אנוכי ומושחת מהייסוד (או רובין הוד של הקאריביים)

הדפסת כרטיסים פיראטית למונדיאל; לקיחת כספי הבונוסים של השחקנים; קניית קולות במאות אלפי דולרים ■ סיפורו המדהים של ג'ק וורנר, הפוליטיקאי ועסקן הכדורגל מטרינידד שניצב במרכז החקירות המדוברות נגד פיפ"א

ג'ק וורנר / צילום: רויטרס
ג'ק וורנר / צילום: רויטרס

דיוקן ממוסגר של ג'ק וורנר תלוי מעל שולחן הקבלה ב"מרכז ז'ואאו הבלאנז' למצוינות" שנמצא בפרברי פורט אוף ספיין, בירתה הלוהטת של טרינידד וטובאגו. על הקירות במקום מודבקים פרסי ספורט שונים שניתנו במהלך השנים לוורנר, לשעבר סגן נשיא בפיפ"א, וכיום אחד מעסקני הכדורגל המושמצים בעולם, שעומד בלב חקירות השחיתות האחרונות סביב ארגון הכדורגל העולמי.

הקומפלקס, שמכיל מגרשי כדורגל, מתקני אימונים, בית מלון ומרכז כנסים - נבנה על אדמה שוורנר מואשם כי הפך לבעליה באופן לא חוקי - באמצעות תרמית נדל"ן: כספים בסך 26 מיליון דולר של גופי הכדורגל השונים, שלכאורה עברו דרך הצינורות הפרטיים של וורנר (שבעבר שימש גם כיו"ר הקונקאקאף - התאחדות הכדורגל של צפון אמריקה, מרכז אמריקה והקאריביים). על-פי החוקרים הפדרליים בארה"ב - הסכום הזה כלל בתוכו "מתנה" בשווי 10 מיליון דולר שהעניקה דרום אפריקה לוורנר - לצורך "תרומה לפזורה האפריקאית בקאריביים", או שאולי בעצם כחלק מהרצון של דרום אפריקה להבטיח את קולו של וורנר בהצבעה שהתקיימה בוועד הפועל של פיפ"א על אירוח מונדיאל 2010.

***

וורנר, פולטיקאי משופשף שבעבר שימש כיו"ר מפלגת השלטון הטרינידדית, הוא המפורסם מבין 18 האנשים שנעצרו או הודו בהאשמות השחיתות שמייחס להם משרד המשפטים האמריקאי, בתיק בו עסקני פיפ"א וספקים שלהם חשודים במתן וקבלת שוחד בהיקף של 150 מיליון דולר. התובעים האמריקאים מאשימים את העצורים ב"תרבות של שחיתות משתוללת, סיסטמתית ומושרשת".

האמריקאים מאשימים את וורנר גם בהפצת מעטפות שהכילו 40 אלף דולר כל-אחת, במטרה "לקנות" למעלה מ-12 קולות של חברי איגוד הכדורגל הקאריבי (CFU), תת-ארגון בתוך הקונקאקאף המייצג 25 מדינות וטריטוריות החברות בפיפ"א - בהצבעה לנשיאות הארגון העולמי שנערכה ב-2011. יכולת המשילות של וורנר על הגוש הקאריבי היא זאת שנחשבת כבר תקופה ארוכה למקור הכוח העצום שצבר בתוך פיפ"א. הכסף, לפי הטענות, הגיע אליו ממוחמד בין-חמאם הקטארי, שניסה לרוץ באותן בחירות מול ספ בלאטר (הנשיא של פיפ"א שאולץ להתפטר מתפקידו לאחר גל המעצרים האחרון).

כתב האישום שהוגש נגד וורנר הציב את האי הקאריבי טרינידד במרכזה של שערורייה גלובלית. "אין ספק שמעטפות המזומנים שחולקו בטרינידד הן אלו שהניעו את שרשרת האירועים שהובילה את משרד המשפטים האמריקאי לפעול", אומר סיימון סטרונג, נשיא Tenacitas International, חברת חקירות ממיאמי. "הכל חוזר בסוף אל וורנר".

האשמות על שחיתות בתוך מסדרונות פיפ"א הן כמובן לא משהו חדש, אבל אוהדי הכדורגל נותרו בכל זאת מזועזעים מהיקפו של גיליון החשדות נגד דמויות כגון וורנר - שבית המשפט בטרינידד שחרר אותו בערבות של 400 אלף דולר (כעת הוא מנסה להילחם בהסגרתו לארה"ב).

***

בטרינידד יש הרואים בוורנר בן ה-72, חבר פרלמנט מכהן באי - סוג של רובין הוד, אחד שגנב מהתותחים הכבדים של הכדורגל העולמי על מנת להעניק את הכסף לכדורגל הקאריבי. אפילו אם הוא דאג לקחת חלק מהביזה הזאת לכיסו הפרטי. במשרד הפרלמנטרי שלו בעיר צ'אגואנס, אומרת עליו עובדת: "הוא כמו ישו - בגדו בו... הוא האיש השחור שנושא באחריות". סוניטי מחאראג' מארגון צוות החשיבה LBIOTW טוען כי וורנר הוא "האיש של העם".

וורנר עלה בסולם הדרגות של הכדורגל העולמי כבן טיפוחיו של הבלאנז', קודמו הברזילאי של בלאטר בנשיאות פיפ"א. צ'אק בלייזר, לשעבר בן בריתו של וורנר בקונקאקאף, שהפך למודיע של צוותי החקירה האמריקאים - אמר עליו: "ג'ק מספק קורטוב של ריאליזם לחובבי הבולשיט".

רבים מעניקים לוורנר קרדיט על כך ששם את הכדורגל בקאריביים - איזור שלפניו היה ידוע בעיקר בהתמחותו בקריקט - על המפה. אך יש אחרים הסבורים שטרינידד נגררת בגלל וורנר לבוץ: "כולם בקאריביים חשבו למשך תקופה ארוכה שהם חייבים לו משהו, בגלל שהוא העניק להם כל כך הרבה", אומר יועץ שלו לשעבר. "כעת, אנשים מרחיקים את עצמם ממנו".

***

סקנדל הכדורגל הראשון של וורנר התרחש כאשר טרינידד הייתה קרובה להעפיל אל מונדיאל 1990: הוא הדפיס אלפי כרטיסים לטורניר במטרה לספסר בהם. שחקנים לשעבר בנבחרת טרינידד מאשימים אותו עד היום בלקיחת כספים לכיס מהבונוסים שהובטחו להם עבור ההעפלה למונדיאל 2006. "אנחנו לא יודעים מה נכון ומה בדיוני כשזה מגיע לוורנר", אומר ברנט סאנצ'ו, שר הספורט הטרינידדי ששיחק בנבחרת של 2006. "זה ממש עצוב שיש כאן מי שרואה אותו כרובין הוד".

התובע הכללי של טרינידד ממתין בינתיים להסכם ההסגרה של וורנר מול הרשויות בארה"ב. וורנר, שידוע גם בכינוי "טפלון ג'ק", בשל היכולת שלו לשרוד את כל השערוריות בהן היה מעורב - עשוי לקחת את התיק שלו ל"מועצת המלך" של טרינידד, ערכאת הערעורים הגבוהה ביותר במדינה.

ג'אמאל שאבאז, מאמנה לשעבר של הנבחרת הלאומית, לא מופתע מההתנהגות חסרת החרטות של וורנר. "זה נורמלי לחלוטין עבורו. הוא תוצר מובהק של קונקאקאף ופיפ"א". גם הוא מתייחס לוורנר כרובין הוד קאריבי, אך טוען כי הטעות שלו הייתה ש"הוא נהיה יותר מדי חמדן. הוא לא נתן מספיק. הוא היה חייב להיות פחות אנוכי. אם כך הוא היה - אנשים היו עומדים מאחוריו כיום בדיוק כמו שעמדו מאחורי הוגו צ'אבז ופידל קסטרו".