התמיכה הממשלתית בחקלאים - נמוכה מהממוצע ב-OECD

היקף התמיכה הממשלתית בחקלאות הישראלית הצטמצם בשני העשורים האחרונים והסתכם בשנים 2014-2013 ב-0.3% מהתמ"ג, וזאת ביחס לממוצע של 0.8% במדינות החברות בארגון ה-OECD

רפת / צלם: תמר מצפי
רפת / צלם: תמר מצפי

היקף התמיכה הממשלתית בחקלאות הישראלית הצטמצם בשני העשורים האחרונים והוא הסתכם בשנים 2014-2013 ב-0.3% מהתמ"ג, וזאת ביחס לממוצע של 0.8% במדינות החברות בארגון ה-OECD - כך עולה מהדוח השנתי של הארגון שיפורסם רשמית מחר (ב'). מדובר בחלקו הראשון של הדוח השנתי שמפרסם הארגון והדוח המלא יראה אור בחודש ספטמבר הקרוב.

הדוח סוקר את המדיניות החקלאית שנהוגה במדינות החברות בארגון, וממנו עולה כי היקף התמיכה של ישראל בחקלאים, בעיקר באמצעות הגנה מכסית, נמוכה ביחס למדינות החברות ב- OECD. עוד עולה מהדוח כי היקף התמיכה הממשלתית בחקלאים בישראל לא השתנה במהלך העשור האחרון, למרות שהיא התאפיינה בעליה בשיעור של יותר מ-70% בערך הייצור החקלאי. לפי הדוח, שיעור התמיכה בחקלאות בישראל לשנת 2014 היה 9.4% מתקבולי החקלאי, מחצית מזו שנהוגה במדינות ה-OECD - בהן התמיכה הממוצעת בחקלאים היא 17.3%.

הירידה במחירים לא הגיעה לצרכנים

חרף צמצום ההגנה המכסית בחקלאות, באופן שאפשר הרחבת ייבוא של מוצרי בשר וחלב במטרה להוזיל את יוקר המחיה - ניכר שהורדת המכסים לא התבטאה בירידת מחירים וכך, היא גם לא גולגלה לצרכן.

במשרד החקלאות מציינים בהקשר זה כי ב-2014 מחיר התפוחים בעולם ירד והמדינה אפשרה יבוא של כ-8,000 טון פרי בלי מכס, אך גם אז הצרכן לא נהנה מירידה במחירים.

עיקר התמיכה הממשלתית בחקלאים בארץ נעשתה עד השנים האחרונות באמצעות מכסים - בהתבסס על חישוב של הפרשי מחיר בין השוק המקומי לשוק העולמי. בשנים האחרונות, ובייחוד אחרי המחאה החברתית, צומצמה תמיכה זו באופן שכמעט אין בישראל מכס על יבוא של בקר או על יבוא של חלק ממוצרי החלב.

משרד החקלאות שואף לשנות את אופן התמיכה שלו במגזר החקלאי באמצעות מעבר לתמיכה תקציבית ישירה, בצורה של הקצאת תקציב להרחבת השקעות או השתתפות בפרמיות ביטוח של חקלאים. אלא שבינתיים, בזמן שהסוגיה עדיין מונחת על שולחן הדיונים בין משרדי החקלאות והאוצר, שמכסי מגן מבוטלים בניסיון להרחיב את היבוא ומאידך, תמיכות בחקלאים באמצעים אחרים - אין.

אבל יש גם נקודות אור: דוח ה-OECD משבח את התמיכה הישראלית בתחום המחקר והפיתוח בחקלאות: ההקצאות התקציביות למו"פ חקלאי, כך עולה מהדוח, גבוהות משמעותית ביחס למדינות רבות אחרות החברות בארגון: שיעור התמיכה בישראל במו"פ חקלאי הסתכם בכמעט 50% מסך כל התמיכות הכלליות שניתנות לחקלאות המקומית, בזמן שהממוצע במדינות החברות בארגון הוא כ-30%.