גורם ביטחוני: טעם לפגם בביקורת מנכ"ל רפאל על היחסים עם סינגפור

הבודק המיוחד בפרשה, מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, יפתח בבדיקה תוך יומיים ■ הדוח יוגש לשר הביטחון

דן הראל וידידיה יערי / צילום: איל יצהר
דן הראל וידידיה יערי / צילום: איל יצהר

מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, פנחס בוכריס, יחל ביומיים הקרובים בבדיקת התקרית החריגה לפני כשבועיים בתערוכה ללוחמה ימית בסינגפור.

בפתח תערוכת מידקס 2015, ולפני קהל של עשרות נציגים של חברות ביטחוניות מישראל ולקוחותיהן, תקף מנכ"ל רפאל מערכות לחימה מתקדמות, אלוף (במיל') ידידיה יערי, את מדיניות מתן היתרי היצוא מצד משרד הביטחון לחברות הביטחוניות. זמן קצר לאחר מכן, פרץ ויכוח קולני בין יערי לבין מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (במיל') דן הראל, שנכח בטקס לפתיחת הביתן הישראלי בתערוכה: קצפו של הראל יצא על כך שיערי דיבר על אודות טיב המדיניות הביטחונית שבין ישראל לבין סינגפור.

גורמים שנכחו באירוע סיפרו כי יערי מתח ביקורת על כך שהיחסים הביטחוניים בין ישראל לסינגפור מתנהלים במישור שבין שתי ממשלות, וזאת בזמן שסינגפור מעוניינת כביכול לקיים יחסים ישירים עם החברות הביטחוניות הישראליות, בדומה למדינות רבות אחרות שנוהגות כך. "אלה לא דברים שראוי שיאמרו בפורום רחב. קיימים פורומים מתאימים כדי לומר דברים כאלה", אמר גורם ביטחוני. לדברי הגורם, גם באופן ההתבטאות של יערי, שדיבר כביכול בשם סינגפור, יש טעם לפגם כמו גם בדברים שאמר ומהם משתמע שישראל כביכול מנצלת את סינגפור.

שבועיים אחרי הביקורת שמתח יערי, שמכהן זה 11 שנה כמנכ"ל רפאל ועתיד לפרוש מתפקידו בשנה הבאה, דבריו נהפכו לפרשה שעתידה להיבדק על פי דרישה אישית של שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון: בוכריס קיבל את כתב המינוי לקיום הבדיקה בסוף השבוע האחרון והוא עתיד לפתוח בה מחר (ג') או לכל המאוחר מחרתיים. בוכריס שותף כיום בקרן הון סיכון ונמצא בעיצומו של תהליך לגיוס כספים.

לפני כשבוע וחצי יערי השעה עצמו זמנית מתפקידו ברפאל, וזאת לאחר ששר הביטחון הודיע כי יש בכוונתו לדחות ביקור עבודה שגרתי ומתוכנן שנקבע לו בחברה. הודעתו של יעלון על דחיית הביקור ביטאה את התרעומת שלו על הביקורת הפומבית מצד מנכ"ל החברה. הביקור התקיים כמתוכנן, רק לאחר שיערי התקשר ללשכתו של השר יעלון והודיע לו כי יש בכוונתו להשעות עצמו זמנית ועד לגמר בדיקה יסודית של נסיבות האירוע.

גורמים ביטחוניים העריכו כי הבדיקה של בוכריס תימשך כמה ימים, ובמהלכה הוא יבקש את גרסאותיהם של יערי ושל הראל לתקרית ויתכן שיפנה גם לעדי שמיעה נוספים שנכחו במקום. עם זאת, גורם ביטחוני אחר אמר: "כולם יודעים מתי ואיך מתחילות בדיקות כאלה אבל אף פעם אי אפשר לדעת איך ומתי יסתיימו". בכל מקרה, בוכריס ימסור את דוח הבדיקה שלו לשר הביטחון.

יערי נחשב מנכ"ל מוערך שמכהן תקופה ארוכה ברפאל. לפני כן שירת כמפקד חיל הים ובעברו כיהן כמפקד שייטת 13. בשנים האחרונות רפאל נהנתה מיוקרה רבה, על פיתוחים טכנולוגיים פורצי דרך ובמרכזם מערכת ההגנה מפני רקטות כיפת ברזל ומערכת ההגנה על טנקים ונגמ"שים מפני טילי נ"ט, מעיל רוח.

רפאל נמצאת בישורת האחרונה של פיתוח מערכת ההגנה שרביט קסמים, המיועדת ליירוט של רקטות כבדות המאיימות על ישראל: "יערי ידוע ככזה שאומר את שעל לבו, לטוב ולרע. זאת לא הפעם הראשונה שהוא מבקר את מערכת הביטחון בנוגע למדיניות היתרי הייצוא שהיא מעניקה לחברות הביטחוניות. מדובר בסוגיה שמאוד מעסיקה אותו כמנכ"ל חברה כמו רפאל, שכן עסקאות שרפאל עושה עם מדינות זרות מכניסות לה כסף שמאפשר את ההשקעה העצומה שדרושה במחקר ובפיתוח כדי להעמיד בעתיד מערכות כמו כיפת ברזל ומעיל רוח", אמר בכיר באחת החברות הביטחוניות.

בלי קשר לפרשה שחוללה הביקורת של יערי, בתקופה הקרובה רפאל עתידה להקים ועדה מיוחדת בראשות יו"ר החברה, תא"ל (במיל') איציק גת, שתפעל לאיתור של מנכ"ל חדש שיחליף את יערי עם פרישתו מן התפקיד.