עיצוב למתקדמים: שתי חנויות עיצוב חדשות בשוק הפשפשים ביפו

"סאגה", חנות-גלריה, מרכזת מוצרי מעצבים מהרף העליון שהגדרתם נעה בין עיצוב לאמנות ■ "מדפים" היא חנות קונספט המאפשרת למעצבים וליוצרים לשכור שטח תצוגה ולהציג בחלל משותף

סאגה / צילום: איתי בנית
סאגה / צילום: איתי בנית

מגזר העיצוב הישראלי מקבל זריקת מרץ חדשה, באזור הטרנדי שבשולי שוק הפשפשים ביפו. בימים אלה משיק ליאור ימין, יזם סדרתי בתחום העיצוב הישראלי, את "סאגה" - חנות-גלריה המרכזת פריטי עיצוב מהקצה הגבוה של הסקאלה. עבודות וחפצים שהגדרתם נעה בין עיצוב לאמנות, המופקים בייצור עצמי או במהדורות מוגבלות, חתומות וממוספרות.

ימין, בעצמו בוגר לימודי עיצוב במכון הטכנולוגי בחולון, הקים ב-2012 את "אסופה", והחל לעודד מעצבים צעירים להוציא לפועל פרויקטים שנראו רק בתערוכות הבוגרים ובחנויות פופ-אפ ניסיוניות. לאחרונה הצטרפה לאסופה גם 50/70 - חנות און-ליין שמציעה כרזות והדפסים של מאיירים ישראלים.

כעת עם פתיחת "סאגה" (רבי פנחס 4, יפו), הוא משלים את המנעד של יצירות מעצבים נגישות לקהל, גם בסקציה היוקרתית. כסאות פליז בצריבה המזכירה טביעת אצבע ייחודית, בעיצובה של שרון סידס (שהציגה את גרסתם הראשונה בתערוכת הבוגרים בבצלאל לפנימספר שנים); אגרטלי בד אקזוטיים של מיכל צדרבאום ונועם דובר; גופי תאורה מבטון של איתי בראון ומסלילי חוטים גלויים של אוהד בנית; שולחנות ושידות של אריאל צוקרמן וערן שמשוביץ', העשויים ממשטחי עץ שעליהם אמנות רחוב; שעון אורלוגין ייחודי של בן ברוידא; אגרטלי פורצלן יצוקים מתבניות בד בתפירת יד של רחלי ביקסנבוים; גופי תאורה פיסוליים של נעמה הופמן ועוד.

בנוסף למוצרים קטנים יותר ורהיטי מעצבים, יוצגו בחלל תערוכות מתחלפות של סדרות חדשות של פריטים או של פרויקטים אישיים. בחודשים יולי-אוגוסט יציג סטודיו מג'נטה הישראלי גרסה מקומית לתערוכה שהציג בשבוע העיצוב של מילאנו באפריל האחרון.

טווח המחירים בסאגה נע בין 100 ל-800 שקלים לפריטים הקטנים והדקורטיביים ועד ל-28 אלף שקל לפריטי ריהוט ייחודיים שכל אחד מהם יהפוך למוקד השיחה בבית.

חיי מדף

ממש מעבר לפינה ממוקמת "מדפים" (רבי אחא 4), חנות קונספט ייחודית המאפשרת למעצבים וליוצרים ישראלים לשכור שטח תצוגה ולהציג את יצירותיהם בחלל משותף. היוזמה היא של דב רטן ומישל הולץ - הוא מעצב מוצר ותיק שחזר לארץ אחרי 25 שנה באירופה, היא מעצבת פנים, עולה ותיקה משווייץ. במקביל לשתי קריירות פעילות הם החליטו להירתם למיזם שיאפשר למעצבים בעלי קולקציות עצמאיות וקטנות להגיע לקהל, לא רק בחנויות און-ליין ובירידי עיצוב.

בחנות נמכרות עבודות טקסטיל, תכשיטים, אביזרי אופנה, גופי תאורה וכלי שולחן ועוד. "הרעיון נולד מתוך הבחנה שיש יוצרים מוכשרים רבים אשר אין להם את האפשרות לחשוף ולמכור את עבודותיהם בפלטפורמה מתאימה", אומר רטן.

את רהיטי התצוגה בחנות עיצב דור כרמון (שפריטים בעיצובו שולבו בבית "האח הגדול"), הוא גם מציג ממוצריו ב"סאגה" וב"מדפים". התצוגה בחנות מתוכננת באופן מודולרי, שמתאים למודל התצוגה המשתנה על-פי אופי המוצרים והשטח שבו מעונין המעצב.

"אנחנו עובדים עם המעצבים על אפיון המוצרים והתאמתם לקהל, תמחור נכון ומיתוג עצמי. אם מוצרים לא נמכרים במשך זמן סביר נוציא אותם מהתצוגה", אומר רטן. והולץ מוסיפה: "יש מעצבים שמבקשים להמשיך ולשלם 'שכר דירה' למדף שלהם, גם אם הם לא מוכרים טוב, כדי שתהיה להם תצוגת קבע".

רטן הוא בוגר בצלאל בשנות ה-80, שבקריירה המקצועית שלו בגרמניה עבד עם סימנס וכיום הוא מרצה ובעל סטודיו עצמאי. הולץ מתמחה ב"עיצוב פנים וחוץ" כהגדרתה, ומשמשת כיועצת צבע לפרויקטים אדריכליים ולעיצוב חיצוני של מבנים.