ניצחון סוחף לאפי נוה: נבחר לראשות לשכת עורכי הדין

(עדכון) - נוה, ראש מחוז ת"א והמרכז בלשכה, גבר בבחירות ברוב גדול על יריבו - ראש הלשכה היוצא ושותפו הפוליטי לשעבר, עו"ד דורון ברזילי

אפי נוה ודורון ברזילי / צילום: איל יצהר ותמר מצפי
אפי נוה ודורון ברזילי / צילום: איל יצהר ותמר מצפי

מאות שיחות טלפון קיבל היום (ד') עו"ד אפי נוה (47), לאחר שנודע כי הוא זכה לניצחון סוחף על יריבו, ראש לשכת עורכי הדין היוצא עו"ד דורון ברזילי, ונבחר ברוב גדול לעמוד בראשות הלשכה.

נוה, יו"ר ועד מחוז תל-אביב היוצא בלשכה, זכה ל-65% הצבעה, שהם 10,642 קולות; ברזילי, ראש הלשכה היוצא, קיבל 28%, שהם 4579 קולות. המתמודדת הנוספת לראשות הלשכה, עו"ד טלי גוטליב, קיבלה 5% בלבד (788 קולות). הפתקים הלבנים היוו כ-2% (350 קולות).

נוה השיג לא רק ניצחון אישי סוחף על ברזילי אלא גם ניצחון סיעתי. שותפיו של נוה לסיעה השתלטו על ראשות כל מחוזות לשכת עורכי הדין. ראש הלשכה במחוז תל-אביב והמרכז יהיה עו"ד ד"ר ינון היימן מסיעתו של נוה, שגבר ברוב גדול על עו"ד ברוך כצמן, נציגו של ברזילי; לראשות מחוז חיפה נבחרה הסנגורית הוותיקה, עו"ד תמי אולמן; כיו"ר ועד מחוז הצפון בלשכה ימשיך לשמש עו"ד חאלד זועבי, שהוא גם חבר בוועדה לבחירת שופטים; בדרום נבחר עו"ד דני אליגון; ובירושלים נבחר עו"ד אשר אקסלרוד - כולם בני-בריתו של נוה.

רק כ-16.2 אלף עורכי דין - שהם כ-25.4% מסך כל החברים הפעילים בלשכה בעלי זכות ההצבעה - השתתפו בבחירות. למרות שיעור ההשתתפות הנמוך ולמרות הזלזול הציבורי המסוים בחשיבותן - בין אלה שהתקשרו היום כדי לברך את נוה היו עורכי דין, חברי כנסת וגם שרת המשפטים איילת שקד, שרים נוספים ואנשי תקשורת. כמות השיחות שקיבל נוה וזהות המברכים מעידים אולי על כך שלשכת עורכי הדין, שנמצאת בשפל תדמיתי ותפקודי, עשויה לזכות לעדנה מחודשת.

על גבי דף הפייסבוק שלה כתבה השרה שקד, שמקדמת בימים אלה רפורמה משמעותית בלשכת עורכי הדין: "ברכות ליו"ר לשכת עורכי הדין החדש - עו"ד אפי נוה. לאחר מערכת בחירות לא פשוטה, נבחרת להוביל את הלשכה... אני מאחלת לך הצלחה ומקווה כי לשכת עורכי הדין בהנהגתך תפעל לכינון סדר חדש, שקיפות ומקצועיות".

יום הבחירות התנהל ב-100 קלפיות ברחבי הארץ. במחוז תל-אביב קיבל עו"ד נוה 5,572 קולות מתוך 8,591; במחוז ירושלים - 1,142 מתוך 2,166; במחוז חיפה - 2,167 מתוך 2,920; במחוז צפון 891 מתוך 1192; ובמחוז דרום - 870 קולות מתוך 1,490.

עו"ד ד"ר יינון היימן, שנבחר ליו"ר ועד מחוז תל-אביב, קיבל 5,340 קולות מתוך 8,116 שהצביעו; דני אליגון, שנבחר ליו"ר מחוז דרום, קיבל 774 קולות מתוך 1,509 עורכי דין שהצביע; ליו"ר מחוז חיפה נבחרה כאמור עו"ד תמי אולמן, שקיבלה 2,500 קולות מתוך 2,872; ליו"ר מחוז צפון נבחר עו"ד חאלד חוסני זועבי עם 988 קולות מתוך 1,210; וליו"ר מחוז ירושלים נבחר עו"ד אשר אקסלרד עם 1,258 קולות מתוך 2,236 עורכי דין שהצביעו.

בבחירות למועצה הארצית קיבלה סיעת "לשכה אחת" של נוה 5,285 קולות; סיעת "לשכה שלנו" של ברזילי קיבלה 2,170 קולות; סיעת "דרך חדשה" - 1,317 קולות; סיעת "יוזמה" - 507; סיעת "התקווה ללשכה" - 267; סיעת "כולנו ביחד" - 230; סיעת "הצומ"ח - הסיעה לצדק ומשפט חברתי" - 238; סיעת "אופק" - 305; סיעת "צדק ומשפט רשימה דתית מסורתית" - 1,035; סיעת "אמונה במקצוע" - 900; סיעת "איכות המקצוע וזכויות האדם" - 1,581; סיעת "הדרך המשותפת" - 944; סיעת "לשכה נקייה" - 60; סיעת "לתכלית ראויה" - 422; סיעת "עורכי דין בשירות הציבור" - 744. מספר הפתקים הלבנים בבחירות למועצה הארצית הוא 230.

הלשכה בידי נווה
 הלשכה בידי נווה

הוביל את המאבק הציבורי נגד אלשיך, התנגד להחזרת המשוב

אפי נוה הוא עורך דין בעל משרד עצמאי העוסק בתחום הנזיקין והביטוח. נוה שימש בשנים האחרונות כיו"ר ועד מחוז תל-אביב והמרכז בלשכת עורכי הדין וכיו"ר ועדת האתיקה שלה.

בינואר 2012 הוביל נוה את המאבק הציבורי בפרשה שכונתה "הפרוטוקול המשופץ" של סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופטת ורדה אלשיך. ועדת האתיקה ו-ועד המחוז בראשות נוה הגישו אז תלונה נגד השופטת לנציב תלונות הציבור על השופטים, וזאת לאור מעשיה לכאורה של אלשיך, שכללו לטענתם עריכת שינויים ותוספות לפרוטוקול דיון של בית המשפט בסיומו של הדיון ובהיעדר הצדדים.

אלשיך דחתה את הטענות נגדה, אך נציב התלונות באותה עת, השופט אליעזר גולדברג, מצא את התלונה מוצדקת. בהמשך הוביל שר המשפטים דאז, יעקב נאמן, לפשרה שמנעה את הדחת אלשיך.

בעבר היה נוה שותפו הפוליטי של ראש הלשכה היוצא, דורון ברזילי, ובבחירות הקודמות הם רצו יחדיו (ברזילי - לראשות הלשכה, ונוה - לראשות ועד מחוז תל-אביב) ואף ניצחו. ואולם, מיד לאחר הבחירות הקודמות התגלע בין השניים קרע עמוק שהביא, בין היתר, לשיתוק עבודת הלשכה ומוסדותיה.

אחד הנושאים המרכזיים שהשניים נחלקו בנוגע אליו הוא משוב השופטים. בעוד שברזילי החליט להחזיר את המשוב שהונהג בעבר, ושבמסגרתו מדרגים עורכי הדין את עבודת השופטים שהם מופיעים בפניהם - נוה התנגד להחזרת המשוב. מערכת בתי המשפט התנגדה אף היא למהלך, ונשיא בית המשפט העליון בדימוס, אשר גרוניס, ומנהל בתי המשפט, מיכאל שפיצר, הנהיגו חרם על ברזילי. מנגד, נוה מנהל קשר רציף עם ראשי המערכת, במטרה להביא לפתרון מוסכם לסוגיית המשוב.

כבר בשעות הלילה, לאחר שהתברר לו כי הפסיד לנוה, פרסם ברזילי הודעה: "חברות וחברים יקרים, אני מודה לכולכם מקרב לב על התמיכה, העזרה והאמון שנתתם בי לאורך כל הדרך. עשינו כמיטב יכולתנו לשנות את פני הלשכה, אך יש לכבד את תוצאות הבחירות. אני שמח שבמהלך הקדנציה זכיתי להכיר כל אחת ואחד מכם וליהנות משיתוף-הפעולה עמכם, אשר איננו דבר מובן מאליו".