הגרף המבהיל: השוק בסין מתנהג כמו הדאו במשבר 1929

שוק המניות בסין קרס בכ-30% מאז השיא שרשם בתחילת חודש יוני השנה ■ ב"בלומברג" מציינים כי השוק הסיני מזכיר בצורה מבהילה את השוק בארה"ב בעת המשבר הכלכלי הגדול ב-1929 ■ כך זה נראה על הגרף

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

בעוד יוון גוזלת את מרבית תשומת הלב של השווקים, בסין מתחוללת סערה של ממש. שוק המניות הסיני צנח בכ-30% מאז השיא שרשם בתחילת חודש יוני, וזאת בעיקר בשל היעדר רגולציה ממשלתית והתפכחות המשקיעים ש"התמכרו" לבורסה בחודשים האחרונים.

בניסיון להחיות מחדש את הבורסה ולמנוע מפולת גדולה יותר, הממשל הסיני נקט מספר צעדים, אך בשוק מעריכים כי הבועה בשוק המניות הסיני החלה להתפוצץ. ב"בלומברג" מציינים כי השוק הסיני מזכיר בצורה מבהילה את השוק בארה"ב בעת המשבר הכלכלי הגדול ב-1929 וסין אף נוקטת באותם צעדים שנקט הממשל האמריקאי ב-1929, צעדים שהחמירו עוד יותר את המיתון.

בסוף השבוע , הודיעו הברוקרים הגדולים בסין כי הם יירכשו מניות בהיקף עצום של כ-12.3-19.3 מיליארד דולר במטרה לייצב את השוק. הם הדגישו כי הבנק המרכזי הסיני יעניק להם גיבוי למהלך זה. הבנק המרכזי בסין אף חתך את הריבית והודיע כי יזרים לשוק מיליארדי דולרים במטרה להמריץ את הכלכלה, כלומר ידפיס כספים. ב-1929, לאחר שהדאו ג'ונס צנח בכ-30%, בנקי ההשקעות הגדולים בוול סטריט הודיעו ירכשו מניות במטרה לייצב את השוק.

למאמצים של הבנקים בארה"ב הייתה השפעה קצרה מאוד על השוק ומהר מאוד הכלכלה גלשה למיתון הגדול.

כפי שניתן לראות בגרף שלהלן, ישנה קורלציה דיי מבהילה בין הגרף של מדד הדאו ג'ונס ב-1929 לבין מדד השנגחאי.

גרף וול סטריט
 גרף וול סטריט

אומנם מוקדם מדי לדעת האם הצעדים הסינים יועילו, אך התנודתיות בשוק המניות עדיין חריפה. מדד השנגחאי פתח את יום המסחר בזינוק של 7% ובמהלך המסחר צנח לטריטוריה האדומה לפני שסיים את היום בעלייה של כ-2.4%.