"יש לי אימפריה בארה"ב, אין לי זמן להיות בעלים בישראל"

רענן כץ, מבעלי מכבי ת"א לשעבר, מתפנה להסביר מדוע החליט לשלם 700 אלף שקל בשנה כדי לקרוא על-שמו את אולם רוממה בחיפה: "אני עושה את זה בשביל הבידור, זה נעים לי"

יונה יהב ורענן כץ / צילום: צבי רוגר - דוברות עיריית חיפה

בין אם אוהבים את זה או לא, היום (א') סיים באופן רשמי אולם הכדורסל בחיפה להיקרא "אולם רוממה". בתמורה ל-700 אלף שקל בשנה מכרה חברת אתוס, המנהלת ומפעילה את ההיכל עבור עיריית חיפה, לאיש העסקים רענן כץ את השם המסחרי של האולם שייקרא מהיום "רענן כץ ארינה". בכך סוגרת עיריית חיפה עסקאות מסחריות לשני המתקנים הגדולים שלה שדווקא לא ייקראו על שמות חברות מסחריות כמקובל - אלא על שמות אנשי עסקים, סמי עופר ורענן כץ.

מילא עיריית חיפה שדואגת לתזרים שיסייע במימון השוטף (או במקרה של סמי עופר בבנייה) של המתקנים - מה מניע את כץ, מבעלי מכבי ת"א כדורסל עד לפני שש שנים, לפרסם את שמו במיליוני שקלים בשנה בכדורסל הישראלי, למרות שמרכז חייו ועסקיו הוא במיאמי ובוסטון?

"הקשר בינינו התחיל לפני למעלה משנה", מספר כץ בשיחת טלפון ל"גלובס". "הייתי בחיפה, וסגנית ראש העיר חדווה אלמוג דיברה איתי, אחר כך ארנון שירן ממכבי חיפה ניסה לשדך. לפני כמה ימים כשהייתי בשייט מדאבלין לליברפול, אמרתי, 'אוקי - בואו נגיע לעמק השווה'. ראש העיר (יונה יהב) אמנם בחור די קשוח, אבל הסכמנו תוך כמה דקות".

- כמה שנים מדובר?

"הסידור הוא שלכל אחד מאיתנו יש זכות לצאת בכל שנה מההסכם. אם הם ימצאו משקיע שיהיה מוכן לתת יותר, אז שיהיה להם לבריאות. אין שום סיבה שלא יימשך הרבה שנים. לי בכל אופן יש את היכולת לעשות את זה".

- להבדיל מנוקיה או מנורה-מבטחים שלקחו את יד אליהו, לך מבחינה מסחרית זה הרי לא נותן כלום. למה אתה עושה את זה?

"אני גדלתי בצפון, בקיבוץ דפנה ובאפיקים, ובשבילי להיות קשור לחיפה זה סגירת מעגל. בשבילי זה נחמד. תרמתי הרבה כסף לקבוצות ספורט בארץ - הפועל חולון, הפועל ירושלים, גלבוע/גליל. הכל ברוח טובה, אני לא מתעסק בבעלות, אלא רק ברצון טוב ותרומה. זה גם הכי טוב בשבילי - אם אני לא כאן בארץ אז אין שום טעם להיות בעלים של קבוצה כי אני לא יכול לעשות הרבה כבעלים. יש לי אימפריית מרכזי קניות בארה"ב, ואין לי זמן לזה".

מי שצופה בליגה בכדורסל רואה את הפרסום של כץ על השילוט הדיגיטלי באולמות. גם במשחקי מכבי ת"א הוא מפרסם את RK, על גופיות השחקנים של גלבוע/גליל. וגם בארה"ב הוא דואג ששמו יופיע איפה שאפשר. "במיאמי יש את 'שדרות רענן כץ' (Raanan Katz Boulevard - רחוב שנקרא על שמו כחלק מפשרה משפטית בין כץ לעיריית מיאמי). ותרמתי לבניית אולם כדורסל יפהפה עם 500 מקומות שהוא חלק מקומפלקס ספורט שנקרא 'פיליס ורענן כץ ספורטס סנטר'".

- הרבה אנשים בארץ מנסים את מזלם איתך, אולי תיתן גם להם משהו?

"אין לך מושג כמה. אני רק מקבל בגלל הדברים האלו מאות פניות - תעזור לי פה, תעזור לי שם, יש לילד שלי בר מצווה, תבוא ותיקח אותו. לא קיבלתי מהחסויות האלו אפילו פרוטה, הרי אף ישראלי לא בא למיאמי להשכיר אצלי חנויות בזכות הפרסום הזה".

- אז למה?

"אני עושה את זה בשביל הבידור. זה נעים לי. אני מסוגל לעשות את זה. אני משקיע בתרומות כמיליון דולר בשנה - לא בעלות, לא קניה ולא כלום".

- להיות בעלים הספיק לך?

"הספיק לי מעל ומעבר".

- לגבי איגוד הכדורסל - לקחת חסות לנבחרת ישראל, תרמת לאקדמיה בווינגייט - ועכשיו הם הוציאו אותך אחרי שחתמו עם תנובה.

"אני עזרתי לאיגוד הכדורסל בזמן שהיו צריכים. הם ביקשו שאעזור לאקדמיה בווינגייט ואמרו לי שהילדים האלו הם דור העתיד והשחקנים הכי טובים - אז נכנסתי ותרמתי גם לשם. בשנתיים הראשונות זה היה בסדר, ואחרי שנה נכנסתי גם לנבחרת ישראל, למרות שבשנה השנייה שילמתי בשביל כלום כי לא היו משחקים בארץ בגלל המלחמה. אבל הכל ברוח טובה. הבעיה עם האקדמיה התחילה כששמעתי בסוף השנה השנייה שכל קבוצה בארץ מקימה אקדמיה, ומבחינתי אם זה לא השחקנים הכי טובים בווינגייט - אז זה לא מעניין אותי. הודעתי לאיגוד שאני לא ממשיך, אלא אם כן הכישרונות הכי טובים יילכו לווינגייט. כשזה ללא נעשה, אמרתי שאני ממשיך רק בנבחרת. לגבי הנבחרת, אני יכול להגיד שלמרות ששילמתי עד 1 ביולי 2015 - כבר לפני חודש אני רואה שהשחקנים והמאמן ארז אדלשטיין מסתובבים עם חולצות שכתוב עליהם 'תנובה'. אבל אם הם רוצים לאכול גבינת קוטג', שיהיה להם לבריאות. אני לא אריב עם אף אחד בשביל זה".

- למה שלא תיכנס כשותף נוסף לצד תנובה, אפילו על הגב של החולצות?

"אני שותף עם גבינת קוטג' לא אהיה. בכלל - נראה לך הגיוני שישראל תשחק באירופה ויהיה לה על החולצה 'קוטג''? שלא לדבר שזה אפילו לא חברה ישראלית אלא סינית. אבל שמעתי שכולם מבסוטים, אז מבחינתי זה בסדר".

מאיגוד הכדורסל נמסר: "רענן כץ הוא איש יקר שתרם רבות לכדורסל הישראלי ואנחנו משוכנעים שעוד יתרום בעתיד. בימים הקרובים תתקיים פגישה בין אנשי האיגוד למר כץ ואנחנו מאמינים שאחריה הדברים יהיו בהירים יותר. בכל מקרה, אנו מודים לרענן על תרומתו לכדורסל לאורך שנים".

- אפרופו בעלות, בוא נדבר על מיאמי היט ונסגור את הסיפור פעם אחת ולתמיד - כמה אחוזים יש לך שם?

"קצת למעלה מ-20%".

- ועכשיו כשיש שנים טובות - אתם הבעלים מקבלים דיבידנד?

"אנחנו לא מקבלים כלום. יש גירעון ענק, בלי להיכנס למספרים, ומחזירים לאט-לאט את ההלוואה. זה גם לא מעניין אותי. בינתיים הערך של הקבוצה עולה, למרות שאני לעולם לא אמכור. תבין - המעורבות שלי בכדורסל היא לא עניין מסחרי, זה בשביל בידור והנאה".