דירוג: אלה פירמות רוה"ח המובילות בישראל

דירוג "גלובס DUN'S 100" של פירמות רוה"ח המובילות ל-2015: גם השנה אין שינוי בצמרת - פירמת EY, המעסיקה 675 רו"ח, שומרת על המקום הראשון ■ במקום השני סומך-חייקין, שלישית - Deloitte ורביעית - PwC

רונן בראל וגד סומך / צילום: איל יצהר ויוסי כהן
רונן בראל וגד סומך / צילום: איל יצהר ויוסי כהן

בישראל 2015 רשומים למעלה מ-20 אלף רואי חשבון. 2,749 מהם עובדים ב-10 משרדי רואי החשבון הגדולים בארץ, מתוכם 2,274 עובדים ב-5 פירמות ראיית החשבון הגדולות בארץ, ורק 475 בכל 5 המשרדים הבאים בעשירייה הפותחת.

דירוג "גלובס DUN'S 100", המדרג את פירמות ראיית החשבון המובילות בישראל לשנת 2015, מוכיח שוב כי הגודל בשוק ראיית החשבון - קובע. מאוד קובע. 5 הפירמות הגדולות בישראל שומרות באדיקות על המובילות שלהם בשוק בכל התחומים.

מזה שנים נחשבים משרדי רואי החשבון הגדולים בישראל למבוקשים והאטרקטיביים ביותר להתמחות ולהמשך הקריירה בקרב הסטודנטים לראיית חשבון. בהתאם, 5 המשרדים הגדולים שומרים על מקומם בצמרת העשייה העסקית בישראל, ומרכזים בין כתליהם כוח רב, שמתבטא בין היתר בריכוזיות בתחום ביקורת חברות, רווחים גדולים ויכולת לגייס את מיטב המוחות בתחום.

הדירוג נבנה על בסיס בחינה מעמיקה של פעילות הפירמות השונות, והוא מורכב משקלול של מספר פרמטרים, בהם מספר רואי החשבון, מספר העובדים המקצועיים האקדמאיים (רואי חשבון, מתמחים, כלכלנים, משפטנים וכדומה), סך-הכול החברות המבוקרות בידי כל פירמה וכן חברות ציבוריות מבוקרות וביקורת לחברות במדד תל-אביב 100.

ההתייחסות לכלל העובדים המקצועיים האקדמאיים בפירמה, ולא רק לרואי החשבון, נועדה לתת ביטוי לתחום הייעוץ, אותו מרחיבות הפירמות בשנים האחרונות.

לפי הדירוג, בשנת 2015 לא נרשמו שינויים בצמרת רואי החשבון. בדומה לאשתקד, פירמת ראיית החשבון ארנסט אנד יאנג (EY) ישראל - קוסט-פורר-גבאי את קסירר שומרת על מקומה בצמרת הטבלה; במקום השני מדורגת KPMG סומך-חייקין; במקום השלישי פירמת Deloitte; אחריה PwC קסלמן וקסלמן; ואת רשימת ה"ביג 5" סוגרת פירמת BDO זיו-האפט.

מהדירוג עולה כי מספרם של רואי החשבון המועסקים ב-5 הפירמות הגדולות בסוף 2014 ממשיך לעלות, למעט פירמת PwC Israel, שבה נרשמה ירידה קלה במספרם של רואי החשבון המועסקים בפירמה לעומת סוף 2013.

כך למשל, ב-EY ישראל מספרם של רואי החשבון עומד על 706, לעומת 675 בסוף 2013; 464 רואי חשבון מועסקים כיום בסומך-חייקין, לעומת 420 בסוף 2013; ב-Deloitte מספרם של רואי החשבון נשאר יציב ועומד על 340 (339 - בסוף 2013); וב-BDO נרשם גידול מזערי במספר רואי החשבון המועסקים - 417 בסוף 2014 לעומת 409 בסוף 2013.

סומך מוביל בביקורת בנקים

דירוג "גלובס DUN'S 100" בוחן מדי שנה גם את מספר החברות שמבקרת כל פירמת רואי חשבון, כמדד לאיכותה. הנתונים מלמדים כי אין חדש תחת השמש בנוגע לריכוזיות בתחום ביקורת החברות.

הפירמה שביקרה את המספר הגבוה ביותר של חברות ציבוריות בשנת 2014 - 192 חברות - היא - בדומה לשנת 2013 - EY ישראל. במקום השני מדורגת Deloitte, שביקרה בשנה האחרונה 103 חברות; ובמקום השלישי ממוקמת KPMG, שביקרה 81 חברות ציבוריות בשנת 2014.

בנוסף, נערך בסקר פילוח ביקורת החברות לפי ענפי פעילות - הביטוח, הבנקאות, הנדל"ן וההיי-טק. גם בפילוחים הענפיים מובילה, לרוב, פירמת EY.

כך, בצמרת דירוג משרדי רואי החשבון המבקרים חברות בענף הביטוח מובילה ללא עוררין פירמת EY, המבקרת 83% מהחברות בענף. לאחריה, בצניחה חדה מטה בתחום, מוקמת פירמת רואי החשבון סומך-חייקין, עם 17% מהחברות בענף הביטוח.

ביחס לענף הבנקאות - משרד סומך-חייקין מוביל עם 45% מהחברות בענף, כשמאחוריו משתרכים פירמת BDO ופירמת Deloitte עם 20% מהחברות בענף כל אחת, ו-EY ישראל נדחק למקום הרביעי עם נתח של 15% בלבד.

תחום הפיננסים מייצר לפירמות רואי החשבון הכנסות של מאות מיליוני שקלים בשנה, ולכן מעורר דיונים רבים סביב הצורך ברוטציה בין המשרדים במתן שירותי ביקורת לחברות הפיננסיות. בשנתיים האחרונות מצויים המפקח על הבנקים, דודו זקן, והממונה על שוק ההון הביטוח והחיסכון באוצר, דורית סלינגר, בעיצומו של הליך לגיבוש הסדר לבחירת רואי החשבון המבקרים, שיחול על כל הגופים המנהלים כספי ציבור - בנקים, חברות ביטוח ובתי השקעות - ואולם עד כה טרם נשמעה בשורה בתחום.

הביקורת בענף הנדל"ן מתפלגת בין מספר רב יותר של משרדים, כאשר המשרד המוביל הוא EY ישראל עם 30% מהחברות בענף, ששולט גם בענף ההיי-טק עם 40% מהחברות בענף. במקום השני בענף ההיי-טק ניצבת PwC עם 19% מהחברות בענף.

פרמטר נוסף בדירוג הוא היקף ביקורת הפנים שמספקות הפירמות לחברות במדד תל-אביב 100. חוק הביקורת הפנימית קובע כי חברות ציבוריות, בנקים וחברות ביטוח מחויבים בביצוע ביקורת פנים, שהיא פעולת ביקורת עצמאית אוטונומית בתוך החברה הציבורית ומטעמה. אמצעי בקרה זה נועד לבדוק את היעילות והאפקטיביות של אמצעי הבקרה האחרים בחברה (בדיקה שהנהלים מבוצעים, יישום אמצעי פיקוח וכדומה).

לפי הדירוג, הפירמה המוביל בביקורת פנים של חברות במדד תל-אביב 100 היא פאהן-קנה, המבקרת 11 חברות מהמדד; Deloitte מבקרת 7 חברות; חייקין-כהן-רובין - 6 חברות; משרד רוזנבלום-הולצמן מבקר 4 חברות; ומשרד דניאלה שפירא מבקר 3 חברות.

הרחבת הייעוץ

נתון מעניין נוסף בדירוג נוגע להיבט של מקורות ההכנסה של פירמות ראיית החשבון. אם בעבר מקורות ההכנסה היו מסורתיים יותר, כיום מקורות ההכנסה של פירמות רואי החשבון מגוונים.

לדברי השותפים המובילים בפירמות בישראל, בשנה האחרונה התגברה המגמה מהשנים האחרונות של הרחבת תחומי הפעילות מעבר לתחום הביקורת, וכיום מציעות הפירמות שירותים שונים ומגוונים של ייעוץ עסקי, ליווי עסקאות והרחבת שיתוף-הפעולה עם הרשתות הבינלאומיות.

לדברי רו"ח יוסי פילוס, השותף המנהל של PwC Israel, "ניתן לראות שבשנה האחרונה משרדי ראיית החשבון הגדולים בארץ מרחיבים את שיתוף-הפעולה עם הרשתות הבינלאומיות ומאמצים את האסטרטגיות שמוכתבות על בסיס גלובלי, תוך כדי כניסה לתחומי עיסוק חדשים, בעיקר בכל הנוגע לשילוב של כלים טכנולוגיים מתקדמים בעבודה"

רו"ח דני מרגלית, יו"ר BDO ישראל, מציין גם הוא את התפתחות תחומי העיסוק המודרניים בשוק ראיית חשבון. "שוק ראיית החשבון עובר בשנתיים-שלוש האחרונות שינוי משמעותי מבחינת סל המוצרים שמציעים משרדי רואי החשבון הגדולים", אומר מרגלית. "BDO עשתה שינוי תפיסתי שהוא פורץ-דרך לדעתי - אנחנו מכוונים לכך שבשנים הקרובות לפחות 50% מהפעילות שלנו תהיה פעילות של ייעוץ עסקי, שאיננו ראיית חשבון סטנדרטית".

הכנסות הרשתות הבינלאומיות ב-2014: Deloitte בראש עם 34 מיליארד דולר

5 הפירמות הגדולות והמשגשגות בישראל שומרות בקנאות ובסודיות על נתוני הכנסותיהן. ואולם, נתוני ההכנסות של 4 פירמות המובילות בעולם - ה-"Big 4" - מתפרסמים ומובאים גם במסגרת דירוג "גלובס DUN'S 100".

מנתונים אלה עולה כי הרשת הבינלאומית Deloitte Touche Tohmatsu היא הרשת הרווחית ביותר מקרב הפירמות הבינלאומיות, עם הכנסות של 34.2 מיליארד דולר בשנת 2014. מספר המועסקים ברשת דלויט, ב-150 סניפיה בעולם, הוא למעלה מ-210 אלף עובדים.

בפער קטן אחרי דלויט נמצאת הרשת הבינלאומית PWC עם הכנסות של 34 מיליארד דולר בשנת 2014. לפירמה יש 157 סניפים בעולם ולמעלה מ-195 אלף עובדים.

במקום השלישי בדירוג הכנסות ה-"Big 4" נמצאת הרשת הבינלאומית EY (Ernest & Young) עם הכנסות של 27.4 מיליארד שקל אשתקד. ברשת עובדים למעלה מ-188 אלף איש ב-150 סניפים.

את הרשימה סוגרת פירמת KPMG, המעסיקה כ-162 אלף עובדים ב-155 סניפים, והכנסותיה אשתקד ב-24.8 מיליארד דולר.

פירמות ראיית החשבון
 פירמות ראיית החשבון