עימותים ועצורים במחאת בני העדה האתיופית בת"א

כמה ממשתתפי הפגנת המחאה שהגיעו לכיכר רבין התעמתו עם השוטרים ■ חלק מהעימותים גלשו למסעדה והותירו הרס ■ המשטרה ביצעה מעצרים במקום

הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב / צילום: רויטרס
הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב / צילום: רויטרס

שוב - עימותים אלימים בין מפגינים בני העדה האתיופית לשוטרים במרכז תל-אביב: כ-1,000 צעירים מוחים הערב (ב') על רקע החלטת היועץ המשפטי לממשלה לסגור את תיק החקירה נגד השוטר שהיכה את החייל בן העדה, דמאס פיקדה. המפגינים קוראים קריאות בגנותו של יהודה וינשטיין ומשטרת ישראל וצעדו לעבר כיכר רבין - שם הגיעה המחאה לשיאה.

כמה מהמפגינים נעצרו. כ-700 שוטרים מנסים לפזר בכוח את המפגינים. נזק נגרם למסעדה סמוכה.

אחד המפגינים אמר כי השוטרים הם אלה שהחלו את העימותים. "היו בינינו אנשי בילוש שהתגרו בנו", הוא אמר. "הם עשו הכול כדי להתסיס".

ההפגנה, שאושרה על-ידי המשטרה, צפויה להימשך עד השעה 22:00 - אז על-פי הסיכום בין הצדדים היא אמורה להסתיים.

מהמשטרה נמסר כי "לאורך כל המחאה פעלה המשטרה בסובלנות, תוך כדי הידברות כמתבקש באירוע רגיש ומורכב כדוגמת אירוע זה. למרות ניסיונות ההידברות בחרו המפגינים פעם אחר פעם להפר את הסדר הציבורי, חסמו כבישים והתעלמו מדרישות השוטרים. כעת החלו מספר מפגינים, בהם רעולי-פנים, לגרום לנזק לרכוש, וכוחות המשטרה במקום החלו לעצור את המתפרעים והמסיתים".

נוסף על דרישתם מהיועמ"ש לחזור בו מהחלטתו, קוראים מארגני המחאה לממשלה להיענות לשורת נוספת של דרישות, בהן הכרה בכוהני העדה (קייסים) כחלק מהמשרד לשירותי דת, אפליה מתקנת של 3% לטובת יוצאי העדה בשיעור המשרות בשירות הציבורי, השקעה בחינוך לבני העדה, חובת תיעוד וידאו של חקירת חשודים ממוצא אתיופי והקמת ועדת חקירה לבדיקת יחסן הגזעני של ממשלות ישראל כלפי בני העדה לאורך השנים.

החלטת היועמ"ש התקבלה בזעם בקרב בני העדה האתיופית ובקרב מנהיגי המחאה. "כל ממשלת ישראל ומשטרת ישראל לא שמה עלינו, ניסתה להשתיק אותנו", אמרה ענבר בוגלה, ממובילות המחאה בשיחה עם חדשות 2. "אפילו לדרישה הכי בסיסית שלנו הם לא נענו, שזה העמדת השוטר לדין. זה רק מוכיח לנו עד כמה הם לא שמים על קהילה שלמה".