רשות המסים דורשת מעיזבון סמי עופר כ-940 מיליון שקל

מנהלי העיזבון של משפחת סמי עופר הגישו ערעור על גובה השומה ■ טוענים כי מרכז חייו לא היה בישראל, ולכן הוא לא צריך לשלם את השומה ■ רשות המסים: "מנועים מלדבר על תיקי הנישומים"

סמי עופר / צלם: תמר מצפי
סמי עופר / צלם: תמר מצפי

רשות המסים דורשת מעיזבון סמי עופר כ-940 מיליון שקל. כך, על-פי צו שהוציאה הרשות עוד ב-2013 למנהלי עיזבונו של המיליארד שנפטר ב-2011.

הצו נוגע להכנסות שהפיק עופר בשנים 2006 עד 2010.

מנהלי העיזבון הקבועים של סמי עופר המנוח הגישו ערר לבית המשפט המחוזי בחיפה על הצו.

במסגרת המחלוקת נדרש בית המשפט להכריע בסוגייה עקרונית של תושבותו של סמי עופר - האם היה תושב ישראל בשנים שבמחלוקת, כפי שטוען פקיד שומה חיפה, או תושב חוץ, כפי שטוענים מנהלי העיזבון. הכרעה זו היא דרמטית לצורך קביעת סכום המס שהרשות תדרוש. הגם שבמסגרת הצו שהוצא בשנת 2013, הסכומים שדורשת הרשות עומדים על כמעט מיליארד שקלים, הסכומים האמתיים שבמחלוקת אינם ידועים עדיין - ותלויים מאוד בהכרעה בבית המשפט.

במידה ובית המשפט יקבע כי סמי עופר היה תושב ישראל בשנים שבמחלוקת - להכרעה זו השלכות רוחב מבחינת מיסוי עיזבונו, שכרגע לא ניתן להעריך אותן עדיין בסכום, למעט ההערכה כי מדובר בהכנסות של עשרות מיליארדים אליהם רשות המסים תלטוש עיניים. הכרעה שכזו עלולה אף להוביל לחשיפת כל נכסיו של סמי עופר המנוח בפני רשות המסים, גם נכסים וכספים שעד היום לא דווח עליהם בישראל, כאשר חלק מהנכסים הללו מנוהלים בנאמנויות ברחבי העולם.

הליך הטיפול בעיזבון סמי עופר, שטרם מותו ביוני 2011, נחשב לאחד מהיהודים העשירים בעולם, והונו הוערך בכ-10.3 מיליארד דולר, מתנהל בבית המשפט לענייני משפחה, ולכן פרטיו חסויים. כפי שפורסם ב"גלובס", לאחר פטירתו של עופר, מינה ביהמ"ש למשפחה את ליאון ואת עו"ד רובין כמנהלי עיזבונו הזמניים על סמך בקשתו המפורשת של סמי עופר, אותה כתב בצוואתו. איש העסקים ואיל הספנות, סמי עופר ז"ל, הלך לעולמו ב-3 ביוני 2011 בהיותו בן 89.

עד 2009 הוא חי במונקו, ואז שב להתגורר בישראל. טרם מותו, דאג סמי עופר להפריד את ניהול מרבית עסקיו בין שני בניו, אייל הבכור ועידן הצעיר. את רוב העסקים בישראל מרכז עידן עופר, שגם מתגורר בארץ, ואילו את רוב העסקים בחו"ל מרכז אייל, שמתגורר בלונדון. הפעילות המרכזית של משפחת סמי עופר היא החברה לישראל, חברת אחזקות השולטת בין היתר ביצרנית הדשנים כיל, בבזן, בחברת הספנות צים וביצרנית השבבים טאואר.

לעומתו, אייל אחראי על פעילות הנדל"ן של המשפחה. מדובר בפעילות פרטית, שלפי הערכות היא בהיקף של מיליארדי דולרים. כמו כן, אייל מרכז חלק משמעותי מפעילות הספנות של המשפחה, ובראשה חברת רויאל קאריביאן העוסקת בשיט תענוגות ונחשבת אחת החברות הגדולות בעולם בתחום.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "עקב חובת הסודיות, אנו מנועים מלדבר על תיקי הנישומים".