כמה בדיקות שחייבים לעשות לפני ששוכרים יועץ פיננסי

לצרכני השירותים הפיננסיים מעולם לא היו משאבים טובים יותר לבדוק את איכות היועצים, אבל רק מעטים טורחים לעשות זאת ■ אז נכון שרמאים הם דבר נדיר, אבל הנה כמה דברים שכדאי לבצע לפני שחותמים

וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג
וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

לא כל מנהלי הכספים המקצועיים הם בחורים רעים, אבל משתלם לעשות שיעורי בית. בשנות ה-80 הבדיחה על יועצים פיננסיים הייתה, שאתה יכול לזהות את המצליחים שבהם על פי גודל המזרקה בלובי ותעודות ההסמכה ומכתבי ההמלצה הממוסגרים על הקיר.

רשות ניירות הערך (SEC) שפכה בשבוע שעבר מים קרים על חלק מתעודות ההסמכה הללו, וקראה לצרכנים להיות מודעים לכך שעולם השירותים הפיננסיים גדוש בחבורות קטנות אבל עקשניות של רמאים, שמשתמשים בעגה מקצועית, תעודות הסמכה מזויפות וסתם רושם כדי לרמות לקוחות ו/או קורבנות.

הרשות פרסמה "אזהרה למשקיעים" על תעודות הסמכה מזויפות או מופרזות, ובו זמנית הודיעה על שתי פעולות אכיפה נפרדות נגד יועצים שזייפו את הניסיון שלהם, את תעודות ההסמכה ואת דברי השבח עליהם, כדי לזכות באמון המשקיעים.

האזהרה באה כאשר לצרכנים מעולם לא היו משאבים טובים יותר לבדוק את איכות היועצים שלהם, ובכל זאת, מעטים טורחים לעשות זאת.

אישור איכות של יועץ חורג בהרבה מבדיקת ה"המלצות" עליו או פרופיל לינקדאין שלו. הוא צריך לכלול מקורות כמו אתר BrokerCheck של FINRA, רשות הרגולציה של התעשייה הפיננסית, המפקח על ניירות הערך במדינה שבה אתם מתגוררים (בארה"ב) או אפילו סתם חיפוש פשוט באינטרנט.

לדוגמה, אחת הפעולות של ה-SEC (רשות ניירות הערך) בשבוע שעבר הראתה שמייקל תומאס מאויל סיטי, פנסילבניה, פיתה משקיעים באמצעות אי-מיילים ומודעות אינטרנט, שבהם הוא הוצג כאחד מ"25 כוכבי העסקים העולים" של המגזין פורצ'ן. למגזין פשוט אין דירוג כזה. חיפוש פשוט באינטרנט היה חושף זאת.

אותו תומאס גם הגזים מאוד בתיאור ביצועי העבר שלו כמשקיע, לא הציג שמות נכונים של יועצי הקרן הפרטית שהוא שיווק וניפח את הביצוע החזוי של הקרן. כל זה לא ממש מפתיע, והשכל הישר מרתיע את רוב המשקיעים מטיפוס כזה. תומאס הסדיר את תביעת ה-SEC בתשלום קנס של 25,000 דולר, ונאסר עליו לעסוק ברוב השירותים הפיננסיים במשך חמש שנים לפחות.

אבל כאשר רוב האנשים מחליטים לחפש עצה פיננסית, הם כל כך להוטים לקבל עזרה, שההגנה שלהם מתרופפת. הם מתרשמים מהמשרד המהודר, מהמכונית הנוצצת ומהקליינטורה העשירה כביכול של היועץ. כל יועץ שהואשם בהונאה ב-30 השנים האחרונות, היה מצויד בפריטים הללו. המחשבה של בדיקה אינטרנטית מסוימת או כמה שיחות טלפון גורמת למשקיע כאב ראש.

היועץ מופיע ברדיו, אז הוא חייב להיות בסדר. הוא היה בטלוויזיה או בעיתון, ולכן הוא מוכשר. חבר שלכם הוא לקוח, ויש לאותו חבר בית נאה ומכונית נאה.

לרוע המזל, הדברים הללו לא מוכיחים כלום. עיתונאים לא תמיד מסננים מומחים לכאורה לפני שהם מראיינים אותם. ברדיו בימינו, חלק הארי של התוכניות הפיננסיות הוא זמן קנוי, שהמפרסם שילם לתחנה כדי ליצור לעצמו כלי פרסומת אישי. המידע שהם נותנים יכול להיות נחמד ואלגנטי, אבל התחנה כנראה פדתה את ההמחאה והעניקה להם גישה לגלי האתר ללא בדיקת רקע.

פעולת האכיפה השנייה של ה-SEC בשבוע שעבר מצאה שטוד שיינברגר מהעיירה לואס בדלאוור הציג את עצמו כבעל תואר שלא היה מאוניברסיטת מרילנד, ושיווק לצופים בתוכניות ערוצי כבלים שטרי הרשאה שהנפיקה חברת ייעוץ בהשקעות לא רשומה שלו, לנדקולט קפיטל. הוא הסכים לשלם 65,000 דולר מהכספים שהשיג בתוספת ריבית, כדי להסדיר את האשמות ה-SEC, ונאסר עליו לעבוד בתעשייה הפיננסית לכל ימי חייו.

להימנע מטעויות גדולות

רמאים ועבריינים הם דבר נדיר - וזו עוד סיבה לכך שאנשים לא בודקים מספיק - אבל זו לא סיבה לשים את מבטחכם במזרקה בלובי ובקיר של תעודות הצטיינות. כדי להימנע מאחת הטעויות הגדולות שעושים צרכנים שעובדים עם יועצים, קראו את האמור להלן לפני שאתם חותמים על משהו.

תנו אמון, אבל תוודאו

בדיקת רקע היא דבר קל, והיועצים יהיו רשומים במקום כלשהו (אם לא, אל תעשו איתם עסקים). השתמשו ב- BrokerCheck של FINRA, התקשרו לממונה על ניירות הערך במדינת המגורים שלכם כדי לראות אם היו בעיות מקומיות, והשתמשו באתר המצג הציבורי על יועצי ההשקעות של ה-SEC כדי לבדוק את ההיסטוריה המשמעתית של היועץ, אם הייתה כזו. עשו זאת עוד לפני שתתיישבו לפגישת ההיכרות עם היועץ, הברוקר או מנהל הכספים.

בדקו כל פיסת רקע שמושכת את תשומת לבכם

בין אם מדובר על תואר אקדמי ממכללה מסוימת, היכללות ברשימה כלשהי או דברי שבח בכתב עת של התעשייה, אל תתנו קרדיט לשום דבר שמרשים אתכם לפני שתוודאו שהוא אמיתי. בחורים רעים מיומנים בטפטוף פרטים שמרשימים את קורבנותיהם, והם סומכים על כך שלא תבדקו אותם.

לכן, לדוגמה, בדקו בלשכת הסטנדרטים של המתכננים הפיננסיים המוסמכים, CFP, את ההסמכה של היועץ, אם יש לו היסטוריה משמעתית וכל דבר נוסף שקשור אליו.

אל תסמכו יותר מדי על תעודות הסמכה ומינויים

ליועצים בימינו יש רשימה של מעל 100 כישורים או מיומנויות שהם יכולים לבחור מתוכם. חלקם מחייבים פרקטיקה ממושכת וניסיון מקצועי בתוספת למידה של חומר תיאורטי. אחרים דומים יותר ללימוד הוקי בהתכתבות. לא רק הכישורים יכולים להיות ראויים עד מזויפים. היועצים עצמם יכולים להיות ברמה גבוהה או כישלונות.

חפשו מיומנויות שנוגעות לצרכים שלכם, ובדקו מה הן כוללות. זה יאמר לכם יותר על אם היועץ יכול לעזור מערימת המלצות וכרטיס עסקים.

תתשאלו את האנשים שהפנו אתכם ליועץ

אם אמא שלכם אומרת שהיא אוהבת יועץ מסוים, בדקו אותו בכל זאת. שביעות הרצון של בן משפחה או חבר זה נחמד, אבל אם אותו אדם בחר את היועץ בלי לבדוק אותו, הוא לא חיפש את הבעיות שאתם מנסים למצוא.

המכר שלכם יכול לדבר על איך זה לעבוד עם יועץ המומלץ. זה חשוב, אבל כל הרמאים יודעים בדיוק מה לומר כדי שהקורבנות שלהם יישנו היטב בלילה, עד שמאוחר מדי.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2015