המודל של אנדי מארי: חסויות אאוט, השקעות פרטיות אין

הסקוטי זכה בווימבלדון בקיץ 2013 ודחה מאז הצעות פרסומיות בשווי של "עשרות מיליונים" ■ איך בכל זאת הוא מתכוון להרוויח בשנים הקרובות כספים, שיתווספו לאלו שהוא גורף על מגרשי הטניס?

אנדי מארי, טניס / צלם: רויטרס
אנדי מארי, טניס / צלם: רויטרס

אנדי מארי סירב לחתום על חוזי חסות בשווי פוטנציאלי של "עשרות מיליונים" בשנתיים האחרונות, מאז זכה בקיץ 2013 בטורניר ווימבלדון לראשונה בקריירה שלו. כך טוען מאט ג'אנטרי, יו"ר חברת ניהול הקריירה של הטניסאי הסקוטי, בראיון לסוכנות הידיעות "בלומברג".

"אם זה ישפיע על לו"ז האימונים שלו, או שהוא לא מאמין במוצר שמבקשים ממנו לפרסם - הוא לא יעשה את זה, ללא קשר לכסף", אמר ג'אנטרי. "הוא אדם של עקרונות, והוא לא צריך את הכסף".

על-פי שקלול של מגזין "פורבס" מאוגוסט האחרון, מארי הרוויח 19.2 מיליון דולר בשנה מהטורנירים בהם השתתף, ומהיוזמות המסחריות השונות שלו. הספונסרים העיקריים הנוכחיים של השחקן בן ה-28 הם חברת הלבשת הספורט אנדר ארמור, חברת הביטוח הסקוטית סטנדרד לייף ויצרנית המחבטים Head.

הסלידה שלו מקשרים נרחבים עם ספונסרים גורמים למארי לפגר מאחורי הטניסאים המצליחים בעולם בכל הקשור להכנסותיו השנתיות. לפי "פורבס", רוג'ר פדרר השווייצרי הכניס 56 מיליון דולר בשנה שהסתיימה באוגוסט מטורניר הטניס בהם השתתף, אך בעיקר ממפרסמי בלו-צ'יפ כגון נייקי, רולקס וקרדיט סוויס. רפאל נדאל במקום השני עם 44.5 מיליון דולר מטניס ומספונסרים, בעוד נובאק דיוקוביץ' שלישי (33.1 מיליון).

התוכנית העסקית הנוכחית של מארי היא לנסות להרוויח כסף מאפיקים אחרים, שאינם הסכמי חסות. על-פי "בלומברג", הוא כבר מושקע בעסקאות נדל"ן בארה"ב אבל בעיקר בבריטניה, כאשר קנה בין היתר בית מלון הסמוך לדאנבליין, העיירה בה נולד, תמורת 3.9 מיליון דולר. בחודש שעבר הוא הצטרף כיועץ לדירקטוריון של Seedrs, אתר מימון המונים שנוסד לפני שלוש שנים וכבר הספיק לגייס כספים ללמעלה מ-200 עסקים בתחומי הבריאות, הספורט והטכנולוגיה הלבישה. 

על-פי ג'נטרי - מתכנן מארי לקנות מניות בעד 40 חברות שונות במהלך חמש השנים הבאות, חלקן כאלו שמגייסות כספים באמצעות Seedrs.

כמו כן, בעתיד מעוניין מארי להקים סוכנות "בוטיק" לניהול קריירות של ספורטאים, כאשר הוא ישמש כמנטור הראשי של המיוצגים שלו. "כל עוד הוא עדיין 'חם', ויש לו עוד ארבע-חמש שנים לשחק, הרעיון הוא למנף את זה", אמר ג'נטרי.