היועמ"ש מתנגד להסכם פשרה בתביעה ייצוגית נגד סלקום

התובעים טענו כי סלקום גבתה בתוכניות "ללא הגבלה" סכומים נוספים בגין "שימוש שאינו הוגן וסביר" ■ לפי הסכם הפשרה, סלקום תפצה רק מנויים שלא קיבלו התראה לפני שחויבו בסכום נוסף ■ וינשטיין: ההסכם אינו ראוי

יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר
יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מתנגד להסדר פשרה בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד תוכניות "ללא הגבלה" של סלקום.

התובענה הייצוגית נולדה לאחר שהתברר, ואף פורסם לא אחת בשנים האחרונות ב"גלובס", כי סלקום גובה ממנוייה בתוכניות "ללא הגבלה" סכומים ביתר בגין מה שהוגדר בחוזי ההתקשרות של סלקום כ"שימוש שאינו הוגן וסביר".

התובע הייצוגי בתובענה (ת"צ 37203-09-14 יפת נ' סלקום) ציין כי כאשר בדק את החשבוניות, מצא לתדהמתו כי נגבו ממנו ביתר 1,434שקל בגין "שיחות פנים-ארציות בשימוש שאינו הוגן וסביר בתעריף התוכנית".

גם מיתר חברי הקבוצה בתביעה, סלקום גבתה סכומים בעבור שיחות או מסרונים בגין "שימוש שאינו הוגן וסביר" במסגרת תוכנית החיוב.

כאמור, הצדדים בתובענה הייצוגית הגיעו להסדר פשרה לפיו סלקום תשיב את הסכומים שגבתה ביתר ממנויים בתוכנית "ללא הגבלה" רק למנויים שלא קיבלו התראה לפני שחויבו ביתר. כלומר, מנויים שכן קיבלו התראה - לא יקבלו פיצוי, ולמרות זאת, כך על-פי ההסדר, הם לא יוכלו להגיש תובענה ייצוגית נגד סלקום בנושא זה.

בנוסף, בהסדר הפשרה נקבע כי סלקום תציין בהסכמי ההתקשרות שלה מהו "שימוש שאינו הוגן וסביר", שיוגדר בערך מספרי נקוב, כפי שיהיה מעת לעת.

לטענת היועץ המשפטי לממשלה, הסדר הפשרה האמור אינו ראוי, הוגן וסביר בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה, ועל כן אין לאשר את הסדר הפשרה במתכונתו הנוכחית.

עוד הוסיף וינשטיין בהתנגדותו כי סלקום מפרסמת לציבור ומתקשרת עם מנוייה בתוכניות המכונות על-ידה תוכניות "ללא הגבלה". אף שסלקום מכנה תוכניות אלה כתוכניות "ללא הגבלה", בפועל קיימות הגבלות שונות על השימוש במסגרתן, שאינן מובאות לידיעת הלקוח באופן גלוי וברור. בכך, סלקום מפרה את הדין ומטעה באופן חמור צרכנים בכל הנוגע לתוכניות "ללא הגבלה". כמו כן, פעולתה של סלקום אינה מתיישבת עם הוראות הרישיון שלה.

בקשר לשינוי הסכמי ההתקשרות שהוצע בהסדר הפשרה, וינשטיין טען כי שינוי זה אינו מתקן את הפרת הדין.

לגישת היועץ המשפטי לממשלה, על סלקום לחדול באופן מיידי מההטעיה החמורה של הצרכנים ולשנות את שם התוכנית - הן בשיווק ובפרסום של התוכנית והן בכלל הסכמי ההתקשרות והחשבוניות החודשיות - לשם תוכנית אשר יבטא באופן ברור את העובדה שקיימת הגבלה על היקף השימוש בתוכנית.

כמו כן, על סלקום להבהיר במפורש, באופן בולט וגלוי לצרכן, מהי ההגבלה, וככל שיתבצע שינוי בהגבלה זו - ליידע את לקוחותיה על כך מראש ובדרך אפקטיבית.

בנוסף, היועץ המשפטי טען כי לא ניתן לחסום תובענות ייצוגיות של מנויים של תוכניות "ללא הגבלה", שאינם מקבלים פיצוי כלשהו לפי ההסדר המוצע.