האירו היציג בשפל של 13 שנה מול השקל: מתחת ל-4.2 ש'

רשמית: יוון חדלת פירעון ■ שער האירו נחלש כ-0.57% ל-4.195 שקלים; הפעם האחרונה שהיה מתחת ל-4.2 ש' בשוק המט"ח המקומי היתה ב-11 באפריל 2002 ■ הדולר התחזק בכ-0.21% ל-3.777 שקלים

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

האירו נחלש היום (ב') בארץ ובעולם בוקר אחרי שיוון נכנסה רשמית לחדלות פירעון לאחר שלא העבירה לה תשלום חוב של 1.7 מיליארד דולר. מול השקל האירו נחלש כ-0.57% ושערו היציג נקבל על 4.195 שקלים - שפל של 13 שנה מול המטבע המקומי. הפעם האחרונה שהאירו היה מתחת ל-4.2 שקלים בשוק המט"ח המקומי היתה ב-11 באפריל 2002. בעולם האירו נחלש ב-0.2% מול הדולר ל-1.111 דולר לאירו.

הדולר, מנגד, התחזק מול המטבע המקומי בכ-0.21% ושערו היציג נקבע על 3.777 שקלים. אתמול, נזכיר, הדולר היציג צנח ב-0.8% ונקבע ב-3.769 שקלים, והאירו היציג נחלש ב-0.2% ל-4.2194 שקלים.

העיתון "פייננשל טיימס" מדווח היום כי ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס מתקפל ומתכוון לקבל את תנאי חבילת הסיוע של האיחוד האירופי, חצי יממה לאחר שהמדינה נכנסה לחדלות פירעון. בתגובה מזנקים השווקים בעולם.

לפי הדיווח ב-FT, ציפראס מתכונן להודיע רשמית לנושיה של יוון כי הוא "מקבל את כל תנאי חבילת הסיוע". הדיווח מתבסס על מכתב ששלח ציפראס לנשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יאנקר, לקרן המטבע הבינלאומית ולבנק המרכזי האירופי. המכתב הגיע לידי "פייננשל טיימס". לפי המכתב, היוונים יקבלו את כל תנאי חבילת הסיוע, למעט שינויים קלים שלא פורסמו.

בהמשך היום צפויים להיפגש שרי האוצר של גוש האירו כדי לדון במשבר. הבנק המרכזי האירופי צפוי להכריז אם הוא מעניק ליוון סיוע נוסף וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל תישא דברים בנושא המשבר ביוון.

החל מהלילה בחצות (ד') יוון רשמית חדלת פירעון, לאחר שלא פרעה את חובה לקרן המטבע הבינלאומית. עד הדקות האחרונות נמשכו המאמצים להאריך את תוכנית החילוץ האירופית ליוון, אך ללא הועיל. דובר קרן המטבע ציין כי "יוון באופן רשמי מפגרת בתשלום, ותוכל לקבל מימון מהקרן רק לאחר סילוק התשלום".

יוון, מצידה, ביקשה אתמול חבילת חילוץ שלישית בהיקף כ-29 מיליארד אירו במטרה לשרת את חובותיה עד שנת 2017, ודרשה לקבל את הסכום מקרן היציבות האירופית (ESM) ללא מעורבות של קרן המטבע הבינלאומית. קאנלצרית גרמניה אנגלה מרקל ובכירים נוספים באירופה הביעו התנגדות נחרצת ודחו את התכנית. ב"רויטרס" דווח כי יוון אף הציעה לבטל את משאל העם אם מנהיגי גוש האירו יאשרו את התכנית שהיא הציעה.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר, כי "התנודתיות התוך-יומית בדולר-שקל גבוהה מאוד, בעיקר על רקע אי הוודאות באשר למשבר היווני. כעת ממתינים לראות בשווקים מה יהיו ההשלכות הפיננסיות של אי העמידה בתשלום על מגזר הבנקאות ביוון ועל המגזר הפיננסי בגוש האירו. ייתכן כי ההתרחשות הדרמטית דווקא תאיץ בכל הצדדים למצוא פיתרון ובהקדם, וזאת כדי למנוע את פרישת יוון מגוש האירו. הירידות של האירו למול הדולר נבלמו ביממה האחרונה, ואולם למול השקל האירו מצוי על סף שבירה טכנית קריטית. שבירה מתחת לרף 4.2 שקלים, הגבול התחתון שמגביל את הירידה של הצמד מאז אפריל, עשוי להאיץ את הירידה מטה".

לדבריהם, "גם פרסום מתווה הגז אתמול ייתכן כי תרם לסנטימנט החיובי כלפי הכלכלה הישראלית והשקל. המתווה אמנם טרם אושר, אך המאמצים של הממשלה לאשר את ההסכם עם חברות הגז נתפסים כהתפתחות חיובית עבור הכלכלה הישראלית ובכך גם תורמים לחוזקו של השקל. עצמאות אנרגטית היא דבר חיובי למדינה - הדבר יגרום לעלויות אנרגיה נמוכות לאזרח ובפרט לתעשייה. כמובן שהמיסים שנגבים מתמלוגי הגז יעשירו את קופת המדינה".