ישראל מככבת בדוח האו"ם על התאכזרות לילדים

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור: ישראל מופיעה בדו"ח יותר מדאעש, טליבאן ואל קאעדה ■ סגן השגריר, דוד רוט, במועצת הביטחון: ההתמקדות הלא פרופורציונלית בישראל – אבסורד מוחלט ■ מזכ"ל או"ם, באן קי-מון, שוב תוקף את ישראל

באן קי-מון / צלם: רויטרס
באן קי-מון / צלם: רויטרס

מחריף העימות בין מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, לבין ישראל סביב טענות שישראל אחראית למותם של מאות ילדים בעזה. התבטאות של המזכ"ל, אתמול, שבה הוא מביע "דאגה עמוקה מסבלם של ילדים כה רבים כתוצאה מפעולות הצבא הישראלי בעזה אשתקד", גררה תגובה חריפה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושל משלחת ישראל באו"ם.

"אני קורא לממשלת ישראל לנקוט צעדים קונקרטיים ומיידיים, לרבות בחינה מחודשת של המדיניות והנהלים להגן על ילדים ולמנוע הריגתם ופציעתם, ולסוכך במיוחד על בתי-חולים ובתי-ספר", אמר באן, בתחילת דיון במועצת הביטחון על מצוקת ילדים באזורים שבהם ניטשים קרבות.

במוקד הדיון עמד דו"ח של או"ם שעוסק בסבלם של ילדים בזירות עימות, ושבו לוהקה ישראל בתפקיד ראשי. את הדו"ח חיברה לילה זרוגי, נציגה אישית של באן לנושא ילדים באזורי עימות. המסמך טוען, כי בעזה נהרגו 557 ילדים, פחות מאשר באפגניסטאן (710 ילדים) ועיראק (679 ילדים), אך יותר מאשר בסוריה (368 ילדים).

לפני שבוע החליט המזכ"ל להוציא את ישראל מנספח של הדוח - רשימה של מדינות שמתעללות בילדים, כנראה בעקבות של לחצים כבדים של דיפלומטים ישראליים, שקיבלו תמיכה חזקה מארה"ב, אך הדו"ח עצמו מותח ביקורת קשה על ישראל ומצייר אותה כאחד מהגורמים המרכזיים בתבל לסבל ילדים. יתר על כן, באן מוסיף למתוח ביקורת על אחריות ישראל למצוקתם של ילדים בעזה בהתבטאויות פומביות, לרבות נאומו במועצת הביטחון.

בתגובה אמר נתניהו, כי דברי באן במועצה הם "יום שחור לאו"ם". לדבריו, האו"ם מעדיף להטיף מוסר לישראל, שמקפידה לנהוג על פי אמות-מידה בינלאומיות, במקום להתמקד בחמאס, שהחזיק את ילדי עזה כבני-ערובה במהלך מבצע "צוק איתן".

בנאום במועצת הביטחון אמר סגן ראש משלחת ישראל, דוד רוט: "על רקע כל מעשי הזוועה שנעשים בילדים ע"י ארגוני טרור, זה אבסורד מוחלט שדו"ח על סבל ילדים בעימותים מזוינים מתמקד במידה בלתי פרופורציונלית דווקא בישראל". הוא אמר, 17 פסקאות בדו"ח מוקדשות לסוריה, 9 לתימן, 8 לעיראק, 6 ללוב ולא פחות מ-32 פסקאות - לישראל.

רוט אמר, כי בבסיסו הדו"ח מוטה פוליטית ורווי אינטרסים פוליטיים. הוא הביא, כדוגמה, את טענת המסמך, שלפיה ב-2014 נהרגו בעזה יותר ילדים מאשר בסוריה. רוט ציין, כי על פי נתונים ב"ניו יורק טיימס", נהרגו בסוריה כ-3500 ילדים, אך הדו"ח קובע שמספר הילדים שנספו שם הוא 368.

סגן ראש המשלחת הישראלית הצביע על העובדה שחמא נעדר למעשה מהדוח. "אפשר היה להניח שחמאס, שמקיים קייטנות טרור לילדים בעזה, יוזכר בדו"ח בהקשר של פגיעה בילדים, אך הניסיון לספור כמה פעמים מופיע חמאס במסמך כמוהו בחיפוש אחר מחט בערימת שחת".

הוא הזכיר שורת מחדלים במלאכת כתיבת הדוח, החל בהדרה מוחלטת של ישראל מתהליך איסוף הנתונים, דרך שיתופם של ארגונים אנטי-ישראליים ותומכי חמאס בתהליך הכתיבה וכלה בהתעלמות מעובדות ומבקשות שהציגה ישראל כתגובה לטיוטת הדוח, שהוצגה לפניה ברגע האחרון.

"ילדים ברחבי תבל סובלים מהאכזריות ומהכאב שאופפים אותם", אמר רוט. "בניגריה, בוקו חראם חוטף אלפי ילדים; בקונגו, עורפים ראשי אזרחים, לרבות ילדים; בתימן, נפגעו בתי-ספר ובתי-חולים בהפצצות של סעודיה נגד החותים; החותים, מצידם, מגייסים ילדים לחזית ומציידים אותם בנשק; בעיראק, אנשי דאעש אונסים ילדות; בסוריה, מתעללים בילדים כורדים... אך ישראל מחויבת להגן על ילדים בכל מקום מתוך אמונה ודבקות במוסר ובקדושת חיי אדם".

במכתב לבאן קי מון, מחה שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, על העיוותים בדוח: "מדהימה הקלות הבלתי נסבלת שבה מותר דמה של ישראל בדו"חות מפוקפקים, שכולם ממהרים למסגר על הקיר, בלי לבדוק כיצד הם נכתבו".

פרושאור מטעים, כי הדוח נכתב עם ארגונים פלסטיניים בעלי אג'נדה אנטי-ישראלית מובהקת, שמכנים את ישראל "מדינת אפרטהייד", מקדמים את תנועת החרם נגד ישראל וחלקם אף מנהל קשרים עם חמאס. "לא מפתיע, אפוא, שישראל מופיעה בדו"ח יותר מאשר דאע"ש, טליבאן ואל קאעדה, וחמאס נעדר ממנה לחלוטין", אומר השגריר.