אישום: עשקו עובדים זרים מסין בהיקף עשרות מיליוני שקלים

לפי האישום, 6 הנאשמים הוציאו לפועל מבנה רב-זרועות שאיפשר להם לקבל היתרים לתאגידי כוח-אדם, ובאמצעותם הפיקו, במירמה ותוך הלבנת הון, כ-1.2 מיליארד שקל ב-8 שנים

פועלי בנייה / צילום: תמר מצפי
פועלי בנייה / צילום: תמר מצפי

כתב אישום חמור הוגש היום (ב') כנגד 6 נאשמים העוסקים בתיווך עובדים זרים סינים לתעשיית הבנייה וחברות בבעלותם, בגין עושק חמור של מאות עובדים סינים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

מהאישום עולה כי הנאשמים תכננו והוציאו לפועל מבנה מרמתי רב-זרועות, שאיפשר להם לקבל במירמה היתרים מיוחדים לתאגידי כוח-אדם, שבאמצעותם הפיקו במירמה ותוך ביצוע עבירות הלבנת הון סכומי-עתק הנאמדים בכ-1.2 מיליארד שקל במשך 8 שנים.

כתב האישום, שהוגש על-ידי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לבית המשפט המחוזי בעיר, מייחס לנאשמים - טובי פרץ, עדי ליבוביץ', מאיר פיסו, שלום חסון, עילאי ליבוביץ', דנה בן-נון ושורת חברות שבשליטתם - כל אחד על-פי חלקו, עבירות של עושק, קבלת דבר במירמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות על חוק שירות התעסוקה, עבירות מס ועבירות הלבנת הון.

על-פי כתב האישום, שהוגש בידי עורכי הדין יפעת שטיין ונתנאל חיים, הנאשמים עדי ליבוביץ', טובי פרץ ומאיר פיסו עשקו עובדים זרים מסין, בכך שגבו מהם שלא כדין סכומי כסף שהצטברו לעשרות מיליוני שקלים, תמורת זכות להגיע לעבודה בישראל.

וכך עבדה השיטה, על-פי כתב האישום: כדי להתגבר על שינויים רגולטוריים שאירעו בשנת 2005, שמנעו מהם את האפשרות להמשיך ולעסוק בתיווך עובדים זרים לתעשיית הבנייה, וכדי להמשיך ולהשיא לעצמם רווחים עצומים מתיווך של כוח-אדם זר, הקימו והשתלטו פרץ וליבוביץ' על 3 חברות שונות, תאגידי כוח-אדם, והסתירו את מעורבותם ובעלותם באותם תאגידים, על-ידי שיתוף פיסו וחסון בעסקי תאגידי כוח-האדם ורישומם של אנשי-קש ו/או אחרים במקומם.

אחת החברות שהוקמה היא כ.א.ז. עובדים בע"מ, שבה מאיר פיסו הוא בעל מניות, ודנה בן-נון, בתו של פרץ, היא דירקטורית ובעלת מניות. החברה הנוספת שהוקמה היא אדגר מאגרי אנוש בע"מ, שבה שימש עילאי ליבוביץ', בנו של עדי, כמנכ"ל.

חברות אלה עטפו את תאגידי כוח-האדם ואיפשרו לפרץ וליבוביץ' לנתב את הכנסותיהם של תאגידי כוח-האדם ורווחיהם לכיסם, תוך הותרת רווחים עצומים גם בכיסם של נאשמים פיסו וחסון, ששיתפו פעולה.

בנוסף, נטען כי הנאשמים הציגו מצג-שווא הן לרשם הקבלנים והן לרשויות המס, כאילו חברה שעליה השתלטו נותרה בידי בעליה המקוריים, ובהמשך עשו שימוש מירמתי בהפסד הצבור שלה כדי לקזז ממנו את רווחיהם.

המבנה המירמתי שבנו, נטען באישום, סיפק לנאשמים תשתית שאיפשרה להם לעשוק מאות עובדים זרים שהגיעו לעבוד בתאגידי כוח-האדם בארץ, ולגבות מהם עמלות בניגוד לחוק בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

התיק נחקר על-ידי צוות חקירה משותף של יחידת להב 433-יאל"כ במשטרת ישראל, חקירות מס הכנסה תל-אביב וחקירות מכס ומע"מ חיפה ברשות המסים.