אקזיט ישראלי ענק: לומניס נמכרת תמורת כ-2 מיליארד שקל

המרוויחות הגדולות ממכירת חברת המכשור הרפואי לקרן הפרייבט אקוויטי XIO: בעלות השליטה ויולה גרופ ועופר היי-טק, שירשמו תשואה של כ-140% על השקעתן

אקזיט לחברת מכשור האסתטיקה הרפואית והרפואה הניתוחית לומניס . החברה תימכר לקרן הפרייבט אקוויט XIO תמורת 510 מיליון דולר, סכום המייצג מחיר של 14 דולר למניה. מדובר בפרמיה של 16% על המחיר בו נסחרה אתמול מניית לומניס בנאסד"ק ובפרמיה דומה על המחיר בו הונפקה החברה בוול סטריט בפברואר 2014.

לומניס היא מהחברות הוותיקות בשוק האסתטיקה הישראלית ואחת המובילות בו. החברה עברה דרך לא קלה בעשור האחרון. היא נסחרה בנאסד"ק כבר בשנות ה-90, אולם לאחר שביצועיה התדרדרו מאוד, תחת שליטת אריה גנגר, היא שקעה בחובות ולא הצליחה אף להגיש לבורסה דוחות מדוייקים ובזמן, היא נמחקה מהמסחר בה ב-2006.

בהמשך נרכשה השליטה בידי החברות ויולה גרופ ועופר היי-טק (היום XT הייטק), שיחד עם משקיעים נוספים הזרימו כ-120 מיליון דולר לחברה לפי שווי זניח לפני הכסף. ב-2009 גייסה לומניס עוד 15 מיליון דולר, כאשר באותו הסבב השתתפו גם קרן אגייט של דני נווה וקרן סקיי.

כיום מחזיקה קבוצת ויולה 36% ממניות לומניס בשווי, לפי העסקה, של 183 מיליון דולר, ואילו XT הייטק מחזיקה 24% השווים 122 מיליון דולר. הגופים הללו רשמו תשואה של כ-140% על השקעתם המקורית. הראל בית און, שותף בקבוצת ויולה, הוא יו"ר החברה מאז 2006.

תחת השליטה של ויולה ועופר היי-טק נערכו שני שינויים מרכזיים בהנהלת לומניס: המנכ"ל דב עופר ייצב את החברה והוביל אותה מחובות וכאוס בחזרה לכיוון של צמיחה, ותחת המנכ"לית בשנתיים האחרונות, ציפי עוזר ערמון, בעבר בכירה בטבע, הגיעה החברה לצמיחה בהכנסות משנה לשנה, כמעט בלי רבעונים מאכזבים, וכן היא מציגה גידול ברווחיות.

ב-2014 רשמה לומניס הכנסות של 290 מיליון דולר, צמיחה של 9% לעומת 2013, ורווח נקי של 12.7 מיליון דולר, כאשר הרווח לפני הוצאות ריבית, מס, פחת והפחתות (EBITDA) עמד על 32 מיליון דולר. התחזית שנתנה ל-2015 הייתה להכנסות של 305-310 מיליון דולר, המשקפות צמיחה של 5.3%-7% לעומת 2014.

בדרך להנפקה בסין?

XIO הינה קבוצת השקעות פרייבט אקוויטי גלובלית, המנהלת נכסים בהיקף של למעלה מ-3 מיליארד דולר. לקבוצה משרדים בלונדון, שנחאי והונג קונג. העסקה בוצעה בידי הזרוע האירופאית של הקבוצה בלונדון.

אין פלא שהרוכשת היא חברה הממוקדת בשוק הסיני. שוק האסתטיקה בכלל והמכשור הרפואי בפרט, משגשג בסין ולומניס מבוססת במדינה זו ושכנותיה באופן מיוחד, כאשר מוצריה נמכרים במחירים לא פחות גבוהים בשוק הסיני לעומת שווקי המערב. זאת, בניגוד לרוב תחומי המכשור הרפואי והמותג שלה נחשב לחזק מאוד בשוק הסיני.

בשנים האחרונות בוצעו כמה הנפקות בבורסה הסינית של חברות מכשור רפואי עם דגש על חברות אסתטיקה, וייתכן כי זהו המסלול שמייעדת XIO עבור החברה. לומניס מעסיקה היום כ-1,000 עובדים מהם 350-400 בישראל, וכרגע לא נראה שצפוי שינוי בהיקף הפעילות בישראל, לאור העובדה שהרוכשת היא גוף פיננסי ואין לה פעילויות אחרות שהגיוני למזג את לומניס איתן.

בעבר רכשה חברת פוסון פארמה הסינית את אלמה לייזרס הישראלית, העוסקת גם היא בתחום האסתטיקה הרפואית, תמורת 240 מיליון דולר. פוסון בחנה אפשרות לרכוש גם את לומניס ולמזג בין הפעילויות של שתי החברות, כחלק מן החזון שלה להפוך את אלמה לחברת מכשור רפואי רב תחומית, אולם המו"מ לא הגיע רחוק.

הפרמיה הנמוכה יחסית שקיבלה לומניס ברכישה יחסית לשווי השוק, קשורה כנראה בכך שאין לה "רוכש טבעי". בהיותה פעילה בשלושה תחומים שונים - אסתטיקה, עיניים וניתוחים - היא אינה מתאימה להירכש לא על ידי חברת מכשור רפואי קלאסית ולא על ידי חברת אסתטיקה קלאסית, ולכן נותרה לה אפשרות של רוכש פיננסי או המשך עצמאותה.

תחום סוער

שוק האסתטיקה סוער בזמן האחרון מבחינת מיזוגים ורכישות, ולראיה הרכישה שביצעה חברת אלרגן בימים האחרונים, של חברת kythera מתחום המסת השומן בצוואר. אלרגן, הידועה בעיקר בהיותה חלוצת הבוטוקס, שילמה 2.1 מיליארד דולר, אף שלחברה הנרכשת כמעט ואין עדיין הכנסות.

עוזר-ערמון אמרה היום כי "במהלך שלוש השנים האחרונות עלתה לומניס על פסי צמיחה, והפכה לחברה איתנה ורווחית. מיקוד האסטרטגיה בחדשנות הביא להשקת מוצרים חדשים, שילש את הרווח (EBITDA), ויצר בסיס איתן להמשך צמיחה ושגשוג החברה. עם מותג חזק וערוצי מכירה גלובליים ללומניס מצפה עתיד מבטיח".

בנק ההשקעות גולדמן סאקס ייצג בעסקה את לומניס ואילו בנק ההשקעות מורגן סטנלי ייצג את XIO. משרד עורכי הדין מיתר ליקוורניק ושות' ייצגו משפטית את לומניס.