"טבע שילמה לרופאים כדי שמטופליהם יקחו קופקסון ואזילקט"

כך נטען בתביעה אזרחית שהוגשה נגד טבע בארה"ב ■ "טבע לא רק גמלה לרופאים ששיחקו את המשחק ורשמו מרשמים, אלא גם קנסה את אלה שרשמו מעט מדי מרשמים"

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

"חברת טבע שיווקה בארה"ב את התרופות המקוריות שלה, קופקסון ואזילקט, תוך שימוש באמצעים לא חוקיים הכוללים תשלומים אסורים לרופאים בגין הרצאות וייעוץ" - כך נטען בתביעה אזרחית שהוגשה נגד ענקית התרופות הישראלית בבית המשפט המחוזי של דרום ניו-יורק. "התוכנית הלא חוקית של טבע הייתה ועודנה נרחבת ומתוזמרת על-ידי הרמות הגבוהות ביותר בחברה", נכתב בתביעה.

בכתב התביעה נטען עוד כי "לאור הפקיעה המתקרבת של הפטנטים המגינים על קופקסון ואזילקט, טבע פעלה באופן אגרסיבי להגדלת נתח השוק של התרופות על-ידי תשלום לרופאים שיחלקו מרשמים של התרופות".

טבע, כך נטען, משלמת לרופאים 1,500-2,700 דולר עבור כל "תוכנית נואם" (speaker program), ומספר התוכניות האלה גדל בקצב מהיר בין 2011 ל-2013. "ב-2013, רופאים מסוימים הרצו מספר מדאיג של פעמים - 42 עד 80 פעם", מפרטת התביעה.

ב-2012 בלבד טבע שילמה לרופאים מעל 10 מיליון דולר על "הרצאות", והמספר גדל ב-2013-2014. בתביעה נטען כי 80% ממרשמי האזילקט נרשמים על-ידי אותם נואמים.

אחת הדוגמאות המפורטות בתביעה קשורה לרופא מקונטיקט, שחילק מרשמים רבים של אזילקט. ב-2012 טבע שילמה לו 2,500 דולר כדי שינאם בנושא מחלת הפרקינסון במסעדה באינדיאנה, אך באותה הרצאה לא הייתה כל מצגת או חומרים פורמליים אחרים, ובקהל לא היה איש למעט נציגי טבע.

לפי החוק, אסור להציע או לשלם תגמולים במזומן או תגמולים אחרים תמורת הפניה למוצרים (כולל רישום מרשמים) שעבורו מקבלים תשלום מרשויות הבריאות הממשלתיות (כולל תוכניות הביטוח כמו Medicare).

"טבע לא רק גמלה לרופאים ששיחקו את המשחק ורשמו מרשמים, אלא גם קנסה את אלה שרשמו מעט מדי מרשמים וסירבה לשלם להם במסגרת תוכניות הנואמים", נכתב בתביעה. "עד היום (התביעה הוגשה במארס האחרון, ש' ח' ו') טבע ממשיכה לשלם לרופאים".

התובעים דורשים שטבע תשלם פיצוי על הנזקים, קנסות אזרחיים ואת ההוצאות המשפטיות.

מחברת טבע נמסר בתגובה: "התביעה הוגשה במקור תחת חיסיון במאי 2013. התובע הפדרלי בניו-יורק פתח בחקירה בהתבסס על הטענות המובאות בתביעה והוציא צו לקבלת מסמכים מטבע בינואר 2014. טבע שיתפה פעולה באופן מלא עם החקירה וסיפקה את כל המידע המבוקש.

"בסופו של דבר, במארס 2015, החליט התובע הפדרלי שלא להשתתף בתביעה זו. התובעים המקוריים בחרו להמשיך בתביעה, והחיסיון בעניינה הוסר במארס 2015.

"טבע מתכוונת להתמודד בנחרצות עם הטענות העולות מהתביעה. ב-5 ביוני הגישה טבע בקשות למחיקת התביעה מטעמים משפטיים שונים".