שר הקליטה אלקין: "החלוקה בזכאות לדיור ציבורי בעייתית"

יו"ר ועדת העלייה והקליטה של הכנסת: 65% מדירות הדיור הציבורי מוקצות ל-3,000 זכאי משרד הבינוי, ואילו זכאי משרד הקליטה לדיור ציבורי, בהם קשישים ומשפחות חד-הוריות, מונים כ-27 אלף ולהם הוקצו רק 35% ממאגר הדיור הציבורי"

זאב אלקין / צילום: יונתן בלום
זאב אלקין / צילום: יונתן בלום

ועדת העלייה והקליטה של הכנסת דנה היום (ב') בחלוקת הזכאות לדירות הדיור הציבורי, בין זכאי משרד הבינוי לעולים חדשים, וזכאי משרד הקליטה. יו"ר הוועדה, ח"כ הד"ר אברהם נגוסה (הליכוד), הדגיש בדיון כי 65% מדירות הדיור הציבורי מוקצות לזכאי משרד הבינוי כאשר רשימת הזכאים הממתינים לדיור ציבורי במשרד עומדת על כ-3,000 איש ואילו זכאי משרד הקליטה לדיור ציבורי, בהם קשישים ומשפחות חד-הוריות, מונים כ-27 אלף ולהם הוקצו רק 35% ממאגר הדיור הציבורי.

שר הקליטה זאב אלקין התייחס לנתונים הללו ואמר: "החלוקה הזו בעייתית ביותר וחייבת להשתנות. נכון שיש תבחינים שונים לזכאות הדיור הציבורי בין משרדי השיכון והקליטה, אך בוודאי רובם שווים בזכאות. רוב הזכאים יודעים מה מעמדם בתור, וההליך שקוף וברור".

ח"כ יואל רזבוזוב ('יש עתיד'), שיזם את הדיון, אמר בפתיחתו, כי "כבר למעלה משנה אני מטפל בנושא הדיור הציבורי לעולים בישראל. כיו"ר הקודם קיימתי בוועדה דיונים בנושא וכבר אז חלוקת הדירות בין זכאי משרד העלייה והקליטה לבין הזכאים של משרד הבינוי לא הייתה הגיונית. צריך להבין שזכאים אלו, שממתינים לדירה, הינם לרוב קשישים, שחיים מקצבת זקנה והשלמת הכנסה. חלקם, ניצולי שואה ונפגעי מלחמת העולם השנייה שנאלצים להשקיע את כספם בשכירות בשוק הדירות הפרטי. כך, לא נשאר להם כסף למחייה ולעיתים אף לתרופות ולמימון הצרכים האחרים שלהם. לכן, על שר העלייה והקליטה אלקין ושר הבינוי יואב גלנט להיענות לפניות שהגשתי בפניהם כשנכנסו לתפקידם, ולשנות את חלוקת הדירות וליצור פרופורציה שתתאים לרשימת הזכאים".

שרת הקליטה לשעבר ח"כ סופה לנדבר (ישראל ביתנו) הוסיפה: "המצוקה גדולה מאוד בין הממתינים לדירה: על כ-500 דירות, קיבלנו בזמנו כ-12,00 פניות. על משרד הקליטה לרכוש דירות נוספות".

רות מנע, נציגת משרד הבינוי בדיון, השיבה לטענות ואמרה כי במשרדה התבחינים קשיחים בהרבה ממשרד הקליטה, ולכן קטן משמעותית מספר הזכאים. לדבריה, "בשנה האחרונה לבדה 40% מהדיור הציבורי הועבר למשרד הקליטה, אך ישנם חסמים מסוימים המעכבים רכישת דירות נוספות לדיור הציבורי, כמו למשל רישום שאינו מוסדר בטאבו ומגבלה על מחיר הדירה".

חביב קצב, מנכ"ל משרד הקליטה, התייחס גם הוא לסוגייה ואמר כי בסופו של דבר הבעיה היא בעיית היצע: "הבעיה המרכזית היא שאין מספיק דירות, ויש להגדיל היצע הדיור. אחד הפתרונות הוא בנייה על קרקע המיועדת לשימוש ציבורי וכבר נבנו כמה מאות, ואל חלקן כבר נכנסו דיירים. המשרד קפדן מאד ביחס לתבחיני הזכאות לדיור, אך אנו מתאימים אותם לאוכלוסייה שלנו. 88% מהעולים אינם הורים לשלושה ילדים, שהוא התבחין של משרד הבינוי, ובכך משרד הבינוי 'פתר' לכאורה את הבעיה וחיסל את התור".

רן מלמד, סמנכ"ל עמותת "ידיד", שנכח בדיון האשים את נציגי משרדי הממשלה כי בקופת המדינה מאות מליוני שקלים בהם ניתן לעשות שימוש להגדלת היצע הדיור הציבורי, אך דבר לא נעשה בנידון. "בתקציב משרד הבינוי יש מאות מיליוני שקלים המיועדים לרכישת דירות לדיור ציבורי, אך מתוכן נרכשו עד היום כמאה דירות בלבד".