הותר לפרסום: אסי אבוטבול חשוד ברצח עו"ד יורם חכם

(עדכון) - חכם, עו"ד פלילי מוערך, נרצח ב-2008 ■ ייצג בתיקו האחרון את אסי אבוטבול, שהואשם ובהמשך הורשע שעמד בראש ארגון פשע ■ אבוטבול נעצר במסגרת חקירת פרשת 512; צפויים מעצרים נוספים

אסי אבוטבול / צילום: איל יצהר
אסי אבוטבול / צילום: איל יצהר

האם חקירת המשטרה את פרשת 512 תביא לפיצוח פרשיית רצח עו"ד יורם חכם? היום (ב') הותר לפרסום כי בימים האחרונים עצרה המשטרה את אסי אבוטבול, ראש ארגון פשיעה, בחשד למעורבות ברצח שהסעיר את המדינה ב-2008. אבוטבול, המצוי במעצר בשל חשדות נוספים שיוחסו לו עד כה בפרשת 512, הובא להארכת מעצר נוספת במהלך היום.

חידוש החקירה הגלויה בעניין רצח עו"ד חכם במסגרת פרשה 512, המנוהלת בידי להב 433 יאחב"ל וימ"ר תל-אביב, התאפשר הודות לחקירה מאומצת ולהתפתחויות משמעותיות שחלו בפרשה כולה. ההתפתחויות שפכו אור על חקירת הרצח ועל מעורבות לכאורה של החשוד וחשודים נוספים.

עם זאת, החקירה המחודשת בנוגע לרצח עו"ד חכם עודנה בראשיתה, וצפויים מעצרים נוספים.

עו"ד חכם נרצח ב-11 ביוני 2008, בהיותו בן 53, ברחוב יגאל אלון בתל-אביב באמצעות פיצוץ רכבו. היה זה זמן קצר לאחר שחכם יצא ממשרדו במגדל טויוטה שברחוב יגאל אלון ונסע בג'יפ האיסוזו טרופר שלו מכיוון דרום לצפון. סמוך לשעה 19:00 אירע פיצוץ חזק ברכב, סמוך מאוד להיכל הספורט יד-אליהו. חכם נהרג במקום.

הפיצוץ אירע כתוצאה ממטען חבלה בגודל בינוני שהוטמן בג'יפ. על יתר פרטי החקירה וממצאי הזירה הוציא בית המשפט צו איסור פרסום, והחקירה נמשכה שנים ללא קצה חוט. זאת, למרות שמלכתחילה היה ברור שמדובר בחיסול מתוכנן היטב מראש, שקדמה לו הכנה הכוללת תצפיות ומעקב, ושבוצע על-ידי מקצוענים.

לאחרונה, במסגרת החקירה רחבת-ההיקף המכונה "פרשה 512", שבמסגרתה נעצרו ראשי וחברי ארגוני פשע רבים, הגיע למשטרה מידע נוסף שאיפשר את המעבר לחקירה גלויה של אחד מראשי הארגונים המוכרים בארץ.

ייצג עבריינים בכירים

חכם נולד ב-54', ולאחר השחרור בדרגת סרן מחיל צנחנים, למד משפטים באוניברסיטת תל-אביב. את ההתמחות עשה דווקא אצל עורך דין אזרחי, אורי ולדמן, אך כשהוסמך פזל לתחום הפלילי, חבר לעו"ד דוד יפתח ועבד עימו על ייצוג הרצל אביטן וחברתו אורית ארביב.

את משרדו העצמאי הקים חכם ב-87', והוא מוקם במגדל טויוטה השוכן ברחוב יגאל אלון בתל-אביב.

בתקופה האחרונה לחייו עסק חכם בעיקר בייצוג פלילי. אחד מלקוחותיו הראשונים היה יוסי הררי, מראשי כנופיית רמת עמידר, אותו הכיר אישית מילדות. בהמשך ייצג גם את אריה אלפרון וכמה מראשי ארגון הפשיעה חרירי-עיאט מהמשולש.

כחצי שנה לפני הירצחו קיבל חכם את ייצוגו של אסי אבוטבול, בתיק הפשע המאורגן שבו הורשע אבוטבול לבסוף.

בתחום הצווארון הלבן ייצג חכם את רפ"ק אריה סילברמן מהיאחב"ל, שחקר את אנשי "ידיעות אחרונות" בפרשת האזנות הסתר, והורשע בהפרת אמונים (בשל קשריו עם עפר נמרודי) ובשיבוש החקירה. כן ייצג את ראש עיריית לוד לשעבר, בני רגב, הנאשם בשוחד.

בתקופות מסוימות התמקד חכם במשפט אזרחי ומסחרי, אך תמיד שמר על הגחלת בתחום הפלילי. בין היתר ייצג את השחקן יוסף שילוח בתביעה נגד חברת החדשות של ערוץ 2 וכן את הרב אמנון יצחק.

לאחר מותו הטרגי של חכם אמרה ל"גלובס" ידידתו, עו"ד רויטל סוויד, כיום חברת כנסת מטעם מפלגת העבודה: "יורם היה איש מקסים ועורך דין מבריק, ואין ספק שמדובר ברצח מזעזע שגרם לאבידה גדולה לעולם המשפט".

עו"ד סוויד ציינה אז כי אין לה ספק ש"יורם לא איבד את חייו בגלל עיסוקו כעורך דין בתחום הפלילי. עבריינים יודעים היטב שהיום בו יחששו סנגור או קהילת עורכי הדין הפליליים בכלל מלקוחותיהם, יהיה היום בו יפסיקו לייצג עבריינים".

ההתפתחויות האחרונות בחקירת הרצח מוכיחות כי סוויד, ככל הנראה, טעתה בהערכותיה.