שרת המשפטים שקד תניח מחר הצעה לרפורמה בלשכת עוה"ד

ההצעה כוללת את הגדרת יו"ר הלשכה כיו"ר המועצה הארצית, שיהיה הגוף היחיד בעל סמכויות; צמצום חברי המועצה הארצית מ-48 ל-24; שקיפות התקציב; וביטול חמשת מחוזות הלשכה והוועדים שלהם

איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ
איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ

בשנים האחרונות נקלעו מוסדות לשכת עורכי הדין לאנדרלמוסיה ולקיפאון, בעיקר בשל קרע גדול בין הוועד המרכזי של הלשכה לבין הוועדים של מחוזות הלשכה. בעקבות זאת הוקמה ועדה ציבורית לבחינת עבודת הלשכה, בראשות שופטת העליון בדימוס אילה פרוקצ'יה.

בינואר 2014 הגישה הוועדה לשרת המשפטים הקודמת, ציפי לבני, את הדוח, שבו נמתחה ביקורת חמורה על התנהלות הלשכה, והוצעו שורה של שינויים במבנה ובאופן פעולתה.

מחר (ב') צפויה שרת המשפטים החדשה, איילת שקד, להעלות בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק שמבוססת על חלק מהמלצות ועדת פרוקצ'יה, ושתכליתה לעשות סדר בלשכה, להגביר את המשילות שלה ולעודד שקיפות.

ההצעה כוללת את הגדרת יו"ר הלשכה כיו"ר המועצה הארצית, שיהיה הגוף היחיד שהינו בעל סמכויות; צמצום חברי המועצה הארצית מ-48 ל-24; שקיפות התקציב; וביטול חמשת מחוזות הלשכה והוועדים שלהם: תל-אביב והמרכז, צפון, ירושלים, דרום וחיפה.

עו"ד אפי נוה, יו"ר ועד מחוז תל-אביב והמרכז בלשכה והמתמודד על ראשות הלשכה, מתח היום (א') ביקורת על החלטת שקד לקדם תיקון לחוק שיבטל את ועדי חמשת מחוזות הלשכה. לדבריו, הביטול ירחיק את עורכי הדין מהפריפריה מפעילויות הלשכה ומהמרכז.

"המחוזות הם אלה שגורמים לעורכי הדין בפריפריה להתקרב לפעילות של הלשכה. ביטול המחוזות ינציח את מדינת תל-אביב, וזה בעיניי מסר לא נכון", אמר עו"ד נוה.

מנגד, ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, מסר כי הוא "תומך בלב שלם בהצעת הרפורמה בלשכה המוגשת על-ידי שרת המשפטים, איילת שקד".

לדברי ברזילי, "3 שנים פעלתי לקידום רפורמה זו, ותמכתי בשלביה השונים. הרפורמה החדשה תשחרר את הלשכה משלטון העסקונה ותחזיר את הלשכה אל עורכי הדין".