הסאגה היוונית נמשכת: היום (ד') הגישה יוון בקשה רשמית לסיוע פיננסי ממנגנון הייצוב האירופי (ESM). שרי האוצר של גוש האירו ידונו בבקשה של יוון בשיחת ועידה שיקיימו במהלך היום.

הבקשה היא לתוכנית חילוץ של 3 שנים, תמורת הבטחה לרפורמות מס ושינויים בפנסיות כבר בשבוע הבא.

הבקשה היוונית הגיעה לאחר שראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הבטיח היום להציג הצעה חדשה לנושים בימים הקרובים - ולעמוד בדד-ליין שהציבו לו מנהיגי אירופה. בעקבות הדברים שאמר ציפראס בפני הפרלמנט האירופי, נסחרות בורסות אירופה בעליות. גם החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט מקזזים את הירידות ומאבדים כ-1% לעומת 1.4% מוקדם יותר היום.

"אני משוכנע שתוך יומיים-שלושה נעמוד בהתחייבויות שלנו, למען יוון ולמען אירופה", אמר ציפראס.

הוא הבהיר כי עמו מוכן לרפורמות כלכליות אך הדגיש כי ההסכם הבא שיושג חייב להיות בר-קיימא, "כדי למנוע אירופה מפוצלת".

בתוך כך, כריסטיאן נויר, חבר הבנק המרכזי האירופי, אמר היום כי הבנק המרכזי לא יעניק עוד סיוע חירום לבנקים ביוון אם ממשלת יוון לא תגיע להסכם עם נושיה.

בראיון לתחנת רדיו בצרפת אמר נויר שאם לא יושג הסכם עד יום ראשון, "יהיה זה מאוחר מדי וההשלכות יהיו קשות". כאשר נשאל האם הבנק המרכזי נערך להפסיק את הזרמות ההון ליוון, ענה כי זה יקרה "ברגע שלא יהיה פתרון פוליטי או מהרגע שבו הבנקים ביוון יקרסו, וזה יקרה כאשר יוון תיכנס לחדלות פירעון על כל חובותיה".

מנהיגי אירופה הציבו הלילה ליוון דד-ליין ודורשים ממנה להציג עד יום ראשון תוכנית חדשה ונוקשה יותר מבחינתה, אשר תכלול רפורמות מבניות בכלכלת יוון. בתמורה, הם מציעים ליוון מימון קצר-טווח כדי שהיא תוכל לעמוד בתשלום שלה לבנק המרכזי האירופי ב-20 ביולי, וכמו כן הקלה ארוכת-טווח הנוגעת להפחתת חוב.

כזכור, ר"מ יוון אלכסיס ציפראס דרש מאירופה הפחתה של 30% מהחוב הלאומי של יוון, קרי כ-100 מיליארד אירו.

ההערכה בשלב זה היא כי המכשולים בדרך להשגת הסכם עדיין רבים, שכן הרפורמות הנדרשות והיקף הקיצוצים שדורשים נושיה של יוון עדיין גדולים בהרבה מכפי שהיוונים היו מוכנים לתת.

בתום כינוס מנהיגי אירופה הלילה אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כי הכדור נמצא כעת במגרש של יוון. "ברור שבסופו של דבר צריך יהיה לחשוב איך מארגנים מחדש את החוב של יוון, אבל במקום לשאול קודם כל איך סוגרים את הפער צריך לשאול מה יוון יכולה לעשות", אמרה מרקל.

מרקל הוסיפה כי נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי הבהיר לנוכחים בפגישה אתמול שביום ראשון יוון תצטרך לקבל החלטות כדי להימנע מקריסת המערכת הפיננסית שלה.

ציפראס, לעומת זאת, נשמע אופטימי ואמר שהמו"מ יהיה מהיר וכי "ניתן יהיה להגיע להסכם עד סוף השבוע".