המסר לפיפ"א: כך יצא הוועד האולימפי מהבוץ של סולט לייק סיטי

ניתוחים פלסטיים לחברי הארגון, מימון מלגות לימודים, קניית קולות לטובת הצבעה לערים המתמודדות ■ גם הוועד האולימפי התמודד עם צרות שאיימו להפיל את הארגון, אבל שורה של רפורמות וניקיון השורות הזניקו אותו לנקודת שיא בה הוא עומד היום

טקס הסיום של משחקי סולט לייק סיטי 2002 / צלם: רויטרס
טקס הסיום של משחקי סולט לייק סיטי 2002 / צלם: רויטרס

לימודיה האקדמאיים של סוניה אסומבה מקמרון השפיעו על הספורט העולמי באופן שחבריה לספסל הלימודים ומוריה באוניברסיטה האמריקאית בוושינגטון לא היו יכולים לשער. אסומבה לא ערכה מחקר פורץ דרך, אבל עצם היותה סטודנטית עם מלגת לימודים ושכר דירה הביאה לניתוח העמוק ביותר בתנועה האולימפית, ולשינוי המבני שהוציא אותה מנקודת השפל הציבורית הגדולה ביותר מאז היווסדה.

איך קשורה סטודנטית קמרונית לסיפור? ובכן, המלגה של אסומבה, בתו של חבר ועד אולימפי בינלאומי, הייתה אחת מ"חבילת ההטבות" המפורסמת - קבוצה של קרובי משפחה של חברי ועד אולימפי שזכו להטבות שונות בכסף ושווה כסף על מנת שסולט לייק סיטי תזכה באירוח משחקי החורף ב-2002. הפרשה הזו זעזעה את הוועד האולימפי הבינלאומי, ורק לאחר שחלק מחברי הוועד האולימפי הבינלאומי התפטרו ואחרים הושעו וסולקו מהארגון, ובנוסף לאחר שהתקבלו 50 שינויים המקובצים תחת הכותרת "הוועד האולימפי הבינלאומי 2000", יצא הארגון המוביל את הספורט העולמי מחוזק.

הסיפור של סולט לייק סיטי עלה לכותרות בשבועות האחרונים, בעקבות הבלגן שעוברת פיפ"א. הוועד האולימפי עמד בנקודת הזמן ההיא לפני 16 שנה במצב שמזכיר מאוד את זה שארגון הכדורגל העולמי עומד היום - משבר פנימי ואובדן אמון של הציבור ושל השותפים המממנים. איך הצליח הוועד האולימפי לצאת מאותה נקודת שפל, והאם פיפ"א יכולה לשחזר את הצעדים ההם כדי לצאת מהבוץ הסמיך שבו היא שקועה כיום?

***

פיפ"א וראשיה ניסו בשנים האחרונות להסתיר את החשדות השונים, במקום להתמודד איתן. זהו השוני העיקרי בין שתי הפרשות, כי לפיפ"א אין בעת הזו מישהו שהוא בן דמותו של מארק הודלר, חבר ועד אולימפי בינלאומי משווייץ, שבמסיבת עיתונאים בשלהי 1998 הכריז כי בין 5% ל-7% מחבריו לוועד היטו את הצבעתם לבחירת הערים המארחות בתמורה כלשהיא. הצהרה זו, שהתבססה על מסמכים כמו אלו שחשפו את המלגה של אסומבה, הביאה שינויים קריטיים במבנה הוועד, בבחירת חבריו ואורך תקופת כהונתם, ובעיקר בהליך בחירת הערים לאירוח המשחקים האולימפיים.

בתוך שנה אחת פעלו ראשי הוועד האולימפי הבינ"ל בשני צירים - בדיקת העובדות וסילוק אלו שמעלו באמון, ובמקביל גיבוש תוכנית רפורמות בסיוע אישים רמי מעלה ובראשם מזכ"ל האו"ם לשעבר פרז דה קוואייר, ומזכיר המדינה האמריקאי לשעבר הנרי קיסינג'ר. הפעולה המהירה הביאה לגילויים על האופן בו ערים מתמודדות, ביניהן סולט לייק סיטי, ביקשו להבטיח את ההצבעה בהן: ניתוחים פלסטיים לחברי ועד אולימפי, ניתוחים אורתופדיים, מימון ביטוחי בריאות, מלגות לימודים, העסקת קרובי משפחה של חברי ועד אולימפי. כל אלו בנוסף לתשורות וכיבודים, לעיתים בשוויי עתק, שהוענקו בעת שחברי הוועד ביקרו בערים המתמודדות לפני ההצבעה.

על מנת להקטין את האפשרות להשחתה, אימץ הוועד האולימפי רפורמה, שבראשה שינוי מבנה הוועד. הוחלט, כי מספר חברי הוועד יהיה מעתה 115 לכל היותר והם יגיעו מארבע קבוצות שונות: נציגי ועדים אולימפיים לאומיים, נציגי התאחדויות הספורט במשחקים האולימפיים, נציגי הספורטאים שהתחרו במשחקים האולימפיים (15 בכל קבוצה, וסה"כ 45). שאר החברים ייבחרו בשיטה הקודמת - לפי היכולות שלהם ומידת ההשפעה שלהם להאדיר את התנועה האולימפית. עוד נקבע, כי כהונתם של החברים החדשים תהיה עד שימלאו להם 70 שנים, וזאת בשונה למה שהיה נהוג שנים רבות של כהונה לכל החיים, ובשלב מאוחר יותר הפסקת הכהונה בגיל 80. הפיצול בין הקבוצות והגבלת הגיל הביאו לתחלופה רבה יותר של החברים ויצירת חתך גילאים צעיר, וגם לייצוג אוניברסלי ומגדרי שוויוני מזה שהיה נהוג במאה השנים הראשונות של הארגון. גם כהונת הנשיא הוגבלה לקדנציה של שמונה שנים עם אפשרות להארכה של ארבע שנים בלבד.

***

שוני מהותי התייחס גם לכללי התנהלות הערים המתמודדות על הזכות לארח את המשחקים האולימפיים. הליך הבחירה הפך טכני מאוד - ועדת הערכה מסיירת בין הערים שנותרו במרוץ בשנה שלפני הבחירה, וחודש לפני ההצבעה מפרסמת את מסקנותיה לציבור הרחב. חברי הוועד האולימפי מנועים מהגעה לערים המתמודדות, כדי להקטין לאפס התחככות אפשרית במתנות ושלל פיתויים. את המידע שהם צריכים לצורך ההצבעה הם נאלצים לקרוא דרך ספרי המכרז של הערים המתמודדות שאליו מצטרף דוח ועדת ההערכה.

השינויים האלה ניקו את התנועה האולימפית ואת המותג האולימפי לרמה כזאת, עד כדי שבשנה שעברה נחתם הסכם זכויות השידור עם רשת NBC האמריקאית עד משחקי 2032, וכל זה כשלא ידוע מי יהיה הנשיא הבא, היכן יתקיימו המשחקים וגם פלטפורמת השידור עוד עשויה להשתנות. גם הסכמי החסויות של התנועה ושל הוועדות המארגנות את המשחקים גדלים כל הזמן, ונראה שזהו אחד מהארגונים היחידים בעולם שעתידו הכלכלי כה איתן לכמעט שני עשורים.

עם זאת, החלטה אחת לא השתנתה: למרות גילויי השחיתות אז - סולט לייק סיטי אירחה את המשחקים. ייתכן כי זה יהיה גם התקדים שבו תיתלה פיפ"א אם יתברר שהבחירה ברוסיה וקטאר נעשתה בדרך לא חוקית.