הנדל"ן בידיו: אושרה העברת מינהל התכנון לידי כחלון

(עדכון) - מחוץ לישיבת הקבינט הראשונה בראשות כחלון הפגינו פעילים נגד הרפורמה שלו בתכנון ובנייה ■ בתוך הישיבה נתקל כחלון בהתנגדות של שלום: "כולנו רתומים להורדת יוקר הדיור אבל לא בצורה כזו"

הפגנה על דיוני  קבינט הדיור / צילום: דב גרינבלט
הפגנה על דיוני קבינט הדיור / צילום: דב גרינבלט

ישיבת קבינט הדיור הראשונה בראשותו של יו"ר קבינט הדיור ושר האוצר משה כחלון התקיימה היום (ב') ובסיומה אושרו כל הנושאים שעלו לדיון.

ההצעה להעברת סמכויות ממשרד הפנים למשרד האוצר עברה בכפוף לכמה שינויים שהוכנסו בנוסח ההצעה בהמשך להערות של שר הפנים והערות של נציבות המדינה. במקביל, גם ההחלטה להכרזת המתחמים שיעברו לטיפול הותמ"ל הוכנסו שינויים. כך, בבאר שבע עודכנה ההחלטה כך שבמקום 0% דיור להשכרה במתחם שיאפשר בניית 4,600 יחידות דיור יעמוד היקף הדיור להשכרה על 20% ובמקביל, גם בנהריה עידכנו את היקף השכירות כלפי מעלה ובתוכנית לבניית 1,000 יחידות דיור תיכללנה 10% דירות להשכרה. בסה"כ אישר קבינט הדיור הכרזה על 9 מתחמים, שיעברו לטיפול הוותמ"ל, הכוללים כ-20 אלף יח"ד.

נציין כי אחת מהמתנגדות להיעדר דיור להשכרה בכל התוכניות הייתה שרת התרבות והספורט מירי רגב, המכירה היטב את הנושא כאשר בכנסת הקודמת עמדה בראש ועדת הפנים ואישרה את חוק הותמ"ל.

השרה רגב אמרה היום ל"גלובס" לאחר סיום ישיבת הקבינט כי "לא ייתכן שבנהריה, חיפה, באר שבע ועוד מקומות לא יהיה דיור להשכרה. לשמחתי הצלחתי לשנות את היקף הדיור להשכרה בתוכניות הללו בנהריה ובבאר שבע. אך בחיפה לא הסכימו לשנות כך שבמסגרת ההצבעה על כל הסעיף האמור נמנעתי".

כחלון: אדאג גם לשוכרים

"זה קבינט הדיור הראשון בראשותי שינסה לטפל בבעיית הדיור, נושא שטופל לא טוב עד היום", מר שר האוצר כחלון בפתח הדיון בקבינט. "אחד היעדים הכלכליים שלנו בממשלה הוא מתן דגש למצוקת הזוגות הצעירים. אנחנו מכינים תוכניות לעזור להם. נפעל בשני מישורים, הראשון והמרכזי יעסוק בהגדלת ההיצע והשני יתמקד בריסון הביקושים והגנה על שוק השוכרים. יש 600 אלף שוכרים במדינת ישראל ואנחנו כאן כדי להגן עליהם".

כחלון התייחס גם לסוגיית מעבר סמכויות מינהל התכנון ואוצר ואמר: "היום בקבינט הדיור נרכז את כלל הגופים תחת סמכות אחת. המטרה לפעול במהירות כדי לצמצם את אי הוודאות במשק. משרד הבינוי תהיה הזרוע הארוכה של הממשלה בתחום הבניה. אנחנו ערים למצוקת דיור במגזרים רבים וגם בהם נטפל. אני מצפה לשיתוף פעולה מכלל המשרדים וכלל השרים על מנת שנוכל לטפל בנושא למען עם ישראל".

בזמן התכנסות קבינט הדיור במשרד ראש הממשלה נערכה מחוץ לישיבה הפגנה של גופי תכנון וסביבה בניהם החברה להגנת הטבע ומגמה ירוקה. בהפגנה זו השתתפו גם חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) וסגן ראש עיריית ירושלים. ההפגנה נערכה על רקע התנגדות לריכוז כל סמכויות התכנון בידי משרד האוצר.

שלום התנגד

אולם, ההתנגדות להצעת ההחלטה האמורה לא פסחה גם על הדיון עצמו כאשר שר הפנים סילבן שלום, ממנו מפקיעה ההחלטה האמורה שלל סמכויות, הביע את התנגדותו למהלך בישיבה עצמה.

"על נושא הדיור אין לאף אחד בעלות וההצעות נגועות בחוצפה או אווילות", אמר שלום. "כולנו רתומים להורדת יוקר הדיור אבל לא בצורה כזו. כשיש מכונה שחלק ממנה מקולקל לא מעבירים אותה מחדר לחדר. צריך לתקן אותה. אין לי בעיה שכל הסמכויות בנושא הדיור יעברו. כך נקבע. אבל לא בכוחניות או דורסנות. משרד האוצר מעולם לא היה ביצועי אלא משרד מטה שמתכלל. הוא לא אמור לבצע".

עוד אמר שלום כי העברת הסמכויות צריכה להיעשות בחקיקה והתייחס גם לבלבול ששורר עכשיו ברשויות המקומיות שאינן יודעות למי הן שייכות: "נציגי הרשויות כפופים למשרד הפנים. אבל למי הם יהיו כפופים עכשיו? הם לא יודעים. רק הבוקר קיבלתי מכתב מראש עיריית ירושלים המתנגד לתוכנית ברכס רמות. למי הוא שייך עכשיו? הדברים הללו לא יכולים לעבור בצורה כזו. אני מתנגד להצעה הזו, אמשיך להילחם בה בכל דרך שעומדת בפניי. מדובר בהצעה לא נכונה ולא טובה. האוצר יוצר כאן מונופול וצריך לפרק אותו באיבו".

נציין שהמכתב אליו התייחס השר שלום, מכתב שנשלח מלשכת ראש עיריית ירושלים ניר ברקת אמש, עוסק בהצעה אחרת שעולה להצבעה ואישור בקבינט הדיור אודות הכרזה על מתחמים מועדפים לדיור במסגרת הותמ"ל.

ברקת כתב לשר הפנים ולשר האוצר: "הסר את הבנייה במצפה נפתוח ומורדות רמות מסדר היום של קבינט הדיור, לא אתן שרשות מקרקעי ישראל תצפצף ברגל גסה על מדיניות העירייה ותפעל נגד האינטרס של תושבי ירושלים. הכרזת מורדות רמות כמתחם מועדף לדיור מהווה עקיפת הוועדה המקומית שמייצגת בנאמנות את האינטרסים של תושבי ירושלים, וכן עקיפת הוועדה המחוזית שמכירה את מרחב התכנון ומהווה הגוף התכנוני הראוי לדון בעתידם של שטחים אלה".

גם שר החקלאות הנוכחי, אורי אריאל, מי שכיהן כשר הבינוי בממשלה הקודמת התייחס להצעות שעולות בקבינט הדיור ואמר: "אני חושב שעיקר הסיפור הוא השיווקים וצריך להכפיל את הכמויות. שמעתי כאן נימה מסויימת על פעילות העבר ואני מציע להתעסק בעיקר בעתיד. בנתיים אני מציע לא לעשות מהפכות גדולות מידיי אלא לתת לשוק לנוע עם התוכניות שהספיק להכיר בינתיים. גם אם יהיו יותר גופים משווקים עדיין צריך גם שיהיו יותר תוכניות לשיווק".

גם שר הכלכלה, אריה דרעי התייחס לנושא ואמר: "אני אצביע בעד כי אני מחוייב לפי ההסכמים. אבל זה לא סוד שאני התנגדתי לעניין כשר הפנים לשעבר. הסכמת משרד הפנים חשובה כי בלי השלטון המקומי ובלי משרד הפנים זה לא יעבוד. אם לא יהיה שותף עם הרשויות המקומיות נשב כאן בעוד שנה ונחפש אשמים".

במקביל, שרת התרבות והספורט מירי רגב התייחסה להצעת ההחלטה לאישור מתחמים בותמ"ל וזעמה על כך שהמתחמים המוצעים בבאר שבע וחיפה לא כוללים דיור להשכרה כפי שקובע החוק. "אני אלחם כדי שיהיה דיור להשכרה בתוכניות הללו. לא יתכן שבערי פריפריה כמו נהריה ובערים מרכזיות כמו חיפה ובאר שבע, בירות הצפון והדרום הקולטות מידי שנה אלפי סטודנטים, המדינה לא תאפשר הקצאת דירות להשכרה לטווח ארוך ובמחיר מפוקח".

התנגדות נוספת לסוגיית מעבר מינהל התכנון לאוצר נרשמה גם מצד נציבות המדינה. ראש הנציבות, משה דיין, אמר בדיון: "יש הערות של מינהל תקין שהעברנו ושלא התקבלו. בשנים האחרונות פעלתי עם האוצר מול משרדי הממשלה אבל כשזה נוגע לאוצר כנראה שהכל בסדר. מה שקורה במינויים יגרום למערכת להיתקע". בהמשך לדברים אלו הופסקה הישיבה ואנשי האוצר ישבו עם נציגי נציבות המדינה כדי ללבן את הסוגיה.

שינוי של הרגע האחרון בהצעת ההחלטה

לצד הדיון הסוער בקבינט הדיור אודות מעבר סמכויות מינהל התכנון לאוצר, מסתבר כי גם לפני הישיבה התקיימו דיונים קדחתניים אודות ניסוח ההצעה האמורה בין האוצר למשרד המשפטים.

ל"גלובס" נודע כי רגע לפני שישיבת הקבינט הראשונה נפתחה עוד נערכו שינויים בהצעת ההחלטה המתייחסת להעברת מינהל התכנון ממשרד הפנים למשרד האוצר. שינויים אלו נעשו בעקבות הערות היועץ המשפטי לממשלה למספר סעיפים בהצעת ההחלטה שהעיקרית שבהן התייחסה לעצמאותם של נציגי הוועדות המחוזיות ויו"ר הועדות המחוזיות בכל הנוגע לדיונים והצבעות על התוכניות.

כזכור, העובדה שמינוי יו"ר הועדות עבר לאחריותו של שר האוצר והכוונה לאפשר לנציגי תכנון לקבל הנחייה לגבי הצבעה בתוכניות מסוימות, עוררה סערה כאשר נטען כי מדובר במהלך המנוגד לחוק, לפסקי דין שתקבלו בנושא ואף לחוות דעת קודמות של היועץ המשפטי לממשלה בנושא. בשבועיים האחרונים דנו במשרד האוצר והמשרד המשפטים על הסוגיה הזו, לצד סוגיות אחרות הנוגעות להצעת ההחלטה שהגיעה היום לקבינט הדיור, וכאמור החלטה על שינוי נוסח הצעת ההחלטה התקבלה רק זמן קצר לפני הישיבה עצמה. על פי ההסכמות שהושגו בסופו של דבר, עצמאותן של הועדות המחוזיות תישמר.