מציאות בשחור-לבן

הסרט "סלאח שבתי" מחזיר אותנו אל אבני-היסוד של המציאות העדתית

אפרים קישון / צילום:יעקב אגור ז``ל באדיבות המרכז הישראלי לתיעוד אמנויות הבמה
אפרים קישון / צילום:יעקב אגור ז``ל באדיבות המרכז הישראלי לתיעוד אמנויות הבמה

"סלאח שבתי", יום ד' 22:00, ערוץ yes קולנוע ישראלי

הנה סרט שאפשר לחזור אליו שוב ושוב, גם אחרי כל-כך הרבה עשורים. מה לא נאמר במשך השנים על "סלאח שבתי": יש שראו בו גזעני ומתנשא, אחרים ראו בו דווקא שיקוף רגיש של הכאב המזרחי.

מצד אחד - משתתפי הסרט הם הנציגים הבולטים ביותר של "ארץ ישראל הישנה והטובה"; מצד שני - מתחת לחזות הנלעגת שלו יורה סאלח, העולה המזרחי, חיצים שנונים ישר לבטן הרכה של הממסד, ומבעד לחיוכו המריר מתבררת ישראל הישנה כטובה רק כלפי מייסדיה.

במחשבה שנייה, זה לא מפתיע: אפרים קישון הוא בן לתרבות האירופית, וניכר היה בו שתמיד חש מעט לא נוח בקיבוץ הגלויות שהיה לביתו: השפה, הוולגריות, החפיפניקיות, השרב. אך גם אם לא היה לו חיבור אמיתי למזרחיות, עינו החדה והתיעוב שהחל לפתח כלפי מנגנוני השלטון המפא"יניקי, גרמו לכך שהוא היה בין הקולות הביקורתיים האפקטיביים ביותר נגד מי שלתפיסתם נועדו למשול.

אני נהנה מאוד לחזור אל הסרט הזה - לפעמים כדי לראות עוד פעם דור הולך ונעלם של שחקנים - כשהיה עוד צעיר ויפה כמו אריק איינשטיין. לפעמים כדי להבחין בעוד גוון מתוך אלפי הגוונים של השחור והלבן, ולפעמים פשוט כדי לצחוק קצת וליהנות מאחד הסרטים הטובים בתולדות הקולנוע הישראלי.

* ציון: 10

גלידה בטעמים מורכבים

"להתחתן עם בית חרושת לגלידה", יום ד' 21:00, ערוץ yes דוקו

כמה פעמים ראיתם סרטים על רומנים בן נשים עניות לגברים עשירים? ובכן, ההיפך הוא קצת פחות שכיח - וכשמדובר בסרט תיעודי, ועוד יצירה מקורית ישראלית, ועוד בסיפור האהבה בין "וולוול" העני לבין רעיה שטראוס - כן, מאותה משפחה שעליה בדיוק חשבתם - הסיפור מרתק שבעתיים.

האם אכן יכלה אהבתם לגשר על הפערים החברתים-כלכליים?

* ציון: 8