בית המשפט קובע גבולות גזרה חדשים לזכויות יוצרים בשוק ההון

בעולם בו יש גופים רבים המעניקים שירותים פיננסיים בדירוג מניות ובניתוח מגמות בשוק ההון, טוב לדעת שדיני זכויות היוצרים מחייבים את הגופים השונים ליצור ניתוחים כלכליים מקוריים

בורסה דולרים מטח  חדר מסחר וול סטריט  תחזית גרפים / צלם: thinkstock
בורסה דולרים מטח חדר מסחר וול סטריט תחזית גרפים / צלם: thinkstock

בית משפט השלום בהרצליה קבע לאחרונה (20.5.15) כי ניתוח פיננסי-כלכלי של מגמות בשוק ההון מוגנת בזכויות יוצרים לכל דבר ועניין. בכך הציב בית המשפט גבולות גזרה ברורים וחדשים יחסית בדיני זכויות היוצרים.

מדובר על מקרה בו התובע, יניב פורת, עוסק בהשקעות בשוק ההון ומפרסם באתר האינטרנט שלו ("בטא בורסה") ניתוחים והארות בנוגע למניות, מטבעות, מדדים וסחורות הנסחרות בבורסה הישראלית.

הנתבעת בתיק הייתה חברת קו מנחה (בורסה גרף בע"מ), העוסקת אף היא בהפעלת אתר פיננסי שבמסגרתו מוענקים למשתמשים שירותים וכלים לניתוח מגמות שוק ההון באמצעות ניתוח טכני של מדדים שונים המאפשרים חיזוי ומחקר.

לקו מנחה הייתה תוכנת מחשב שריכזה נתונים טכניים על מניות והציגה את המידע באמצעות גרפים. הצדדים פעלו יחדיו זמן מה, כשפורת עושה שימוש בתוכנת הניתוח של קו מנחה לצורך הצגת ניתוח פיננסי משל עצמו, בעזרת אותם הגרפים של קו מנחה, להם הוסיף ניתוח מילולי וכן הדגשות וסימונים נוספים פרי עטו.

שיתוף-הפעולה בין הצדדים בא לידי ביטוי בכך שלקוחות התובע נחשפו לתוכנת הניתוח של קו מנחה. הצדדים חיו "באושר ועושר", עד אשר יום אחד גילה פורת כי קו מנחה מעתיקה את הניתוח הפיננסי שלו ומציגה בעמוד הפייסבוק שלה הן את הגרפים המשודרגים והן את הניתוח המילולי שלו, מבלי אף לתת לו על כך קרדיט.

במסגרת ההליך המשפטי הצליח פורת להוכיח כי הגרפים המשודרגים (בסימנים, הדגשות וניתוח מילולי) מגלמים בתוכם זכויות יוצרים, ומשכך זכאי הוא לפיצוי בגין הפרת זכויותיו על-ידי קו מנחה.

פסק דינה של השופטת הר ציון מעניין במיוחד נוכח קביעתה כי הגרפים המשודרגים של התובע, שכללו גם ניתוח מילולי, מהווים יצירה מוגנת לכל דבר ועניין, על אף העובדה כי בבסיסם הם תוצר של תוכנת הניתוח של קו מנחה.

חשיבותו של פסק הדין נעוצה בכך שנקבע כי בעוד שייתכן שהגרפים החדשים (עם הסימונים וההדגשות בלבד) אינם עולים לכדי יצירה מוגנת, כשם שהניתוח המילולי כשלעצמו אינו עולה לכדי יצירה ספרותית - הרי שחיבור שני האלמנטים יחדיו כן יוצר יצירה חדשה ומקורית.

פסק הדין הזה מחדד את גבולות הגזרה של זכויות היוצרים בכל הנוגע לליקוט וסידור חומר גלם, וקובע, לראשונה בתחום שוק ההון, כי ניתוח פיננסי-כלכלי של נתונים החשופים לכל אודות מניות הנסחרות בבורסה, יכול לגלם זכויות יוצרים.

בעולם בו ישנם גופים רבים המעניקים שירותים פיננסיים בדירוג מניות ובניתוח מגמות בשוק ההון, טוב לדעת שדיני זכויות היוצרים מחייבים את הגופים השונים ליצור ניתוחים כלכליים מקוריים. כפועל יוצא, הציבור הישראלי יצא נשכר מעושר רחב יותר של ניתוחים כאלה.

■ הכותב הוא ממשרד עורכי הדין גדעון קורן, המתמחה בדיני תקשורת, זכויות יוצרים וקניין רוחני.