נתניהו דחה את ההצבעה בכנסת בעניין הגז הטבעי

(עדכון) - נתניהו מאשים את דרעי בקנוניה: טוען שהוא הסיר את אחריותו מהגז במטרה לסייע לטייקון הגז קובי מימון ■ דרעי: האשמות מופרכות ■ המתווה להסדרת משק הגז יפורסם בימים הקרובים

בנימין נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ
בנימין נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לדחות את ההצבעה על העברת סמכויות שר הכלכלה לממשלה. ראש הממשלה הנחה לפרסם את מתווה הסדר הגז לציבור בתוך זמן קצר, מיד עם השלמת הניסוח המשפטי שעליו עמלים בשעות אלה, ולאפשר דיון ציבורי מקיף על כל חלקי המתווה. נתניהו משוכנע שכאשר ייחשף הציבור לכל פרטי ההסדר ולתועלת הרבה הגלומה בו למשק הישראלי ולביטחון הלאומי, תתמוך גם הכנסת בהצעת הממשלה.

הדחייה מגיעה על רקע הקושי בגיוס רוב בכנסת. נתניהו קרא הערב החל מהשעה 17:00 לשרים משה כחלון, חיים כץ ואריה דרעי ללשכתו ואמר להם כי מדובר "בקרב חייו". כחלון וכץ הבהירו לנתניהו כי אין בכוונתם לתמוך בהצבעה גם אם היא תהפוך להצבעת אמון בממשלה. מדרעי ביקש נתניהו לבטל את החלטתו להעביר את ההצבעה לממשלה ולהשאירה בידיו. דרעי סרב. לפי שעה גוברות ההערכות בכנסת כי נתניהו ייאלץ לדחות את ההצבעה ולא לקיימה היום.

מהליכוד נמסר כי "ראש הממשלה לא אמר כי מדובר בקרב חייו. ראש הממשלה סבור כי מדובר בהחלטה חשובה למען המשק הישראלי ולטובת כלל אזרחי ישראל. כמו כן, המתווה איננו סודי ובימים הקרובים יפרסם אותו השר יובל שטייניץ במלואו, עם השלמת הניסוח המשפטי".

בתוך כך, נתניהו קרא לדרעי והאשים אותו שהוא פועל משיקולים לא עניינים, ושהוא חבר לשרים נוספים במטרה לסייע לטייקון הגז קובי מימון. נתניהו טען שדרעי הסיר את אחריותו על הנושא בגלל קירבתו למימון, שמחזיק בביטאון ש"ס "יום ליום". דרעי הכחיש את הדברים.

יועץ התקשורת של השר דרעי מסר בתגובה לדברים: "הטענות כלפי השר דרעי, אם אכן הושמעו, מופרכות. השר דרעי החליט להעביר את סמכותו להפעלת סעיף 52 לממשלה ולאישור הכנסת, ביושר ובשקיפות. מדובר בהחלטה בעלת משמעות מדינית וכלכלית עצומה ולפיכך צריכה להתקבל על ידי הממשלה ובאישור הכנסת".

מלשכת נתניהו נמסר כי "הדברים המיוחסים לרה"מ בכתבה ביחס לשר דרעי הם חסרי שחר ולא היו. בניגוד לפרסום, רה"מ נתניהו לא קרא לשר דרעי והאשימו כי הוא פועל משיקולים לא ענייניים או מתוך קנוניה כלשהי. רה"מ לא הטיח בדרעי דבר!".

מוקדם יותר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הודיע כי יתנגד בהצבעה הערב (ב') בכנסת. כמו כן, גם ח"כ אורן חזן מתלבט האם לתמוך בהצבעה. חזן פנה לאנשי לשכת ראש הממשלה וביקש מהם לראות פרטים נוספים על המתווה.

מוקדם יותר לשכת נתניהו עדכנה את השרים כי הדיון על נושא הגז נדחה לסוף סדר היום. לאחר הצבעות האי אמון יתקיימו הצבעות רצופות על החקיקה הממשלתית. "נא לא לעזוב את משכן הכנסת", נמסר לשרים.

כאמור, אפשרות נוספת ששוקלים בסביבתו של נתניהו היא הפיכת ההצבעה להצבעת אי אמון, כך ששלושת השרים כחלון, יואב גלנט וכץ, שאינם מתכוונים להצביע הערב, יחויבו לתמוך בהצעה כחלק מהיותם חברי הקואליציה. יחד עם זאת, בלשכת רה"מ לחוצים שכן כץ וכחלון הודיעו כבר שלא ישתתפו בהצבעה, כך שאם נתניהו יהפוך אותה להצבעת אמון וכחלון וכץ לא יצביעו - הדבר יחייב את פיטוריהם.

מקורביו של כץ אמרו לקראת ההצבעה כי "גם אם לא יהיה לו קיזוז, וגם אם מתווה הגז יפול, וגם אם המתווה היה מאפשר הסכם שלום אזורי - כץ לא יצביע היום על מתווה הגז". גם כחלון הודיע לנתניהו שאין בכוונתו להצביע.

בתוך כך, ח"כ שלי יחימוביץ' הודיעה כי פנתה ליועמ"ש של הכנסת בבקשה לחייב את כל חברי הכנסת לחשוף מי מחזיק במניות הגז. "עד כה ידוע רק על ארבעה שמחזיקים במניות הגז", כתב יחימוביץ' בטוויטר.

הפצצה של ליברמן

אמש קיוו בסביבתו של נתניהו כי ניתן יהיה להשיג רוב בזכות תמיכתה של ישראל ביתנו, אולם במהלך הלילה חזר בו אביגדור ליברמן. יו"ר ישראל ביתנו הודיע היום כי סיעתו לא תתמוך היום בכנסת בהצעה. ליברמן אמר כי בעוד הסיעה תומכת במתווה הגז, בכוונתה לשמש אופוזיציה לוחמת ומכיוון שלא מדובר בהצבעה על המתווה עצמו אלא רק על עניין טכני, אין בכוונתה לסייע לנתניהו לקיים את הממשלה.

"לישראל ביתנו תמיד היתה עמדה עקרונית בנושא", אמר היום ליברמן בישיבת הסיעה. "עוד בכנסת ה-18 כשעוזי לנדאו היה שר האנרגיה והנושא הגיע להצבעה בממשלה ישראל ביתנו היתה היחידה שכל חמשת שריה התנגדו למסקנות הדוח. אני חושב שאין דבר יותר חשוב כרגע לישראל גם בהיבטה הכלכלי וגם במדיני וגם הביטחוני מאשר הגז. לכן אני תומך בכל מאודי במתווה. ההסכם הוא טוב ואני מברך את כולם כולל היזמים שהלכו כברת דרך ארוכה.

"מה שלא טוב הוא השיח שלנו - השתלטות עוינת על קבוצה קומוניסטית השיח הכלכלי, מה שאנחנו שומעים משלי יחימוביץ'. זה פופוליזם ובולשביזם".

ליברמן הוסיף: "לא במקרה יש חפיפה מוחלטת בין כל אותם גורמים בשמאל הרדיקלי, כל הפעילים ב'שוברים שתיקה', 'יש דין', 'יש גבול' ויש בטיח, ולמקורות המימון שלהם ומי שמממן את הקמפיין על הגז. יש חפיפה אחד לאחד. הם תמיד נגד עמדת ישראל ותמיד תומכים בעמדה הפלסטינית, הם תמיד גם נגד הגז. לכן אני כפי שאמרתי ברמה העניינית עמדתי ברורה.

"ברמה המעשית אנחנו חושבים שמה שהממשלה עושה לגבי ההצבעה היום זו בריחה מאחריות. אני שומע ששר אחד מחפש דרך מילוט וניגוד עניינים. אני לא זוכר שכולם פתאום בכנסת מחפשים ניגודי עניינים למרות שהיועץ המשפטי של הכנסת אמר שאין ניגודי עניינים. מי שלא מצביע עושה את זה מסיבות אלקטורליות והם רוצים שאנחנו נבנה להם את הסולם. אנחנו לא נהיה פראיירים. אנחנו לא נתמוך היום".

ליברמן ציין כי "מי שרוצה לקחת על הגב שלו אחריות שלא יצפה שאני אשמש לו טרמפולינה פוליטית. אם ראש הממשלה כל כך חרד למשק הגז - שיורה לשר הכלכלה לחתום על ההסכם. אם הוא לא רוצה - שיביא את כל השרים להצביע אי אמון. על הבחירה הזו לא נהיה בייביסיטר של הקואליציה ולא נהיה סולם אלקטורלי . שלא יגלגלו אחריות לפתחנו, שיידעו להסתדר בתוך הקואליציה. אם ראש הממשלה לא יודע להביא את השרים שיסיק מסקנות ויתפטר".

נתניהו: שלא נהיה כמו יוון

רה"מ נתניהו אמר היום בפתח ישיבת הסיעה כי "ישנה מדינה לא רחוקה מאיתנו שנמצאת במשבר כלכלי עמוק ואני מאחל לה בכל לב שתצא מזה. אך אם הייתי נוקט כראש ממשלה וכשר אוצר במדיניות כלכלית פופוליסטית - היינו בדיוק במצבה של יוון. אנחנו צריכים לנהוג היום באחריות. מתווה הגז הוא מתווה אחראי וטוב ששובר את המונופול ויזרים לקופת המדינה מאות מיליארדים של שקלים - לחינוך, לרווחה, לבריאות ולצרכים נוספים. זה הזמן לגלות מנהיגות ואחריות. צריך לקדם ולאמץ את המתווה".

בהיעדר תמיכת שש האצבעות של חברי ישראל ביתנו, לקואליציה לא יהיה רוב וההצעה תיפול. אם יובא בסופו של דבר הנושא להצבעה היום והכנסת תדחה את ההצעה, יחזור הכדור לשר הכלכלה ויו"ר ש"ס, אריה דרעי, והוא יהיה זה שיאלץ לקבל את ההכרעה בנושא.

אמש הודיע נתניהו כי הוא דורש משלושת השרים משה כחלון, יואב גלנט וחיים כץ להצביע יחד עם עמדת הקואליציה בעד העברת הסמכויות ממשלה, או שעליהם למצוא קיזוז. מקורביו של שר הרווחה הבהירו כי "גם אם לא יהיה לו קיזוז, וגם אם מתווה הגז יפול, וגם אם המתווה היה מאפשר הסכם שלום אזורי - כץ לא יצביע היום על מתווה הגז".

השתתפותו של ח"כ באסל גאטס במשט לעזה שיעדר מהמשכן, לא צפויה לסייע לאחר השרים לאחר שגאטס התקזז מוקדם יותר עם ח"כ מייקל אורן השוהה בחו"ל.

שר הביטחון, משה בוגי יעלון, קרא היום לכחלון, גלנט וכץ להשתתף היום בהצבעה בכנסת.

ח"כים: לחשוף את מתווה הגז

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג דורש לחשוף את מתווה הסדרת משק הגז טרם ההצבעה בכנסת. הרצוג כתב בדף הפייסבוק שלו כי הוא "דורש שמתווה הגז ייחשף לעיני הציבור ונבחריו".

הרצוג הוסיף כי "לא ייתכן שחברי כנסת יצביעו בנושא כה גורלי מבלי ללמוד ולהבין את משמעות הנושא לעמקו בשקיפות ראויה ודיון פתוח. כל דבר אחר הוא ביזוי כבודם של הכנסת והציבור הישראלי".

גם ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) דרש לפרסם את מתווה הגז ופנה היום ליועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, בבקשה למנוע את קיום הצבעה היום על העברת סמכויות שר הכלכלה לידי הממשלה עד להעברתו לעיונם של חברי הכנסת של המתווה המוצע בשוק הגז.

לדברי פריג', "הכנסת עתידה להצביע היום על החלטת הממשלה להעביר לידיה את סמכויות שר הכלכלה על פי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים המאפשרות לשר הכלכלה לעקוף את החלטות הממונה על ההגבלים העסקיים, כאשר מדובר בסוגיות חוץ וביטחון. בעוד בפני הקבינט המדיני והממשלה הובאו פרטי מתווה המוצע בשוק הגז, אותו מבקשת הממשלה להעביר, בניגוד לעמדתו של הממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה, לכנסת לא נמסר כל מידע על מתווה שוק הגז.

"לאור זאת צפויים חברי הכנסת לשמש היום כחותמת גומי בלבד להחלטות הממשלה, ללא שיקבלו את המידע שיאפשר להם לקבל את ההחלטה הנכונה והשקולה. אבקשך להורות ליו"ר הכנסת למנוע את עריכת ההצבעה, עד להעברתו לעיונם של חברי הכנסת של המתווה המוצע על ידי הממשלה בשוק הגז, על מנת שנדע מה תהיינה השלכות הצבעתנו היום".

גלאון: ליברמן משת"פ

ראשת מרצ זהבה גלאון מאשימה היום את יצחק תשובה בניסיון לתת שוחד פוליטי, וזאת לאור טענתה של ח"כ שלי יחימוביץ' כי תשובה הציעה לה לנהל קרן של 100 מיליון שקל מכספי הגז.

"העדויות של ח"כ שלי יחימוביץ' ושל חברי כנסת מיהדות התורה מהימים האחרונים מלמדות דבר אחד: יצחק תשובה מסתובב עם מזוודה ובה 100 מיליון שקל ומחפש את הקליינט בכנסת שייקח אותם בתמורה לתמיכה בהנצחת מונופול הגז שלו. חקירות המשטרה כבר חשפו שישראל ביתנו מעורבת בעסקאות אפלות של הון שלטון", מסרה גלאון.

גלאון כינתה גם את אביגדור ליברמן "משת"פ" בשל כוונת ישראל ביתנו להצביע יחד עם הקואליציה הלילה בכנסת: "הצבעה של ישראל ביתנו עם הקואליציה בעניין הגז תוכיח סופית שליברמן הוא סוכן של הקואליציה בתוך האופוזיציה, ושהוא מתנהג כמשת"פ של נתניהו ככל הנראה בעבור שוחד פוליטי.

"אם ישראל ביתנו תתמוך בהצעת הממשלה להעביר את סמכויותיו של שר הכלכלה אריה דרעי, בעניין הגז לממשלה, הרי שמתעורר חשד כבד לשוחד פוליטי".