מהומות בדרך לקלפיות: מאבק צמוד על גורלה של יוון

אלפי בני אדם השתתפו בהפגנות סוערות שנערכו באתונה, יממה לפני משאל העם הגורלי שייערך במדינה ■ הסקרים מצביעים על שוויון בין תומכי תכנית הגזירות של האיחוד האירופי לבין תומכיו של ראש הממשלה

יוון במשבר / צילום: רויטרס
יוון במשבר / צילום: רויטרס

עשרות אלפי בני אדם השתתפו ביממה האחרונה בהפגנות שנערכו באתונה בירת יוון, לקראת משאל העם הגורלי שיתקיים מחר (א') ועשוי לקבוע את עתידה של המדינה, שנמצאת במשבר כלכלי חריף. ברחבי הבירה נערכו מספר עצרות מרכזיות, חלקן של מתנגדי תוכנית הסיוע האירופית וחלקן של התומכים בתוכנית - שעשויה להכניס את יוון לתקופת צנע ממושכת ולהשית עליה גזירות כלכליות קשות.]

המשטרה המקומית השתמשה בגז מדמיע ובאמצעים לפיזור המפגינים. לא דווח על נפגעים או על עצורים בקרב המוחים.

סקרים שנערכו ביוון בסוף השבוע מצביעים על מאבק צמוד בין תומכיו של ראש הממשלה אלכסיס ציפראס, שמתנגדים לתוכנית הגזירות של האיחוד האירופי, לבין תומכי התכנית, שמאמינים כי יוון צריכה להישאר בגוש האירו.

על פי סקר שפורסם אמש עולה כי ישנו יתרון קל לתומכי ראש הממשלה, שצפויים להצביע "לא" בקלפי, עם 44% אחוזי תמיכה. מנגד, תומכי התוכנית שמציע האיחוד האירופי, הקוראים לאזרחים להצביע "כן", זוכים ל-43% אחוזים.

לפי ההערכות במערכת הפוליטית ביוון, אם מתנגדיו של ראש הממשלה ציפראס ינצחו במשאל העם, הדבר עשוי להוביל להפלת הממשלה ולהכניס את המדינה לסחרור פוליטי נוסף ולבחירות חדשות.