מבקר המדינה פתח בבדיקת מיזם הסיבים האופטיים

לאחר שהאוצר החליט לעכב העברת כספים למיזם הסיבים האופטיים בשל האופן שבו הוא מתנהל, החליט גם מבקר המדינה להצטרף לבדיקה, כדי לברר להיכן הולכים כספי המדינה

דורון כהן / צלם: איל יצהר
דורון כהן / צלם: איל יצהר

מבקר המדינה, יוסף שפירא, החל לבדוק את התפקוד הממשלתי ואת דרך קבלת ההחלטות בעניין מיזם הסיבים האופטיים אנלימיטד, המשותף לחברת ויה אירופה, (המייצגת את סיסקו העולמית), שהיא גם בעלת השליטה במיזם, לחברת החשמל ול-4 קבוצות משקיעים מישראל.

הבדיקה באה בעקבות תלונות שקיבל המבקר ובעקבות פרסומים בתקשורת.

בדיקת המבקר מתבקשת בעיקר על רקע העובדה שהמדינה התחייבה להזרים 150 מיליון שקל למיזם בשתי מנות, כאשר 75 מיליון שקל כבר עברו עם תחילת הקמת המיזם, ו-75 מיליון שקל אמורים לעבור בימים אלה - אך כפי שנחשף ב"גלובס", העברת הכספים מתעכבת בעקבות בדיקה שעורך משרד האוצר בשל החשש שהעברת הכספים אינה משרתת את המטרה שלשמה הוקצו.

המיזם סובל מבעיות קשות של חילוקי דעות בין הבעלים, בעיקר בשל האופן שבו מובילה סיסקו את המיזם דרך ויה אירופה. סיסקו מקדמת תפיסה מסוימת מבחינה טכנולוגית ומבחינת המודל העסקי של המיזם, והמציאות בשטח מוכיחה כי המודל לא בדיוק עובד כפי שרואים דרך מיעוט הלקוחות המצטרפים. לנוכח ההשקעה הכבדה בפרויקט והעובדה שהמוצר לא נמכר, עולה החשש שייתכן כי המיזם נדרש לתכנון מסלול מחדש בכל היבט שלו.

המיזם אמור להקים תשתית תקשורת חלופית לבזק ולהוט ולהוות פלטפורמה שלישית בשוק לאינטרנט. הוא מתוכנן להיפרס על פני תשתיות התקשורת של חברת החשמל בכל הארץ, ומכאן גם עלותו הגדולה הנאמדת במיליארדי שקלים.

ממשרד מבקר המדינה נמסר: "החטיבה הכלכלית במשרד מבקר המדינה אכן בודקת מכלול היבטים בקשר למיזם הסיבים האופטיים. הבדיקה נמצאת בתחילתה. הממצאים יפורסמו לציבור בבוא העת".