היורדים החדשים

ירון דקל בוחן את "היורדים החדשים" ב"דה יזראליז" בערוץ 1

ירון דקל / צילום: כפיר זיו
ירון דקל / צילום: כפיר זיו

נפולת של נשמות

"דה יזראליז", יום ג' 21:00, ערוץ 1

אין ישראלים רבים, מאלה שהעולם פתוח בפניהם, שלא תהו לפחות פעם אחת בחייהם איך זה יהיה להתחיל (או להתחיל מחדש) במקום אחר.

אם פעם היו מועמסות על כתפי התהייה הזאת 2,000 שנות גלות ועוד כמה עשרות שנות עצמאות, הרי שעם השנים השיקולים הופכים פרקטיים יותר: מקצועיים, חברתיים, משפחתיים ועוד - כמו כל אדם "נורמלי" ששוקל האם להעתיק את מקום מגוריו.

כחלק מאותו התהליך, גם החברה הישראלית הופכת לפחות שיפוטית ביחס למי שבחר להעתיק את מקום מגוריו למדינה אחרת: מים רבים זרמו בירדן - וגם בהאדסון - מאז כונו ה"יורדים" של יצחק רבין - "נפולת של נמושות".

ירון דקל, היום מפקד גלי צה"ל ובעברו שליח השידור הציבורי לארצות-הברית, אחרי 5 שנים של מגורים מעבר לים (אם כי הוא עצמו, לדבריו, מעולם לא חש מהגר, אלא ידע שעתידו כאן), בחן מקרוב את "היורדים החדשים": האם הצליחו כלכלית? האם הם חשים בגעגוע? האם הם שלמים עם החלטתם או שתמיד יישאו עמם אשמה מסוימת?

נכון שלמעלה משנה אחרי שערוץ 10 הציף את התופעה הישר מלב ברלין, על כל המשתמע מהתפאורה, מדובר בסוג של "הצתה מאוחרת" מבחינת ערוץ 1, אבל "למזלו" המציאות הישראלית, שמאז יישרה את שורותיה לימין (פלוס נשיקה קטנה למזוזה), מותירה את הנושא אקטואלי בכל רגע נתון.

אשר לי, כצופה, אני מודה שבשלב מסוים משכתי בכתפיי לנוכח הקולות והמראות: אני כבר לא מצפה ממי שבחר להגר שיתנצל, אבל אני ודאי לא חש צורך להתנצל בפניו.

* ציון: 8

צדק תרדוף

"מרדף חצות", יום ג' 22:00, ערוץ הוט פריים

כל עוד רוברט דה-נירו מפלרטט עם הקומדיה מצד האקשן, הוא מצליח לייצר דמויות כייפיות, כמו הגנגסטר ממוצא אירי ב"החבר'ה הטובים" או בסרט הקטן והמפתיע הזה - "מרדף חצות".

למרבה הצער, ההצלחה של שני הסרטים לקחה את דה-נירו גם למקומות מטופשים - בדיוק כמו אלה שמהם בא צ'ארלס גורודין - שלטעמי לא הצליח מעולם לשחזר את מופע השיא שלו מהסרט הזה.

אני די בטוח שכבר צפיתם בסרט הזה, אבל בכל זאת, אחרי 25 שנה אני מרשה לעצמי לרענן את זיכרונכם: דה-נירו הוא שוטר לשעבר שנזרק מהשירות אחרי שחשף שחיתות ונזרק אל שולי החיים כשאשתו הפכה לבת זוגו של שוטר מושחת ומצליח יותר. בצר לו הוא מתפרנס מ"ציד ראשים" - איתור והבאה לדין של מי שהוצאו צווי מעצר נגדם.

גורודין הוא מנהל הכספים של ארגון פשיעה ש"עוקץ" את אדוניו ויכול להביא לקריסת הארגון - מה שמעמיד את חייו בסכנה.

המפגש בין השניים מייצר קומדיית אקשן חביבה, שלמרבה הפלא נותרה אפקטיבית.

* ציון: 9

מתוך הסרט
 מתוך הסרט