עתירה לבג"ץ: רשות החשמל מונעת הקמת טורבינות רוח

יצרניות חשמל באנרגיית רוח טוענות כי רשות החשמל הפחיתה את התעריף שישולם ליזמים ביותר מ-20% ■ רשות החשמל: "לקשיי ההקמה אין קשר לתעריף"

טורבינות רוח / צילום: רויטרס
טורבינות רוח / צילום: רויטרס

רשות החשמל הפחיתה את התעריף שישולם ליצרני חשמל בטכנולוגיית רוח ביותר מ-20%, ובכך מונעת הקמת פרויקטים כאלה בישראל - כך טוענות חברת בלו סקיי אנרג'י, המתמחה בייזום פרויקטים בתחום הרוח בישראל, וחברת אי.די.אף אנרג'י נובל ישראל שבבעלות חברת החשמל הצרפתית, בעתירה שהגישו אתמול (א') לבג"ץ.

שתי החברות, הפועלות יחד להקמת מתקנים לייצור חשמל באנרגיית רוח באזורים שונים בארץ, טוענות כי הפחתת התעריף נעשתה באופן לא תקין, ומבקשות מבית המשפט לבטלה.

עורכי הדין המייצגים את החברות הם גיורא ארדינסט, ניר אמודאי ומודי שרפסקי ממשרד ארדינסט-בן-נתן ושות'.

בשנת 2011, לאור החלטת הממשלה לקידום ייצור חשמל באנרגיית רוח, פרסמה רשות החשמל את ההסדרה למתקנים, ונקבע תעריף על בסיס עלויות הקמת מתקן הרוח. ואולם, שתי החברות טוענות כי כעבור שנתיים וחצי בלבד, עוד בטרם הוקם ולו מתקן רוח אחד בישראל, החלה הרשות לפעול להפחתה משמעותית של התעריף המקורי. הרשות ביצעה הפחתה 3 פעמים, ובסך-הכול ירד התעריף ביותר מ-20%.

לדברי החברות, הורדות התעריפים פוגעות בוודאות הנדרשת ליזמים. כמו כן, הן אומרות, הקמת מתקן רוח היא פעולה מורכבת הכרוכה בעלויות עצומות ובחוסר ודאות רב, הנובע בין היתר משינויים במשטר הרוחות ומשינויים רגולטוריים (בענייני סביבה, תכנון, שיקולים ביטחוניים וכיו"ב).

מהעתירה עולה כי רשות החשמל, המוסמכת לקבוע את התעריף אך ורק בהתבסס על עיקרון העלויות, נימקה את החלטתה בכך שעלויות ההקמה של תחנות רוח ירדו מאז קביעת התעריף המקורי; אך החברות טוענות כי הנתונים שסיפקה הרשות לנימוקיה דווקא מוכיחים ההפך, והם "מצביעים באופן חד-משמעי על עלייה באותן עלויות".

לטענת החברות, הפחתת התעריף נעשתה ב"דרך עקלתון שרצופה בפגמים יסודיים וחמורים", וגם השימועים שערכה בנושא היו חפים מכל פתיחות, כנות או כוונה אמיתית להביא בחשבון את הטענות שהציגו העותרות לרשות, והשימועים "היו למראית-עין בלבד". לפיכך הן מבקשות מבית המשפט לבטל את ההפחתות שבוצעו.

מרשות החשמל נמסר: "הרשות ביצעה התאמה לתעריפים בגין הירידה הכלל-עולמית במחירי טורבינות הרוח והגידול בנצילותן. שינויים אלה משתקפים בכל פרסומי הגופים המוסמכים המנתחים את ענף הרוח בעולם, לרבות משרד האנרגיה האמריקאי, סוכנות האנרגיה העולמית, מעבדת המחקר לאנרגיות מתחדשות וחברת הייעוץ הבינלאומית בלומברג.

"לעובדה שטרם קמו מתקני ייצור חשמל מאנרגיית רוח בישראל אין קשר לתעריף, אלא לעיכובים הסטטוטוריים בפרסום תוכנית מתאר ארצית לאנרגיית רוח, ומכאן לקושי לקדם תוכניות אלה. כמו כן, הפרויקטים נתקלים בקשיים מצד משרד הביטחון (מגבלות גובה בשל נתיבי טיסה ומכ"מ) והגופים הירוקים (נראות, ציפורים). לקשיים אלה גם כן אין קשר לתעריף הרוח.

"רשות החשמל תמשיך ותפעל באופן עקבי להסדרת שוק יזמי תחרותי ויציב בתחום אנרגיית הרוח, תוך איזון ושמירה על תעריפים שיעודדו את היזמות בתחום, אך לא ייצרו תשואות בלתי פרופורציונליות".