמו מונקלר וסלבטורה פרגאמו, וכלה במיכון תעשייתי ותרופות, העסקים באיטליה נערכו ליצוא שאפשר את ההבראה.

דינו מרטלי, בעלים של יצרנית פסטה כפרית עם מחזור שנתי של כמיליון אירו סמוך לפיזה בטוסקנה, אומר שהמפיצים האמריקאים של הפסטה שלו מבקשים ממנו לזרז משלוחים, אבל הוא צריך לאכזב אותם מפני שהוא "בשיא הייצור שלו". מרינה קבטיץ', הבעלים של מסיארלי, יקב יינות עם מחזור הכנסות שנתי של 13.5 מיליון אירו במחוז אברוצו במרכז איטליה, אומרת שעסקי היצוא שלה עלו ב-7% בהשוואה לשנה שעברה, והמכירות לארה"ב עלו ב-30%.

בנוסף, צניחת מחירי הנפט מביאה קצת הקלה למשקי הבית האיטלקיים, שמחזירים חובות ומתחילים אפילו לצרוך קצת יותר. בכמה תחומים, כמו תעשיית הרכב, יש התאוששות של ממש: מספר רישומי הרכב החדש בינואר-אפריל השנה עלה ב-16% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.

אבל המגמות הללו החלו קצת לדרוך במקום לאחרונה, מאחר שמחירי הנפט עלו (בכ-40% בחודש האחרון), האירו חזר להתחזק במקצת ואפילו הריבית של החובות האיטלקיים, שירדה לשפל היסטורי, עלתה במקצת.

"יכול להיות שיש לנו עוד כמה רבעונים שבהם התנאים המקרו-כלכליים ימשיכו להיות מרחיבים, אבל אחרי שההישגים קצרי הטווח הללו ייעלמו נישאר רק עם ההישגים שיהיו לטווח הארוך, אם נעשה את הדברים הנכונים", אומר פיירו קרלו פדואן, שר האוצר האיטלקי.

הרפורמות של רנצי

ממשלת איטליה, בראשות מטאו רנצי האנרגטי בן ה-40, מנסה לגבש תוכנית רפורמות אגרסיבית שתטפל בכמה מהליקויים המבניים הקשים שהתבססו באיטליה זה עשרות שנים. עוד לפני המשבר הפיננסי העולמי, איטליה איבדה נתחי שוק לטובת העמיתות האירופיות שלה. הסיבות לכך ידועות: שוק עבודה שסובל מהסתיידות, מערכת משפטית איטית ובלתי צפויה, שחיתות נרחבת, מיסוי גבוה ומינהל ציבורי זולל משאבים ולא יעיל שמכשיל השקעות חדשות. החולשות הללו קיבלו ממדים מיוחדים במהלך המיתון, עם התוספת של מערכת בנקאית פגועה שלא הייתה מסוגלת להגדיל את ההלוואות אפילו בשלב המוקדם של ההבראה.

"ההבראה האיטלקית היא לא טייס אוטומטי. צריך לעשות דברים מסוימים כדי לשמור על נתיב הטיסה שלה", אומר לורנצו ביני סמאגי, יו"ר הבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל ורשת הובלת הגז האיטלקית סנאם. "אנחנו צריכים להפוך את הכלכלה לתחרותית יותר, וכמות הרפורמות שנחוצות לשם כך היא אדירה".

עד כה הצליח רנצי בכמה תחומים אך פיגר מאחור בתחומים אחרים, בדרך כלל מול פני אופוזיציה פוליטית חזקה. ניצחון מפתח של רנצי, מי שכיהן כראש עיריית פירנצה עד לפני 15 חודשים, היה העברת חוקי העבודה החדשים, שמבטלים כמה ממנגנוני ההגנה בחוזי עבודה קבועים, ובמקביל מספקים תמריצים תקציביים לעסקים לגייס יותר עובדים.

האמצעים הללו מיושמים מאז מארס השנה, והאפקט שלהם כבר מורגש: מספר חוזי העבודה הלא קבועים החדשים במשק עלה ל-151,000 באפריל, עלייה של 52% יחסית לאפריל 2014. חלק מהעלייה הזו מיוחס להסבה של חוזים בתנאי קביעות לחוזים הגמישים, ולא ליצירת מקומות עבודה חדשים, והמבחן האמיתי יגיע כאשר התמריצים התקציביים (הקלות מס ועוד) יבוטלו בסוף השנה. הצלחת המדיניות הזו תיקבע בעיקר על פי שיעור אבטלה, 13% - עדיין קרוב לשיא של 13.2%, כאשר שיעור הצעירים המובטלים הוא 43.1%.

בהצבעת אמון גדולה מאוד בממשלת איטליה, בחרה בשבוע שעבר יצרנית רכב היוקרה למבורגיני באזור סמוך לבולוניה, ולא בסלובקיה, כמרכז הייצור של רכב השטח החדש שלה שייצר בעיקר לייצוא, ויניב 500 מקומות עבודה חדשים באזור.

רפורמות נוספות שנחשבות לחיוניות כבר הושקו, אך במקרים רבים הן הושלמו רק בחלקן. אמצעים חדשים לקיצור זמני בירור תביעות משפטיות וטיפול נוקשה יותר בשחיתות אושרו, אך אמצעים רחבים יותר לשיפור היעילות של מערכת המשפט ואכיפת חוזים עסקיים עדיין לא גובשו. שיפוץ כללי של המינהל הציבורי/שירות המדינה ומערכת החינוך נדון כעת בפרלמנט, ולא ברור באיזו מהירות אפשר יהיה ליישם אותו. קרן המטבע והאיחוד האירופי דווקא מעודדות מן ההתקדמות שהושגה, בייחוד ביחס לאי יכולתן של הממשלות הקודמות לדחוף רפורמות כלשהן.

"מה שנעשה בחודשים האחרונים היה קשה מבחינה פוליטית במונחים של פעולה נגד אינטרסים מושרשים", אומרת ברוקס. "אנחנו רואים הרבה פעילות והרבה מאמצי רפורמה. השאלה היא באיזו מידה הם יישאו פירות. בכל מקרה, הרפורמות הללו מאותתות בבירור שהממשלה מוכנה לשנות דברים".

האיום היווני

ההבראה האיטלקית נשארת שברירית מאוד ופגיעה במיוחד לגלי הלם חיצוניים. גם בשנה שעברה הייתה תקווה לניצני הבראה, שהתחסלו במהירות בגלל המשבר האוקראיני ועיצומי האיחוד האירופי על רוסיה, שפגעו במכירות מוצרים איטלקיים למוסקבה.

השנה יתכן שהאיום הגדול ביותר על כלכלת איטליה קשור להידבקות פיננסית מצד יוון, אם היא תיקלע לחדלות פירעון ותיטוש את גוש האירו, מה שיפחיד עד מוות משקיעים באג"ח המדינה האיטלקיות. אבל ממונים איטלקים, ומדינות גוש האירו בכלל זה, מאמינים שאיטליה וגוש האירו מצויים במצב חזק בהרבה מזה ששרר לפני כמה שנים. זאת, בזכות האיחוד הבנקאי האירופי ומנגנון היציבות האירופי, קרן החילוץ שהוקמה כדי להבטיח יציבות פיננסית בגוש האירו.

שר האוצר פדואן מכיר בכך שהדרך להבראה מלאה שתורגש על ידי בני עמו עדיין ארוכה. "אנשים עברו שלוש שנים של מיתון שמחק הרבה מקומות עבודה והרבה הון", הוא אומר. "הם עברו מה שבמונחים כלכליים מקביל למלחמה, ולוקח זמן לפני שאתה מאמין שהזמנים הטובים חזרו. אבל כאשר האמון והביטחון חוזרים, זוהי נקודת המפנה הגדולה, מפני שזה מאותת שהעבר נשאר בעבר".

"אני כבר בטוח שנגענו בתחתית והמשבר העמוק ביותר חלף", אומר מרטלי, יצרן הפסטה מטוסקנה. בלריאנו, העיירה הסמוכה לרומא, אומרת פיורלה רוסי, בת 67, עובדת חנות בגמלאות, "אני מוציאה כסף רק על מה שנחוץ באמת, והבעיה של האבטלה לא נפתרה. אני משכירה דירה לכמה צעירים שמועסקים בחוזי עבודה קצרים, ומפטרים אותם אחרי חודשיים. יש לי בת שמתמחה בוולקנולוגיה (לימוד הרי געש): היא עברה להתגורר בבריטניה, שאין בה הרי געש. אני באמת לא רואה את ההבראה כפי שהם מתארים אותה".

התמ
 התמ

איטליה ואחרים במספרים
 איטליה ואחרים במספרים