"קק"ל גנבה את התוכנית של מרכז המבקרים באגמון החולה"

האדריכל ארנון ניר טוען: "קק"ל התנהלה בחוסר תום-לב באשר לבחירת הזוכה במכרז, תוך גניבת זכות יוצרים, הצגת מצגי-שווא ועשיית עושר ולא במשפט"

המצפה הצף אגמון החולה גליל / צלם: באדיבות קקל
המצפה הצף אגמון החולה גליל / צלם: באדיבות קקל

"פארק אגמון החולה נמצא בלבו של עמק החולה ונחשב לאחד מאתרי הצפרות החשובים בעולם. באתר נוכל לעקוב ולצפות בציפורים הנודדות, המחזרות, המקננות ובבעלי החיים, על-פי עונות השנה. בכניסה לאתר יש מרכז מבקרים הכולל קפיטריה, חנות מזכרות, שירותים, דוכני מזון" - כך מתארת קרן קיימת לישראל (קק"ל) את חווית הביקור באחד מאתרי התיירות המוכרים והיפים של ארצנו.

מעטים יודעים שמאחורי הפסטורליות של החולה מתחולל בתקופה האחרונה קרב משפטי עיקש בין אדריכל בשם ארנון ניר, שהפסיד במכרז לתכנון מרכז המבקרים החדש שעתיד להיבנות באתר החולה, לבין קק"ל וצביקה איילון, מנהל מרחב צפון בקק"ל.

במרכז הסכסוך עומדת טענתו של ניר כי קק"ל עושה שימוש שלא כדין בתוכנית האדריכלית שהוא הכין עבור מרכז המבקרים החדש, וכי היא העבירה לכאורה את התוכנית לאדריכל מתחרה - חנוך רוגונסקי מחיפה - שזכה במכרז תוך שהוא עושה שימוש בתוכנית שהכין ניר.

בתביעה שהגיש היום (א') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, באמצעות עורכי הדין ערן פרזנטי ומדלן כהן ממשרד מ. פירון ושות', טוען ניר כי "קק"ל התנהלה בחוסר תום-לב באשר לבחירת הזוכה במכרז לתכנון אדריכלי והנדסי עבור מרכז מבקרים ותפעול של קק"ל באתר אגמון החולה, תוך גניבת זכות יוצרים, הצגת מצגי-שווא ועשיית עושר ולא במשפט".

ניר מבקש מבית המשפט כי יחייב את קק"ל לשלם לו פיצוי כספי בסך של יותר מ-700 אלף שקל בגין הפרת זכויותיו הנטענת.

מצפה בצורת שופר

ניר הוא בעל סטודיו לאדריכלים שנוסד ב-2002 ומקום מושבו ברשפון. הסטודיו מונה כ-9 אדריכלים ואנשי צוות, שעובדים בשיתוף-פעולה מלא כחלק מהקונספט המוביל את עבודת הסטודיו.

ב-2009 פרסמה קק"ל מכרז לאדריכלים ומתכננים להגיש הצעות לתכנון מרכז המבקרים באגמון החולה. לפי התביעה, למכרז נגשו מספר אדריכלים שהגישו הצעות תכנון, לאחר שרכשו את טפסי המכרז והשקיעו מכיסם עשרות עד מאות אלפי שקלים בתכנון מוקדם של מרכז מבקרים. האדריכלים הגישו את הצעתם במטרה לזכות במרכז ולהיות מתכנני מרכז המבקרים - תכנון שמזכה את המתכנן בתמורה כספים וכבוד רב.

לטענת ניר, לפני כ-4 חודשים, בעת ביקור אקראי פרטי שהוא ערך במרכז המבקרים הנוכחי של אגמון החולה, "גילה ניר לתדהמתו כי דגם הפרויקט העתידי, המוצג לציבור במקום, לתפארתם של קק"ל והמשרד הזוכה, דומה דמיון מפתיע לדגם שהוצע על-ידו ואשר נפסל על-ידי קק"ל: מצפה המתרומם מהקרקע בצדו האחד וצורתו צורת שופר".

לטענת ניר, באותו ביקור הוא פגש את איילון והביע בפניו את פליאתו על כי הדגם המוצג מבוסס על התוכניות שהגיש למכרז. לטענת ניר, הוא ציין בפני איילון כי הדגם נראה כמו העתקה בוטה של תוכניתו שלו, ולדבריו, "לזאת השיב הנתבע איילון: אז תתבע אותנו".

לדברי ניר, בהמשך התברר לו כי התוכנית שהגיש למכרז הועברה בדרך כלשהי לאדריכל רוגונסקי, שהתחרה אף הוא במכרז להקמת מרכז המבקרים, "וזה זכה במרכז באופן תמוה, כשבידו תוכנית אשר לכאורה נפסלה עוד בשלב השני של המכרז".

"נראה כי המכרז אותו פרסמה קק"ל היה מכרז תפור מראש או בדיעבד, תוך שקק"ל מנצלת את הרעיונות אשר זרמו אליה בשלב ההצעות, גוזלת את קניינו הרוחני של ניר ומנצלת אותו לתועלת העיצוב האדריכלי של הפרויקט כאילו היה בבעלותה, וכל זאת לאחר שבחרה, לכאורה, במשרד אדריכלים אחר, בין היתר על-פי התכנון האדריכלי שהוצג על-ידו", נטען בתביעה.

מקק"ל נמסר בתגובה כי "התביעה התקבלה בימים האחרונים, והיא נבחנת על-ידי היועצים המשפטיים".