מיזם הסיבים האופטיים נערך לגיוס חוב

החוב נועד להמשך ההשקעות בפריסה ■ השאלה הגדולה האם הבנקים יסכימו להלוות כסף למיזם שלא מתרומם מבחינה שיווקית, ושהמדינה בעצמה מאוכזבת מאיך שהוא מתנהל ולכן לא מזרימה לו 75 מיליון שקל

סיבים אופטיים / צילום: רפי קוץ
סיבים אופטיים / צילום: רפי קוץ

מיזם הסיבים האופטיים, אנלימיטד, מתחיל בהיערכות לגיוס חוב של מאות מיליוני שקלים, לצורך המשך הפריסה. ככל הנראה מדובר על גיוס בסוף השנה, אבל המחשבות והתוכניות מתחילות לרקום עור וגידים בימים אלה, בין היתר לנוכח העובדה שהמדינה מעכבת העברת 75 מיליון שקל למיזם. מי שמטפלת בהיערכות לגיוס החוב זו חברת הייעוץ הכלכלי גיזה זינגר אבן.

נציין כי גיוס החוב הוא חלק מהתוכנית העסקית של המיזם שנדרש להשקעות גדולות מאד על מנת לפרוס את תשתיותיו, אך נדמה שהבעיה העיקרית היא לא בעבודות, שגם שם התגלו עיכובים, אלא בעיקר בעובדה שמרכז תשומת הלב של הלקוחות מופנית כרגע לכיוון היוזמות בשוק הסיטונאי מכיוון המפעילים, ובנוסף ממספר המצטרפים הנמוך לשירותי אנלימיטד, מה אומר שלחברה עשויה להיות בעיה של הון חוזר אם מספר המצטרפים לא יגדל.

מקורות בשוק ההון שנפגשו עם החברה אמרו כי החברה דיווחה על פריסה של 10 אלפים בתים (HOME PASS) עד כה אך החברה לא הסכימה להגיד כמה מנויים בפועל התחברו. חלק ממנהלי ההשקעות הביעו פליאה על הקצב הנמוך של הפריסה, אך יותר מכך הם שמעו נתונים מספקיות האינטרנט שאמרו להם שהיקף המנויים שהתחברו לשירותים של אנלימיטד בפועל מאד נמוך. הרושם הכללי שקיבלו המשקיעים הוא שהמיזם לא מתרומם כפי שחשבו ועדיין אינו מהווה איום תחרותי בשוק התקשורת.

עד כה מומן המיזם על ידי בעלי המניות, על ידי סיסקו שנתנה אשראי ספקים, ועל ידי מענק בהיקף של 75 מיליון שקלים שהעבירה המדינה. ככל הנראה נדרש כעת עוד כסף להמשך העבודות שהחברה מקווה לגייס ממקורות בנקאיים או מגופים מוסדיים.

השאלה האם הבנקים בישראל יסכימו להלוות כסף למיזם עדיין נותרת פתוחה, בעיקר לנוכח העובדה שהמדינה לא מוכנה להעביר עוד 75 מיליון שקל, כאשר היא רואה שהמיזם מתנהל בלשון המעטה - לא כפי שצפתה וכספים שהושקעו בו הוקצו בצורה מעוררת תהיות, כגון 30 מיליון שקל על הסכם תחזוקת רשת שנתי לסיסקו (בלי שיש רשת), הזמנות ציוד לשנים קדימה מסיסקו - ציוד שיושב ומחכה לשימוש, הקמת דאטה סנטר בשבדיה, בניגוד גמור לחוות דעת מקצועיות שסבורות שמדובר בבזבוז משווע ושאין צורך במתקן גיבוי שכזה, ועוד.

מקורות שמקורבים לחברה ציינו שכרגע אין תוכנית לגיוס חוב.