מעידה ראשונה לקואליציה: האופוזיציה העבירה הצעת חוק

מדובר בהצעה של ח"כ קארין אלהרר, הקובעת כי בקשת ביצוע של פסק דין תוגש ללשכת ההוצל"פ הסמוכה לביהמ"ש שבו ניתן פסק הדין ■ האופוזיציה הצליחה להעביר את ההצעה על חודו של קול, למרות התנגדות הממשלה

האופוזיציה הצליחה להעביר במליאה, על חודו של קול, הצעת חוק פרטית בניגוד לעמדת הממשלה, על אף שהצעה זו נדחתה על-ידי ועדת השרים לענייני חקיקה.

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעת חוק ההוצאה לפועל (תיקון סמכות מקומית), התשע"ה-2015 של ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) וקבוצת חברי הכנסת.

ההצעה קובעת כי בקשת ביצוע של פסק דין תוגש ללשכת ההוצאה לפועל הסמוכה לבית המשפט שבו ניתן פסק הדין; וכי על בקשות להוצאה לפועל של שטרות ועל בקשות לביצוע תביעה על סכום קצוב בהוצאה לפועל יחולו כללי הסמכות המקומית הקבועים בתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד1984.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הריחוק ממקום מגורי החייבים מקשה על התנהלות מול ההוצאה לפועל וגורם לסרבול, קושי, עלויות ועיכובים רבים בהתנהלות בתיק, מאחר שכל בקשה מחייבת את החייב לנסוע פיזית לשם הגשתה בלשכה. נכון הדבר גם לגבי התייצבות לדיונים בלשכות ההוצאה לפועל.

"כך לדוגמה, על מנת לצלם מסמכים מתיק ההוצאה לפועל, חייב נדרש לפנות ללשכה בה מתנהל התיק. זאת למעט מסמכים כלליים כמו פירוט תיקים לחייב, אותם ניתן לקבל בכל לשכה. הפגיעה בנגישות מתחדדת לאור סגירת לשכות הוצאה לפועל רבות במסגרת תיקון 29.

"במצב דברים זה, ונוכח העובדה כי מרבית החייבים בהוצאה לפועל מתמודדים עם חיסרון-כיס וכפועל יוצא עם היעדר ייצוג משפטי, יש מקום להחיל את כללי הסמכות המקומית, כקבוע בסדר הדין האזרחי".

ח"כ אלהרר ציינה כי "אני לא מבינה איך חברי הקואליציה, שהצהירו שידאגו לשקופים, מתנגדים להצעה הזו".

שרת המשפטים איילת שקד מסרה: "מדובר ברעיון שכבר נמצא בתוכנית העבודה של רשויות האכיפה והגבייה. מדובר בשינוי רחב-היקף שמצריך זמן, ובמידת הצורך הנושא יקודם בהצעה ממשלתית, ולכן הממשלה מתנגדת להצעה".

בהצעת החוק של אלהרר תמכו 46 חברי כנסת, לעומת 45 מתנגדים.