המדינה תוכל בעתיד לדרוש תחרות בין שותפי "לוויתן"

אישור המתווה מתקרב: נובל אנרג'י הסכימה לדרישת המדינה לכלול במתווה הפשרה אופציה לשיווק בנפרד ממאגר לוויתן, 10 שנים מרגע שיפותח המאגר הענק ■ בכיר מטעם המדינה: מדובר בפריצת דרך משמעותית

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

פריצת דרך בין חברות הגז למדינה בנוגע למתווה הפשרה במשק הגז. נובל אנרג'י הסכימה לדרישת המדינה לכלול במתווה הפשרה אופציה לשיווק בנפרד ממאגר לוויתן, 10 שנים מרגע שיפותח המאגר הענק. בכיר מטעם המדינה המעורב במתווה טען כי מדובר בפריצת דרך משמעותית.

בתחילת השבוע פורסם ב"גלובס" כי המדינה מבקשת לשמור לעצמה אופציה לדרוש בעתיד תחרות בין השותפות במאגר לוויתן. המדינה ביקשה להכניס להסכם סעיף לפיו בעוד עשר שנים, לאחר שמאגר לוויתן יפותח, תוכל המדינה לכפות על השותפות להתחרות זו בזו על מכירת גז למשק המקומי. חברות הגז התנגדו וטענו כי יהיו מוכנות לחתום על הסכם פשרה רק אם הוא יספק ודאות לטווח ארוך, של עשרות שנים. כעת, יומיים לפני שמתווה הפשרה יוצג לקבינט מדיני בטחוני, מוכנה נובל להתגמש.

לטענת חברות הגז, הן יהיו מוכנות לאפשר למדינה לדרוש בעתיד שיווק בנפרד ממאגר לוויתן, אך לא ללא תנאים. לטענתן, מדובר במודל מורכב מאוד שיצריך את המדינה לבחון קודם את ההיתכנות של שיווק בנפרד ואת מצב ומספר הלקוחות והתשתיות במשק. עוד תצטרך המדינה להציג לחברות הגז את אופן יישום המודל.

המחלוקת העיקרית כעת היא לוחות הזמנים למכירת מאגרי הגז כריש ותנין. בעוד שחברות הגז מוכנות להתחייב על מכירת המאגרים בעוד 6 שנים, המדינה מעוניינת במכירה מהירה יותר של עד שנה וחצי. לטענת גורמים בממשלה, לדלק ונובל יש אינטרס לדחות את המכירה, על מנת שהקונה של כריש ותנין לא יוכל להתחרות במאגר תמר על חוזי גז למשק המקומי.