ההצעה של יוון: מס על עסקים ועשירים והעלאת המע"מ

(עדכון) - מנהיגי גוש האירו ועמיתיהם מיוון התכנסו לפגישת חירום במטרה לנסות ולמצוא פשרה למשבר החוב היווני ■ המועד האחרון להסכם: ביום חמישי השבוע ■ יוון חייבת להעביר תשלום חוב בהיקף 1.6 מיליארד אירו עד סוף יוני ועוד 4.2 מיליארד אירו עד ה-20 ביולי

דגל יוון דגל האיחוד האירופי / צלם: בלומברג
דגל יוון דגל האיחוד האירופי / צלם: בלומברג

מנהיגי גוש האירו ועמיתיהם ביוון סיימו את פגישתם היום (ב'), שנועדה למצוא פשרה שתמנע חדלות פירעון של יוון ופרישתה מגוש האירו. עם סיום הפגישה אמר ראש האירוגרופ, ירוון דיסלבלוים, כי ניתן יהיה להגיע להסכם סופי בהמשך השבוע, וכי אם הכל יתנהל כשורה תערך עוד פגישה השבוע. "אנו מברכים את ההצעה היוונית החדשה, זהו צעד חיובי", אמר.

גם נציגיה של יוון וגם נציגי הטרויקה (קרן המטבע העולמית, הבנק המרכזי האירופי והנציבות האירופית) נחושים להגיע להסכם, אולם עדיין קיים חשש כבד שמא גם בהמשך השבוע לא תהיינה תוצאות.

בראיון ל-BBC פירט שר הכלכלה של יוון גיורגוס סטתאקיס את הקווים הכלליים של הצעתה החדשה של יוון, שכוללת מס חדש על עסקים; מס חדש על עשירים; והעלאה של המע"מ על מוצרים מסוימים. עם זאת, הוא התעקש כי לא יהיו קיצוצים נוספים בפנסיות או בשכר של הסקטור הציבורי.

אז על מה המחלוקת? מנהיגי גוש האירו דורשים מיוון לנהל מדיניות תקציבית אחראית ולקצץ בפנסיות הציבוריות הנדיבות יחסית, במקביל לקיצוץ בשכר המינימום הגבוה. זאת במטרה לקבל את הנתח הבא של חבילת החילוץ, שיאפשר ליוון לשרת את חובותיה. ממשלת השמאל היוונית בראשות אלכסיס ציפראס מתנגדת לכך בתוקף אך הודיעה כי תציע תכנית חלופית.

ע"פ דיווח ב"בלומברג", ציפראס אכן הציע תכנית חלופית בשיחה פרטית עם מרקל. פרטיה עדיין לא נחשפו, אך השווקים מגיבים לדיווח בעליות והאירו מתחזק מול בדולר.

בינתיים, האזרחים היוונים המודאגים מושכים את הכספים שלהם מהבנקים, ונראה כי רק הסיוע הפיננסי של הבנק המרכזי האירופי לבנקים ביוון מציל אותם מקריסה.

יש לציין כי פגישת החירום היום היא אינה ההזדמנות האחרונה להגיע להסכם. המועד הסופי בהחלט יהיה בימים רביעי-חמישי השבוע, זאת משום שיוון אמורה להעביר לקרן המטבע תשלום חוב של כ-1.6 מיליארד אירו עד סוף החודש. אם היא לא תעביר את תשלום החוב, היא כאמור תוכרז חדלת פירעון ותפרוש מגוש האירו ומהאיחוד האירופי. גם אם יוון תצלח את הסיבוב הנוכחי של המשבר, יש לזכור כי היא חייבת לשלם עד ה-20 ביולי תשלום חוב נוסף של 4.2 מיליארד אירו לבנק המרכזי האירופי.

לכן, המדינה מוכת החובות תהיה חייבת לקבל את הנתח הבא בחבילת החילוץ, שהיקפו עומד על כ-8 מיליארד אירו, במטרה לשרת את חובותיה.