"רוב גיוסי האג"ח - לא לטובת השקעות חדשות"

סקטור הפיננסים היה אחראי ל-42% מהיקף הגיוסים, וחברות הנדל"ן ל-38% ■ עשרת המנפיקים הגדולים היו אחראים ליותר מ-60% מהסך שגויס מתחילת השנה

נכס של חברת מויניאן / הדמיה: מצגת החברה
נכס של חברת מויניאן / הדמיה: מצגת החברה

שיעורי הריבית הנמוכים בשווקים והנזילות הגבוהה מובילים לפעילות אינטנסיבית בשוק גיוסי האג"ח הקונצרניות המקומי. מנתוני חברת S&P מעלות עולה, כי בסיכום המחצית הראשונה של 2015 היקף גיוסי החוב הקונצרני הגיע ל-31.5 מיליארד שקל - עלייה ניכרת של יותר מ-40% ביחס למחצית המקבילה אשתקד, בה גויסו כ-22 מיליארד שקל. זאת, בעיקר הודות לעלייה בגיוסי החוב של תחום הפיננסים.

בחודשיים ינואר-יוני היה סקטור הפיננסים אחראי ל-42% מהיקף ההנפקות, עם גיוסים בסכום כולל של כ-13 מיליארד שקל - המשקף זינוק של יותר מפי 4 ביחס לנתוני התקופה המקבילה אשתקד, ומהווה את קצב ההנפקות הגבוה ביותר של הסקטור זה כמה שנים. חברות הנדל"ן בלטו גם הן בסיכום המחצית הראשונה השנה, עם 38% מסך גיוסי החוב, בדומה לנתח הפעילות שלהן במחצית הראשונה של 2014.

רונית הראל בן זאב, מנכ"לית S&P מעלות, מדגישה לנוכח הגידול בהיקף גיוסי החוב, כי "החברות המשיכו לנצל את תנאי השוק והריביות הנמוכות, בעיקר לשם מחזור חוב והחלפת מימון יקר במימון זול יותר והארכת המח"מ. מעטים המקרים בהם גויסו כספים לטובת מימון השקעות ופעילויות חדשות, כפי שעולה גם מנתוני ההשקעות והצמיחה המתונה במשק. כך, שהיקף ההנפקות נטו של הסקטור הלא-פיננסי הינו שולי".

בסיכום חצי שנתי, ניכרה הדומיננטיות של הנפקות בודדות רחבות היקף, ועשרת המנפיקים הגדולים היו אחראים ליותר מ-60% מהסכום שגויס מתחילת השנה, זאת לעומת 42% ב-2014. בנוסף לבנקים הפועלים (5.5 מיליארד שקל), מזרחי טפחות (5 מיליארד שקל) והבינלאומי (1.4 מיליארד שקל), בלטו הנפקות גדולות מתחום הנדל"ן המניב, ובראשן של גזית גלוב (1.5 מיליארד שקל), מויניאן (1.4 מיליארד שקל) ורילייטד (850 מיליון שקל).

בן זאב ציינה כי "היקף ההנפקות של חברות הנדל"ן האמריקאיות תרם לגידול בסכומים שגויסו, וזה מעיד כי לא מדובר בתופעה חד פעמית, אלא במגמה מתמשכת. סך ההנפקות מגזרה זו עמד במחצית השנה על כ-3 מיליארד שקל, המהווים כ-25% מהיקף הנפקות הנדל"ן מתחילת השנה".

למרות חוסר היציבות המאפיין את המסחר בשוק האג"ח הממשלתיות בשבועות האחרונים, גיוסי האג"ח הקונצרניות בחודש יוני בולטים במיוחד, ובסיכומו הגיע סך ההנפקות לכ-8 מיליארד שקל - הסכום החודשי הגבוה ביותר מתחילת השנה. עיקר הסכום (60%) מקורו בחברות פיננסים, שכאמור בלטו גם בסיכום מחצית השנה.

במעלות מציינים כי "על אף התנודתיות הגבוהה בשוק הממשלתי, לא חלו שינויים משמעותיים במרווחים בשוק הקונצרני. ואולם", מוסיפים שם, "לאור ההתפתחויות, התשואות השליליות בשוק האג"ח הקונצרניות ביוני, פדיונות בקרנות האג"ח והעלייה ברמת הסלקטיביות של המשקיעים - תנאי שוק ההנפקות הפכו למאתגרים יותר בטווח הקצר. להתפתחויות בפעילות קרנות הנאמנות המשקיעות באג"ח, תהיה השפעה משמעותית על ההיצע ומגוון הנפקות האג"ח שיגיעו לשוק בחודשים הקרובים".

בן זאב מוסיפה כי "על רקע האי ודאות, הן בשווקים הגלובליים והן בשוק המקומי, ניכרת לאחרונה סלקטיביות מסוימת של השוק, המשתקפת בהעדפה של הנפקות איכותיות יותר, וכן בפתיחה מסוימת של המרווחים מתחילת השנה, בעיקר בקבוצת ה-BBB, ובגידול בחלקן של ההנפקות המדורגות".

במעלות גם סיכמו את הנעשה בשוק ההלוואות הפרטיות אותן מעניקים הגופים המוסדיים לחברות, והנתונים שם מצביעים על המשך העלייה בפעילות: יתרת ההלוואות הפרטיות בסוף חודש מארס עמדה על 54 מיליארד שקל - עלייה של 10% ביחס לתחילת השנה.

הנפקות האגח הקונצרניות
 הנפקות האגח הקונצרניות