מאות יפוטרו ממגה; ניסנקורן: "ההסכם יציל את הרשת"

(עדכון) - 350 עובדים קבועים ויותר מ-450 עובדים זמניים יפוטרו ■ העובדים יוותרו על כ-35 מיליון שקל משכרם ■ כ-14 סניפים של YOU, כ-16 סניפים של מגה בעיר וכ-2-3 סניפים של זול בשפע ייסגרו

אביגדור קפלן ואבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף
אביגדור קפלן ואבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף

ועד עובדי מגה והנהלת קבוצת אלון בהשתתפות ההסתדרות חתמו היום (א') על הסכם המהווה צעד ראשון בדרך להבראת הרשת. לפי ההסכם, 32 סניפים רשת מגה ייסגרו, ויותר מ-800 עובדים ילכו הביתה - מתוכם כ-350 עובדים קבועים ויותר מ-450 עובדים זמניים.

הסניפים שייסגרו כוללים 14 סניפים של רשת הדיסקאונט YOU, שהייתה אמורה להיות מנוע הצמיחה של מגה בדיסקאונט, ושמגה השקיעה בה עד היום 200 מיליון שקל. בנוסף ייסגרו 16 סניפים של הרשת העירונית מגה בעיר ו-2-3 סניפים של זול בשפע, תת-רשת הדיסקאונט הפועלת באזורים חרדיים.

יו"ר ועד עובדי מגה, אייל אלי, אמר היום: "קיבלנו החלטות קשות. היו לי חששות, ולא הייתה לנו ברירה. מה היה עדיף, שנפטר את כל 6,000 עובדי מגה?".

לפי ההסכם בין הצדדים, בעלי המניות יזרימו 220 מיליון שקל לרשת, ואילו העובדים יקבלו שליש ממניות החברה תמורת ויתור על הטבות שכר בהיקף של 175 מיליון שקל - 35 מיליון שקל בשנה, ל-5 שנים. כמו כן, תוצע תוכנית פרישה מרצון לעובדים הקבועים, ושני נציגים מטעם העובדים יכהנו בדירקטוריון.

ברשת מגה מועסקים קרוב ל-6,000 עובדים שרובם חברים בהסתדרות, אולם 1,700 מתוכם הם עובדים זמניים (ללא קביעות), וחלקם עובדים בחוזים אישיים. ההבנות בין הצדדים נוגעות לפיטורי עובדים קבועים בלבד. הוועד הסכים לפיטורי 350 עובדים, לעומת הסכמה קודמת לפיטורי 175 עובדים בלבד - מספר כפול.

מסיבת עיתונאים - מגה / צילום: שלומי יוסף
 מסיבת עיתונאים - מגה / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל קבוצת אלון, אביגדור קפלן, הביע אופטימיות זהירה. לדבריו, "ההסכם הוא נדבך חשוב בהבראה, כשיהיו רווחים העובדים יהיו שותפים ברווחים. ברור שאפשר להגיע להבראה רק אם כל הגורמים ייתנו כתף - ספקים, בעלי הנדל"ן והבנקים. התהליך כואב, אבל הוא אפשרי".

- מה יהיה אם יצטרכו להזרים עוד כסף למגה?

"לא נראה לי שנצטרך הזרמה נוספת בעתיד. נהפוך את רשת מגה לציבורית, ואולי גם הציבור יהיה שותף".

- הצרכן עזב את מגה. איך תחזירו אותו?

"התקופה שמגה הייתה באי-יציבות גרמה לכך שהלקוחות עברו למתחרים. ניתן שירות טוב, ואני מאמין שהם יחזרו".

מנכ"ל מגה הנכנס, רביב ברוקמאייר, אותת כי מגה תצא באופן הדרגתי מהדיסקאונט. לדבריו, "האתגרים הגדולים הם לחבר את הספקים לתוך התהליך ולראות איך מחד ניצור מהלכים שישפרו את הצעת הערך לצרכן, ומאידך נייצר מהלכים שיעזרו לנו לעבור את התקופה הקשה. אנחנו מבקשים דחייה מושכלת של התשלומים מהספקים, אנחנו לא מבקשים תספורת.

"זה לא סוד שעלויות השכירות בבית ומחוץ לבית מכבידות עלינו, וגם לא היה פשוט לנו להחליט על סגירת סניפים ולוותר על כזה מחזור של מכירות. אבל הבנו שאם לא נעשה זאת, נגיע למצב הזה שוב. אנחנו נשקיע יותר אנרגיה וניצור יותר תוכן במגה בעיר ונמתן את הפעילות בהארד דיסקאונט. לא נמשיך לדמם שם. בהארד דיסקאונט קשה לנו מאוד לשחק. אנחנו צריכים לשחק בקלפים החזקים שלנו".

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בירך על ההסכם, שבבסיסו עמד, לדבריו, הרצון לא לתת לרשת מגה ליפול. לדבריו, "הצלנו את מגה, ונחזיר אותה לפסים של הצלחה".

פרופ' ירון זליכה, שייצג את העובדים במשא-ומתן, אמר כי "הימים שבהם כשיש כישלון באים לעובדים וכשיש הצלחה הבעלים זוכים בכל הקופה - נגמרו". זליכה יהיה אחד משני נציגי העובדים שיכהנו בדירקטוריון.

ההבנות הנוכחיות בין הצדדים מגיעות לאחר שלכולם היה ברור שבלעדיהן רשת מגה עלולה להגיע לקריסה בטווח זמן קצר, וזאת לאור ההפסדים המצטברים של הרשת והיקף חובותיה הכולל. ועד העובדים העדיף לפיכך ללכת לקראת ההנהלה, על מנת להציל את הרשת ולמנוע את קריסתה.

מגה, נציין, סובלת מירידה מתמשכת במכירות, ותוכנית ההבראה הנוכחית תצטרך לטפל בשורת המכירות של הרשת. אם מגה לא תצליח להשיב אליה את הצרכנים, לא ירחק היום שהיא תמצא את עצמה עם עוד סניפים הפסדיים שיקשו עליה להעלות את הרשת על פסי צמיחה.

מגה היא רשת השיווק השנייה בגודלה בישראל המפעילה את תת-הרשתות מגה, מגה בעיר, זול בשפע ו-YOU. בסוף הרבעון הראשון השנה היא החזיקה 192 סניפים.

מכירות מגה ירדו ברבעון הראשון ב-1.7% והסתכמו ב-1.4 מיליארד שקל. הרווח הגולמי של החברה נשחק ב-6% לרמה של 339 מיליון שקל, ובהתאם שיעורו מהמכירות ירד מ-25.5% ברבעון הראשון של 2014 ל-24.4% ברבעון המקביל השנה.

ההפסד התפעולי של רשת מגה גדל ברבעון הראשון של 2015 ב-39% והתקרב ל-31 מיליון שקל. הפסדים אלה מצטרפים להפסדים של 54 מיליון שקל שמגה רשמה ברבעון האחרון של 2014.

עיקרי ההסכם
 עיקרי ההסכם
התוצאות של מגה
 התוצאות של מגה